Avaruus.fi - keskustelualue

Muut havaintolaitteet => Rakentelunurkka (ATM) => Aiheen aloitti: prototype - 30.10.2010, 14:24:47

Otsikko: Haarukkajalan suunnittelua
Kirjoitti: prototype - 30.10.2010, 14:24:47
Rupesin aikanikuluksi suunnittelemaan haarukkajalustaa, koska olisi mielenkiintoa rakennella sellainen itsella. Suurin ongelma on kumminkin seurantaan soveltuva moottori, mutta se on vasta sen ajan murhe kun on ensin saanut itse jalan kasaan. Ohessa on alustava suunnitelma jalan rakenteesta ja vihreällä laatikolla on osoitettu moottorin paikka. Mutta kysymys onkin että voisiko edes tämän mallinen jalusta toimia vai heitänkö suunnitelmat suosiolla roskikseen?
Otsikko: Vs: Haarukkajalan suunnittelua
Kirjoitti: Kaizu - 30.10.2010, 15:43:03
Näyttää asialliselta. Kuvassa ei tosin ollut ensimmäistäkään mittaa eikä siitä selviä materiaalit.
Haarukan alle voisi laittaa suurin piirtein pääpeilin halkaisijaisen ruuvivaihteen niin voisi päästä kohtuulliseen seurantatarkkuuteen. Moottoreiksi käyvät askelmoottorit tai servot. On foorumilla esitetty myös porakoneella toteutettu seuranta joka otetuista kuvista päätellen toimii.
Deklinaatioakseli olisi myös syytä motorisoida että voisi käyttää valmiita autoguidereita.

Kaizu
Otsikko: Vs: Haarukkajalan suunnittelua
Kirjoitti: prototype - 30.10.2010, 16:37:44
Jätin mitat pois ettei tule liian sekava kuva, koska halusin mietteitä vain jalustan mallista.
Haarukka voisi olla tehty 3-4mm metallilevystä. Itse jalustaan ajattelin 50*50*4rh putkea. Kulmansäädön kehikko 50*80*4rh jotta laakeripukit saisi tukevasti kiinni.
Haarukan akseli 40mm vedettyä akselia. Putkeksihan tuohon tulisi 200/1200-skyliner.
Haarukan kulmansäädön kehikon sisälle mahtuisi max.265mm halkaisijalta oleva ratas.
Alla kuva joidenkin mittojen kanssa. Pitäisi piirtää osakuvat niin vois mitoittaa paremmin, muuten tulee liian sotkuinen kuva.
Haarukan korkeutta pitää ainakin suurentaa, jotta putken saa käännettyä suoraan pystyyn.
Otsikko: Vs: Haarukkajalan suunnittelua
Kirjoitti: GaryP - 30.10.2010, 17:21:22
Painopiste on varmaan kamerakyydissäkin peilin puolella, joten eikö tuo korkeus riitä juuri sopivasti? Vaikuttaahan se kameravalinta kylläkin aika paljon asiaan. Onko tuo nyt sitten pikaisesti tehty sillä ilmaisella softalla?

Pienellä muutoksella tuonne saisi reilusti isomman matopyörän viimeiseksi välitykseksi.

Kari
Otsikko: Vs: Haarukkajalan suunnittelua
Kirjoitti: prototype - 30.10.2010, 17:44:03
Jep sillä ilmais-ohjelmalla piirtelen kun autocad on toisella koneella. Juuri tossa muuttelen haarukkaa isommaksi kun tuo on auttamatta liian kapea.
Olisin liittänyt kuvan DWG.tiedoston, mutta eipäs onnistunut.
Otsikko: Vs: Haarukkajalan suunnittelua
Kirjoitti: Meade-mad - 30.10.2010, 17:55:05
Millaista optiikkaa olet haaveillut kannattelevasi tuolla?

jk
Otsikko: Vs: Haarukkajalan suunnittelua
Kirjoitti: Murtsi - 30.10.2010, 17:57:31
Näyttää ihan toteutuskelpoiselta suunnitelmalta. Jalustan alle kannattaa suunnitella myös atsimuutin säätö, on tarpeellinen suunnatessa jalustaa varsinkin jos meinaa kuvata. Oma haarukka valmistui tuossa syksyllä ja löytyy seuraavasta linkistä http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=6503.0

Olen kyllä joutunut tekemään parannuksia noiden kuvien ottamisen jälkeen, täytyypä lisätä joku uusi kuva sinne.
Otsikko: Vs: Haarukkajalan suunnittelua
Kirjoitti: prototype - 30.10.2010, 18:34:59
Lainaus käyttäjältä: Meade-mad - 30.10.2010, 17:55:05
Millaista optiikkaa olet haaveillut kannattelevasi tuolla?

jk

Ihan vain 200/1200-Skylineria, eq-6 päällä se nyt pyörii, mutta olisi mukava aikansa kuluksi rakennella haarukka.
Lisäsin vielä kuvan isonnetusta haarukasta, nyt siihen saisi helpommin moottorinkin kiinni. Putken kannatin on vain testinä jolla varmistin että tila ei lopu kesken.
Jalustaa en jaksanut levittää, vaikka sekin kyllä olisi tarkoitus tehdä.
Otsikko: Vs: Haarukkajalan suunnittelua
Kirjoitti: Kaizu - 30.10.2010, 18:41:29
Kosmologisen kaupunkiobservatorion laitteita.
Lopussa on käytöstä poistettua tavaraa mm. haarukkajalusta jolla olen valottanut 2500mm:n polttovälillä onnistuneesti puolen minuutin valotuksia,
saannin ollessa yli 50%.
http://www.kaiforssen.fi/Details%20of%20equipments.htm (http://www.kaiforssen.fi/Details%20of%20equipments.htm)

Kaizu
Otsikko: Vs: Haarukkajalan suunnittelua
Kirjoitti: GaryP - 30.10.2010, 18:41:44
Tuohon voisi samantien piirrellä säädettävän levyisen haarukan, ei tarvitse sitten harmitella kun jokin erikoisempi putkivaihtoehto pääsisi kyytiin.

Hitto, mulla on niin monta keskeneräistä asiaa jo valmiiksi ettei pitäisi lueskella tällaisia ketjuja, alkaa oikein sormet syyhyämään kun miettii mahdollisuuksia.
:tongue:

Kari
Otsikko: Vs: Haarukkajalan suunnittelua
Kirjoitti: Nurinniska Observatory - 06.11.2010, 01:54:07
Lainaus käyttäjältä: prototype - 30.10.2010, 16:37:44
Haarukka voisi olla tehty 3-4mm metallilevystä. Haarukan akseli 40mm vedettyä akselia. Putkeksihan tuohon tulisi 200/1200-skyliner.
Noin paksulla levyllä on aika lailla painoa. Millinenkin levy voisi riittää jos noita haarukan haaroja hieman leventäisi edestä katsottuna: umpikoteloiden vääntöjäykkyys riippuu hyvin paljon poikkipinta-alasta.
Tuo 40mm akselipaksuuden riittävyys on kyllä jo niin alarajoilla että kannattaa harkita paksumpaa. Ehkä ainakin 50-millistä?
Otsikko: Vs: Haarukkajalan suunnittelua
Kirjoitti: prototype - 06.11.2010, 02:25:32
Lainaus käyttäjältä: Nurinniska Observatory - 06.11.2010, 01:54:07
Noin paksulla levyllä on aika lailla painoa. Millinenkin levy voisi riittää jos noita haarukan haaroja hieman leventäisi edestä katsottuna: umpikoteloiden vääntöjäykkyys riippuu hyvin paljon poikkipinta-alasta.
Tuo 40mm akselipaksuuden riittävyys on kyllä jo niin alarajoilla että kannattaa harkita paksumpaa. Ehkä ainakin 50-millistä?

Joo onhan se ylimitoitettu joka puolelta, mutta vahvempi aine on helpompaa työstää ja oikoa kun kumminkin lämmetessään vetelee aika paljon. Paino ei ole mikään ongelma kun ei ole tarvetta paljon siirrellä. Itse jalusta meni takaisin suunnittelun alle, koska viikon pähkäiltyäni totesin tuon mallin kehnoksi.  Ainevahvuudet ovat muutenkin reiluja jo senkin takia että noita kokoja on pyörii nurkissa valmiina. Niin ja haarukan akseli pienenee tulevassa mallissa 20-25mm:seen  :azn:
Otsikko: Vs: Haarukkajalan suunnittelua
Kirjoitti: Nurinniska Observatory - 06.11.2010, 04:01:36
Ajattelinkin lähinnä tukevuutta. Mitä suurempi kuorma tuntiakselilla on kannettavanaan, sitä kauemmin systeemi jää väpättämään tärähdysten voimasta.

...mutta päätellen tuosta 20-25 millistä, sinulla taitaa olla nyt jokin ajatus muhimassa mietintämyssyssä? :)
Otsikko: Vs: Haarukkajalan suunnittelua
Kirjoitti: Kaizu - 06.11.2010, 09:16:31
Lainaus käyttäjältä: prototype - 06.11.2010, 02:25:32
Ainevahvuudet ovat muutenkin reiluja jo senkin takia että noita kokoja on pyörii nurkissa valmiina. Niin ja haarukan akseli pienenee tulevassa mallissa 20-25mm:seen  :azn:
Suuri ainevahvuus väärässä paikassa ei suinkaan paranna jalustan tukevuutta. Korkeamman ominaistaajuuden saavuttamiseksi pyrkisin haarukan osalta mahdollisimman keveään rakenteeseen ja vastaavasti paksuntaisin tuntiakselia. Haarukkajalustan tuntiakseli on "uloketappi" ja laakerointi jää väkisinkin aika kauas massakeskipisteestä joten ne saisivat olla mahdollisimman tukevaa tekoa.
Aiemmin mainitussa haarukassa akseli on 40mm (joku lähellä oleva tuumamitta) suuruusluokkaa eikä se ollut yhtään liian tukeva. Kosmologisen observatorion jalustan tuntiakseli taitaa olla peräti 120mm.

Kaizu
Otsikko: Vs: Haarukkajalan suunnittelua
Kirjoitti: Timo Kantola - 06.11.2010, 11:13:05
Tein oman haarukan 2.5mm RST levystä. Piirsin kappaleisiin lovia ja kynsiä niin että palat sopi toisiinsa kuin palapelin osat , osat leikattiin laserilla.
Hitsarilla oli helppo homma kun haarukan sai ensin kasattua teipillä kasaan, ja sitten vain heftejä tarpeellisiin kohtiin. Reitin haarukan ihan kevennykseksi, ja reistä on ollut paljon apua, kun jalustassa kulkee jos jonkunlaista piuhaa.
Otsikko: Vs: Haarukkajalan suunnittelua
Kirjoitti: Meade-mad - 06.11.2010, 19:19:57
Minkälainen liikuntakoneisto Sulla on jalustassasi? Onko matopyörää, jos on niin minkä kokoinen? Kuinka teit sen?

jk