Kaukoputken vaihtaminen isompaan

Aloittaja jonttuli, 27.03.2008, 17:38:56

« edellinen - seuraava »

Reijo Teränen

Skyliner 200 painaa 19 kg jalustoineen, että ei se nyt niin painava ole , kun on toisessa kainalossa putki ja toisella kädellä kantaa jalustaa niin kyllä sitä kävelee pitkälle. Autoon sen saa kätevästi  putki takapenkille ja jalusta tavaratilaan ja menoksi.Ei ole ongelmia . Joku sanoi ettei sillä näe mitään,se on nyt ihan puppua, kyllä näkee ja komeasti ,minä ainakin näen.  :grin:
Reijo Teränen.  SW 200,  Bresser Pluto .

Aapeli

Taitaa ollakkin putken siirtely sitten tekniikka laji, ei voima laji. Pitäneepä alkaa trenaamaan. :grin:

Bigvilzu

#77
No taas oon oikeestaan alotus ruudussa sillä se kyseinen tuote oli loppunu ja menee aikaa ennen kö niitä tulee lisää :sad: siis onko muita hyviä ehdotuksia? Samoin olen myös katsonut Sky-Watcher SKYLINER 10 dobsonia onko siitä mitään kokemusta ?  :huh:

einari

Kuinka yllättävää että VK:ssa ei ollut jotain tuotetta varastossa  :tongue:
Meinasin ehdottaa että entäs Ursan kaukoputkikauppa mutta niillä ei näköjään ole enää perus-dobsonia tarjolla.
Käytettynä näyttäisi olevan yksi kaupan - tosin rovaniemellä.
___
Tapio

Bigvilzu

Niin sitäkin piti kysyä että mistä noita käytettyjä voisi katso muutako näistä foorumeilta?

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: Bigvilzu - 12.10.2009, 15:39:33
Niin sitäkin piti kysyä että mistä noita käytettyjä voisi katso muutako näistä foorumeilta?

http://www.ursa.fi/tori/
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

GaryP

Vastaapas rehellisesti itsellesi, aiotko kuvata pitkillä valotuksilla himmeitä kohteita? Jos vastaus on kyllä (kuten jostain syystä ymmärsin mainitessasi muiden ottamat hienot kuvat), ei dobson ole sinulle oikea vaihtoehto.
Pitkiin valotuksiin tarvitaan moottorilla varustettu, mielellään EQ-tyyppinen jalusta.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Bigvilzu

Siis tarkotus ei oo ottaa mitään kuvia. enintään planeetoista tai kuusta sillä ei oo oikein hyviä kameroitakaan muutako digi mutta onko mitään ehotusta niistä putkista ?

Kastle

Lainaus käyttäjältä: Bigvilzu - 12.10.2009, 18:17:48
Siis tarkotus ei oo ottaa mitään kuvia. enintään planeetoista tai kuusta sillä ei oo oikein hyviä kameroitakaan muutako digi mutta onko mitään ehotusta niistä putkista ?

Lainaus käyttäjältä: BigvilzuSiinä oli ihan kohtuullinen hinta ja katoin netistä kuvia mitä sillä oli otettu tähistä sun muista ja ne oli ihan hyviä

Paljaalla silmällä katsottuna tähtitaivas ei näytä samalta kuin kuvissa, joten jos niiden netistä löytyneiden kuvien perusteella putkea olet etsimässä, niin pettymyksiä on tulossa. Jos nyt siis ymmärsin oikein aiemmat viestisi.

E s a   L i n n a

Sky-Watcher 114/1000 + EQ3-2
Optica 8x40

www.flickr.com/photos/esalinna

www.esalinna.com

Bigvilzu


Kaizu

Jos ei kotisuomesta löydy dobson putkia, niin kotimaata pitää laajentaa, vaikkapa Saksaan ja Teleskope serviceen. Tokihan siellä on muitakin myyjiä. Keskieuroopassa on asukkaita, ja tähtiharrastajia enemmän kuin Suomessa. Samoin on myös tarjontaa kalustosta.


Kaizu
Kai Forssen

GaryP

Lainaus käyttäjältä: Bigvilzu - 12.10.2009, 19:57:24
Et tainnut ymmärtää  :grin:

Kyllä me ymmärsimme kirjoituksesi niin että olet siinä uskossa että tuolla saa kuvattua, eri asia sitten mitä tarkoitit.
:wink:

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

jnisk

Minulla on kokemusta 10" Sky-Watcher. Se on valovoimaisempi kuin 8" Olen katsellut molemmilla ja siirrellyt paikasta A paikkaan B.
10":lla näkyy mielestäni paremmin, mutta siirrettäessä se vaatii  jonkun ilmatäytteisillä pyörillä varustetun kärrin. Kovilla pyörillä varustettu kuljetusalusta voi liikuttaa pääpeiliä. Sen paino on muistaakseni jalustoineen noin 32kg. :huh: Korjatkaa jos muistan väärin. Mutta 8" kantaa kainalossa. Jos halutaan teräviä ja hyviä kuvia se vaatii varmaankin jalustan jossa on seurantamoottori. 10" tuumaiselle sellaisen jalustan löytäminen voi vaatia enemmän viihteryyttä. Kysyit 10" mielipidettä niin vastaukseni on, että erittäin hyvä. Ei muuta kun putkenostoon.

Jussi

Bigvilzu

mitä olette mieltä Meade ETX-70 tietokone ohjauksella. nääs yks ukkeli samalta paikkakunnalta myisi kyseistä putkea satasella? onhan sekin aika alottelia kamaa mutta olisiko se yhtään  parempi kuin bresser-4sky joka minulla on tällä hetkellä?

Pietari

kyllähän se nyt on parempi kun on tietokone ohjaus