Kennon palaminen?

Aloittaja vauve, 05.05.2014, 12:58:54

« edellinen - seuraava »

vauve

Kuvasin pilkkuja kameralla Canon SX50 HS. Suotimen kanssa tupeloidessa vehje oli parikymmentä sekuntia täydellä zoomilla kohti Aurinkoa, ilman suodinta. Nyt kamera on pimeä: kaikki toimii, mutta näyttö, etsin on pimeänä ja kortille tulee vain pimeäkuva. Kenno palanut? Kokemuksia?

Lithos

Aikamoinen superkenno saa olla jos kestää tuollaisen, joko kenno tai jokin sen edessä oleva rakennelma on todennäköisesti palanut / sulanut. Varma en toki voi olla, minulle ei vielä tallaista onnettomuutta ole sattunut mutta olen ymmärtänyt että aurinko voi aiheuttaa jopa meteorikameran kennolle haittaa ja niissä on kalansilmät...
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

monni

Hmm, olen itse kuvannut aurinkoa päin sekä laajiksilla että 300 millin telellä + 1.4x konvertterilla. Aukko oli kuristettu F45 nurkille, mutta ei minulla ainakaan ole ollut mitään murheita vaikka pari kertaa ottanut semmosia 45 minuutin sessioita, jossa aurinko laskee ja kuvaan koko laskun suoraan päin ampuen.
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."

Lithos

Eikös SLR kameroissa ole peili alhaalla ennen itse valotuksen ottamista? point and shoot kameroissa ei ole sitä suojaa.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

einari

Auringon ollessa matalalla ja pienellä aukolla homma voi olla erilainen kuin päivällä ja isolla aukolla.
Epäilen kanssa että kennolle on käynyt kehnosti.
___
Tapio

vauve

Joo, kenno on todennäköisesti kärvähtänyt. Takuunalainen laite, mutta meneeköhän tällainen takuuseen? Tuskin.

monni

Ah, en tajunnut tietenkään peili-aspektia. Olinpas vähän hitaalla.
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."

einari

Korkeintaan kotivakuutus voi olla pelastuksena.
___
Tapio

jmantyla

Lainaus käyttäjältä: Lithos - 05.05.2014, 13:13:09
Aikamoinen superkenno saa olla jos kestää tuollaisen, joko kenno tai jokin sen edessä oleva rakennelma on todennäköisesti palanut / sulanut. Varma en toki voi olla, minulle ei vielä tallaista onnettomuutta ole sattunut mutta olen ymmärtänyt että aurinko voi aiheuttaa jopa meteorikameran kennolle haittaa ja niissä on kalansilmät...
Digiscoping-aikaan oli eräälle Nikonin omistajalle käynyt samoin. Kamera oli sittemmin herännyt eloon, mutta ne osat kennosta, jotka saivat suoraa Auringon valoa muuttuivat herkkyydeltään erilaiseksi kuin kennon muut osat. Eli pilallehan se meni...

Jorma M.

Kari_A_K

Se kameran kenno ja suljinsysteemi on aivan yhtä herkkä vaurioitumiselle kuin ihmissilmä. Aina siis AstroSolar-kalvosta tehty suodatin kameran(kin) objektiivin eteen kun Aurinkoa kuvaa. Oikeastaan auringonlasku on ainoa poikkeus, mutta silloinkaan en täydellä zoomilla Aurinkoon kameraa suuntaisi ilman suodatusta.

AstroSolar-kalvoa on myös valokuvaamiseen tarkoitetua tiheyttä. Ellen väärin muista, niin sen tiheysarvo oli jotain ND=3.8 eli se päästää lävitseen noin 1/1000 auringovalosta mutta leikkaa niin ir- kuin uv-aallonpituudet pois aivan samoin kuin ND=5 visuaalikäyttöön tarkoitettu kalvo.

vauve

Joo, tässä oli käytössä Astrosolar- katselukalvo, log. tiheys 5. Mutta kun se luiskahti edestä, ja kamera unohtui sojottamaan Aurinkoon, ja täysi zoomi päällä. Laitan kuitenkin JAS- tekniikkaan, mutta tuskin takuuseen menee. Katsotaan seuraavaksi kotivakuutusta. Tosin vakuutusyhtiöt ovat herkkiä löytämään perustelut sille, että ei mene takuuseen. Käyttö suodinkalvon kanssa on normaalia käyttöä. mutta ilman ei. Vahinko vai itse aiheutettu- siinäpä kysymys.

KEW

Huomaa myös, kotivakuutuksen omavastuu.
Kannattaa tarkistaa vakuutusyhtiöstä ennen korjausta.

vauve

Katsoin kotivakuutuksen ehtoja. Laajan esinevakuutuksen omavastuu on 350 €. Voihan rähmä!

KEW

Jotain  tuollaista pelkäsinkin. Onneksi Tabletin kohtaaminen Shipholin lattiaan tapahtui ulkomailla. Omavastuu 0

Kettu-Pekka

Minulla oli riistakameran kanssa sellainen tapaus että kun se kuvasi pari päivää sorsia ruokinnalla suoraan vastavaloon niin värit menivät jotenkin sekaisin ja muuttuivat punasävyisiksi.