Kaukoputken sähköliitännän napaisuus

Aloittaja H-Moilanen, 17.11.2009, 20:34:48

« edellinen - seuraava »

H-Moilanen

Tervehdys

Olen liittynyt kaukoputken omistajien joukkoon kun tutun kuoleman vuoksi laite (Meade L200R 12") siirtyi minun hallintaani.
Minulla ei ole aikaisempaa kokemusta muutakuin ns. maakaukoputkista joten kuutamolla ollaan. Liikkeelle on kuitenkin lähdettävä ja yritettävä.
Ensi alkuun ajattelin kysyä mikä on kaukoputken sähköliitännän napaisuus? Putken rungossa on 12 V:n liitospaikka, reikä ja keskellä piikki ns. urospuoli.
Kumpi tämä "urospiikki" on napaisuudeltaan, plus vai miinus, vai onko sillä edes väliä tässä tapauksessa kun ohjekirjakaan ei sitä mainitse, eikä runkoon ole sitä merkattu?
En kuitenkaan uskalla päästää putkelle sähköä ennenkuin saan tietoa!
Toivottavasti joku tietävä auttaa. Kiittelen jo etukäteen.

t. moilanen vaan

Arcade

Kyllä sillä on väliä. Eiköhän tuossa 90% varmuudella plussa ole se piikki ja runko miinus. Näin ainakin Meade ETX90:ssä.

J-P

Voin vahvistaa.
Eli ulkomitta pistokkeessa 5,5mm sisämitta 2,5mm ja keskuspiikki on positiivinen,
laite nielee 12V.

J-P

Pennyw

Moi,

Sähköopista mie tiiän jonkun verran ja jos nyt sattuu olemaan yleismittari niin kannattaa tarkistaan.
En epäile etteikö edellä olevat ohjeet olisi päteviä mutta olen tullut siihen tulokseen että parempi tarkastaa kuin katua.

Ihan tavallisella halpahallin mittarilla pystyy tarkistamaan napaisuuden. punanen + ja musta miinus..

T:jere
Meade 14" LX200R