M57 - Lyyran rengassumu

Aloittaja einari, 25.07.2006, 21:49:09

« edellinen - seuraava »

jasu

#90
Sain uuden putken (celestron nexstar 130 SLT) tositoimiin tänään.
M 57 houkutteli kovasti ja pistin digipokkarin putkeen kiinni..
Tälläistä tulosta tuli. Ei ehkä täällä nähtyjen veroinen, mutta riitti pistämään minut "sekaisin".

30 sekuntia valotusta. Pistin kuvankäsittelyssä "auto correct":in ja croppasin hieman.


TiPi

Tässä on oma yritykseni aiheesta... Putkena C8-NGT ja kamera DSI II. Valotusta muistaakseni 20x30sek ja darkit 5x30. Pitää palata aiheeseen kunhan kelit paranevat. :)


tähti_ville

Hei.
Pitihän sitä munkin laitta tänne yksittäinen kuva nikonilla otettuna.
Model = NIKON D50
Date Time = 2008-10-07 00:34:28

[Camera]
Exposure Time = 222.7"

Putki cellun 9,25
terveisin antti.

Timo Kuhmonen

M57 Nuuksiossa, 12.10.2008 kuvattuna. Olisikohan ollut ensimmäinen DS kuvani, ehkäpä... Valotusta 7*30s. Polttoväliä about 1500mm (croppi alkuperäisestä), kamerana D200.

tähti_ville

Hei Timo.

Aika jännä juttu tuossa kuvassasi kun vertailin omaan räpellykseen jossa valotusta jokseenkin saman verran kuin Sinunkin otoksessa.
Eikös nuuksio olekin jonkin verran erämaa tyyppistä aluetta jossa mahdollisesti on vähemmän valosaastetta kuin ihan espoossa. Meinaan vaan tuota informaation määrää kuvassa, joskin mulla kuvauspaikka on melko pimeää aluetta. Varmaankin silti syynä on valosaasteen määrä ympäristössä.
Minkä kokoisella putkella kuvasit.

Terveisin Antti.

Timo Kuhmonen

Lainaus käyttäjältä: tähti_ville - 16.10.2008, 21:55:09
Aika jännä juttu tuossa kuvassasi kun vertailin omaan räpellykseen jossa valotusta jokseenkin saman verran kuin Sinunkin otoksessa.
Eikös nuuksio olekin jonkin verran erämaa tyyppistä aluetta jossa mahdollisesti on vähemmän valosaastetta kuin ihan espoossa. Meinaan vaan tuota informaation määrää kuvassa, joskin mulla kuvauspaikka on melko pimeää aluetta. Varmaankin silti syynä on valosaasteen määrä ympäristössä.
Minkä kokoisella putkella kuvasit.
Kolleegan kanssa oltiin Nuuksiossa kuuta pääasiallisesti kuvaamassa, sen reissun "sivutuotteita" tämäkin kuva. Nuuksiossa pääsee pahimmasta valosaasteesta eroon, ainakin paikallisesti. Tosin etäämmälle pitää mennä, jos kuvaushommiin vielä vähemmän valosaastetta haluaa.

Kun kohdetta SW127:lla :P kuvasin, etelätaivaalla paistoi lähes täysikuu. Tarkoitus ottaa sama kohde uusiksi vuodenvaihteessa "pimeän paikan leirillä" C8:lla kuvaten (ehkä focal reduserilla varustettuna).

Julius

Syyskuulta jäänyt rästiin. SW 80 ED:llä ja DBK21-kameralla kuvattu
20 x 33s valotukset ja Registaxilla pinottu 5 kpl darkkien kera. On
muuten darkit aika tarpeellisia tuolla DBK21:llä näinkin lyhyillä
valotuksilla.

Lauri Kangas

7.10. kuvatut kuvat sain nyt käsiteltyä.

Putkena taas 60 senttinen RC ja kamerana SBIG ST-8. LRGB-kuvan luminanssi on kuvattu ilman suodinta ja punainen kanava R sekä sininen kanava V (niinkuin vihreä) suotimella. Vihreä kanava on näiden summa.

Laiskoteltiin sitten taas vähän kuvatessa, kun tarkennus on tehty pelkästään ilman suodinta jolloin värikanavat näyttävät tältä: http://www.ursa.fi/~lkangas/kuvat/081007_metsahovi/r.jpg ja sininen kanava jätettiin kuvaamatta. Ilman suodinta 4 x 10 min, punaista 5 x 2min ja vihreää 4 x 2min.



Kameraa näppäili Jyri Lehtinen ja kuvat käsittelin minä.

einari

Meni vähän myöhään kauden avaus kun vuonna 2007 avasin kauden Albireolla jo 3.7.  :grin:

Oikeasti tämä kuva on otettava kuriositeettina ja hauskana kokeiluna, mutta itse olin kyllä positiivisesti yllättynyt lopputuloksesta.
Kuvasta kyllä huomaa että vehkeet oli pölyssä ja taidotkin ruosteessa.

___
Tapio

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: einari - 12.07.2009, 15:26:20
Meni vähän myöhään kauden avaus kun vuonna 2007 avasin kauden Albireolla jo 3.7.  :grin:

Oikeasti tämä kuva on otettava kuriositeettina ja hauskana kokeiluna, mutta itse olin kyllä positiivisesti yllättynyt lopputuloksesta.
Kuvasta kyllä huomaa että vehkeet oli pölyssä ja taidotkin ruosteessa.
Mullakin on tarkoitus avata kausi heti, kunhan saan uudet suotimet. Huhtikuussa Ylvalta tilattu Baaderin narrowband setti on vieläkin matkalla. Tarkoitus olisi saada systeemi ditheröimään, ennen kuin ruvetaan tositoimiin elokuussa.
Vesku
www.vkastronomy.com

Erik Pirtala

Hyvä Einari!

Oma syvä taivas-kausi saa vielä odottaa alkamistaan.

62°24′50″N leveysasteella ei vielä pimeys riitä.

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: Tähti Erkki - 12.07.2009, 17:33:35
Hyvä Einari!

Oma syvä taivas-kausi saa vielä odottaa alkamistaan.

62°24′50″N leveysasteella ei vielä pimeys riitä.
Eikös Kokkola ole vielä astetta pohjoisempana?

Kaizu
Kai Forssen

Erik Pirtala

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 12.07.2009, 17:45:10
Eikös Kokkola ole vielä astetta pohjoisempana?

Kaizu

Kuka asuu kokkolassa  :azn:

Itse asun kyllä laukaassa

einari

Asun kyllä Tampereella (jonka koordinaatit 61.29).
Kuvat/havaintoni on Kokkolan Capellan sivuilla historiallisista syistä.
___
Tapio

Erik Pirtala

Sinä pystyitkin valottamaan. Visuaalihavaitsija tarvitsee pimeää... :sad: