Lintu lentää auringon kehän yli protuberanssikuvassa!

Aloittaja Mare Nectaris, 18.04.2008, 22:55:01

« edellinen - seuraava »

Mare Nectaris

Oheisessa linkissä Yuri Goryachkon (Minsk, Belarus) kuvasarja, jossa kuvattu Coronadolla Aurinkoa - näkyvillä protuberanssikin - ja lisäksi kuvasarjassa alimpina otoksina lopulta upea linnun varjo sen sattumalta lentäessä auringon kehän ja kuvaajan välistä! Mukana myös animaatio tilanteesta:

http://objectstyle.org/astronominsk/Sun/2008/Sun_20080414_en.htm

Liekö Ikaros nyt vihdoin kuvattu itse teossa?
Timo Keski-Petäjä


SW Evostar 120 ED APO*TAL 250K*C8-N*SW 150 Pro*TAL 1 (Mizar)*Celestron Ultima 80*EQ6 Pro Eqmod + TS dual mount*CG-5 GOTO*TV: Nagler Type 4 17 mm, Panoptic 24 mm*Baader Hyperion Clickstop-Zoom 8-24*17 mm UWA-70*TV BIG 2x Barlow*Celestron 2x Barlow Ultima SV Series*TAL 3x Barlow*TS 5 x APO Barlow*TS CCD lunar camera

Regulus


Toni

Kyllä nuo kuvat osoittavat, että pienilläkin putkilla voi saada loistavaa jälkeä, jopa 40mm-Coronadolla, jota monet aurinkokuvaajat ovat hankalaksi väittäneet (ainakin tarkennusvaikeuksien takia). Ja mitä tuohon lintuun tulee, kosminen säteily varmaan tekisi tehtävänsä heti ilmakehän ulkopuolella eikä siinä kauaa henki pihisisi.
T. Veikkolainen, Järvenpää
Ursan havaintokeskus Tähtikallio, Syvä taivas - ja Aurinko-harrastusryhmät

"Toisinaan, milloin Venus yksinään hallitsee noin 45 astetta horisontin yläpuolella, se säteilee niin voimakkaasti, että melkein voi lukea sen valossa ja esineistä, joihin se sattuu, jää huomattava varjo."
- Afrikka-kirja (A. Gallen-Kallela, 1931)

jonttuli

no siinä oli varmaan kuvaaja heti selvittelemässä: "kumpi minä olen aurinko bongari vai lintu bongari" ;D

Horus

Venuksen ylikulun aikana 2004 sattui muutamia tapauksia jossa kuvakenttään tarttui muutakin kuin Venus ja Aurinko. Esimerkkejä voi käydä katsomassa vaikka ESO:n sivuilta. Varsinkin lentokoneen ja Venuksen sattuminen samaan kuvaan suhteellisen suurella suurennoksella on aika tuuria.
Härkämäen observatorio - Tähtitiedettä Itä-Suomessa
Mars MetNet Mission - Kohti Marsia!
Avaruusinsinööri-blogi - Avaruustekniikkaa ja -tutkimusta

Harri Haukka

TähtiJussi

Tuo auringon ylittävä lentokone on tosi hieno :o
Jussi-Pekka Blogi
Sky-Watcher 200/1200 dobson, 7x50 kiikarit,
Canon EOS 1000D,  Canon PowerShot A610
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving." Einstein