DIY kokotaivaan kamera

Aloittaja Jussi Koponen, 01.11.2015, 12:03:47

« edellinen - seuraava »

Jussi Koponen

Aloittelin oman kokotaivasta kuvaavan kameran teon hiljaittain. Kamerana toimii QHY5 L II+kalansilmä. Kotelo on tekaistu keksipurkista ja kupolin ostin Ebay:sta.

Aiheesta hieman laajempi naputelma täällä: http://astro.galleria.fi/blog/26/DIY+All-Sky+Camera/

Jos jollain on omia viritelmiä aiheesta, laittakaa näytille. Kenties parannusehdotuksiakin otetaan vastaan.

einari

Kerrotko mistä löysit nuo kupolit.
___
Tapio


wm-x

Hieno ja innovatiivinen toteutus :azn:. Minulla on yksi kupoli ja siihen sopiva runko tuossa, jos joku on kiinnostunut. Se on sään ja vandaalien kestävä :azn: Tuskin tulee itse nyt rakennettua siitä mitään.

PETK

Tämä minun viritys on jo historiaa:  http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=8337.msg75548#msg75548
Mutta nykyinenkin on samansuuntainen. Ainakin näihin päiviin asti noita askarteluakryllikupuja on saanut esim. HalpaHalleista. Tosin nuo tummuu vuodessa aika paljon. Muutenkin huoltovälinä olen pitänyt yhtä vuotta jos ei mitään erikoisempaa satu.
Pekka
Pekka Kokko

einari

Harmi kun täältä hävisi Halpa-Hallit.
Ehkä niitä muualtakin voisi löytyä jos joskus innostuisi rakentamaan.
___
Tapio

Kuulapaa

Oikein mielenkiintoista. Olen itse myös miettinyt taivaskameran hankkimista, mutta taitaisi mennä lähinnä lentokonekameraksi omassa sijainnissani ja päivittäinen datasorttaus normaalista liikennelentovirrasta ei oikein kiehdo :(
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

pnuu

Lainaus käyttäjältä: Kuulapaa - 04.11.2015, 10:58:37
Oikein mielenkiintoista. Olen itse myös miettinyt taivaskameran hankkimista, mutta taitaisi mennä lähinnä lentokonekameraksi omassa sijainnissani ja päivittäinen datasorttaus normaalista liikennelentovirrasta ei oikein kiehdo :(

Itselläni on kaksi taivaskameraa kuvaamassa pimeät ajat. Kuvien läpikäyminen vie normaaliyönä pari minuuttia. Jos on kirkkaampia tulipalloja, yläsalamoita, tms., tulee luokkaa minuutti per tapaus lisää. Kamerani tallentavat minuutin mittaiset maksimipinot, niitä vastaavat aikaleimat ja summakuvan keskiarvon laskemista varten (saa tähdet suuntien määrittämistä varten paremmin esiin).
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

MikaHoo

Mikä olisi kohtuuhintainen taivaskamera ? Olen jonkinverran kuvaillut Raspberry pi:n kameralla, mutta tuntuu että saisi olla herkempi kamera.
GSO 8" F5 Newton. Skywatcher 80ED. Alter 7.

pnuu

Lainaus käyttäjältä: MikaHoo - 04.11.2015, 11:56:40
Mikä olisi kohtuuhintainen taivaskamera ? Olen jonkinverran kuvaillut Raspberry pi:n kameralla, mutta tuntuu että saisi olla herkempi kamera.

Seuraavan taivaskamerani rakennan juuri RPi:n NoIR-kameramodulin ympärille. Täytyy tosin vaihtaa optiikka vähän valovoimaisempaan ja laajakulmaisempaan. Meteotux_pi:n galleriassa on joitakin esimerkkikuvia, ja aika riittävältä tuo herkkyys näyttää kun käyttää 2-4 s valotusaikoja.

Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

MikaHoo

Minkälaista optiikkaa olet Pi:hin suunnitellut ? Itse olen kokeillut ebaystä hommattua älypuhelimelle tarkoitettua laajakulma linssiä, mutta tulokset aika vaatimattomia. Kamera-moduuli on Raspberryn vakiokamera ja sovelluksena Meteotux.
GSO 8" F5 Newton. Skywatcher 80ED. Alter 7.

pnuu

Joskus tuli hommattua DX:stä kaikenmoisia M12-kierteisiä kakkuloita, niistä varmaankin jotain. Ostin ebay:sta M12-mounttejakin, tulee sensorin ympärillä oleviin reikiin kiinni, ja vanha kakkula irti. Vielä kun ehtisi (lue: saisi aikaiseksi) viritellä käyttökuntoon..
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

Timo Kantola

#12
Lainaus käyttäjältä: Jussi Koponen - 01.11.2015, 12:03:47
Aloittelin oman kokotaivasta kuvaavan kameran teon hiljaittain. Kamerana toimii QHY5 L II+kalansilmä. Kotelo on tekaistu keksipurkista ja kupolin ostin Ebay:sta.

Laadukasta kuvaa, mikä optiikka tuossa on, ja mistä löysit?

Itse rakentelin ASI120MM kameralle 100x100 vanerikotelon, ikkuna on valokuvakehyksestä, liimattu silikonilla.
Kamera piti nostaa niin ylös että objektiivi on millin päässä ikkunasta, vielläkin jää oikea yläkulma kotelon peittoon.
   Vanha ulkoisenkiintolevyn 12v virtalähde antaa virtaa kahdelle 47ohmia/5w vastukselle (toinen  on 2kpl rinnan 75 ohmisia vastuksia), lämmitysteho on noin 6w - on melkeen liikaa - pitää kotelon noin 15 astetta ulkoilmaa lämpimämpänä, mutta esim sadepisarat kuivaa kiitettävän nopeasti.

Kamera on 30m aktiivisen USB kaapelin päässä (ASI120MM toimii kaapelilla ilman ylimääräistä 5v poweria, esim  DMK31 vaatii kaapeliin ylimääräisen poverin toimiakseen)
Honkkarista 19e antenimasto teline, ja kamera on pultattu muoviseen porakone kiinnikkeeseen.

Eihän tuo mikään alli ole, mutta aika ison kuvakentän sillä saa.
Firecapturella 1min valotuksia Tiffinä Gain 10, tiedoston koko, yhdelle yölle (12h), tulee 12bittisenä 1.7Gt.


Puuttuu enään selkeä yö, jotta näkis, näkeekö tuolla mitään..
Timo Kantola

Jussi Koponen

Timo: Ostin linssin Lunatico Astronomiasta kesällä, hintaa taisi olla vajaa 80 euroa.

Timo Kantola

#14
Lainaus käyttäjältä: Jussi Koponen - 15.11.2015, 19:29:30
Timo: Ostin linssin Lunatico Astronomiasta kesällä, hintaa taisi olla vajaa 80 euroa.

Ok kiitos, pitää viellä harkita, voi olla että menee nyt tällä virityksellä.
Kameraa on nyt ulkoilutettu vesisateessa reilun kuukauden, ja hyvin on vaneriboxi pitänyt kameran kuivana.
Kameran mukana tulleessa 2.1mm obiskassa on paljon klappia joka suuntaan - todella hankala tarkentaa - lisäksi reunapiirto on aika vääristynyt - tähdistä tulee viivoja.

Muutamia hetkiä on ollut selkeetä ja olen nyt muuttanut ASI120MM kameran kuvaus asetuksia siten että 30sek valotuksilla .tiffejä ja Gain 0.
Kamera on pysynyt noin +10 lämmössä (kameran anturin mukaan) ja lämpökohinaa on niin paljon että kuva on kalibroitu darkilla.
Ja venytelty photarissa aika reilusti.

EDIT: Voisko kameran suojana oleva tasolasi aiheuttaa tuon reunavääristymän?
Timo Kantola