Drift alignista..

Aloittaja poksu, 16.01.2009, 12:01:26

« edellinen - seuraava »

poksu

Moikka,

olenkos ymmärtänyt oikein että tässä drift align -suuntauksessa ei ole tärkeää saada
putkea täsmällisen tarkasti tuntiakselin suuntaan, koska tähden liikkuminen näkökentässä kuitenkin
määrää sen että miten paljon ja mihin suuntaan jalustaa on käännettävä.
Olen itse laittanut putken silmämääräisesti tuntiakselin suuntaan ja saanut tällä drift alignilla
tähden pysymään ihan hyvin ristikon viivan päällä (useita minuutteja, riippuen kuinka pitkään jaksaa iteroida..)
TS:n ristikollinen valaistu okulaari on muuten ihan asiallinen peli tässä drift alignissa. 

t.poksu

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: poksu - 16.01.2009, 12:01:26
olenkos ymmärtänyt oikein että tässä drift align -suuntauksessa ei ole tärkeää saada
putkea täsmällisen tarkasti tuntiakselin suuntaan, koska tähden liikkuminen näkökentässä kuitenkin
määrää sen että miten paljon ja mihin suuntaan jalustaa on käännettävä.
Drift Alignissa niinkuin muissakin napasuuntausmenetelmissä tavoite on saada jalustan tuntiakseli maapallon akselin kanssa samaan suuntaan ja tämä onnistuu tähtien liikkeitä tarkastelemalla. Itse putkeahan napasuuntauksessa ei säädetä jalustan suhteen mitenkään - senhän tulee pystyä sojottamaan minne päin taivasta tahansa.
Vesku
www.vkastronomy.com

poksu

Joo tätä just tarkoitinkin.
Olen siinä alussa laittanut ennen drift alignin aloittamista putken tuntiakselin kanssa samaan suuntaan silmämääräisesti sen takia
että saan tuntiakselin suurin piirtein maapallon akselin suuntaan kun pohjantähti näkyy okulaarissa.
Tämän jälkeen kun aloittaa drift alignin etelä -ja itä suunnista niin ei niin kauheasti tartte säätää iteroimalla.

Onkohan sillä miten iso merkitys että kuinka korkealla horisontin yläpuolella olevan tähden liikettä tarkkaillaan, jossain ohjeessa muistaakseni
oli mainittu etelä-suuntaan eri korkeus kuin itä-puolelta?

poksu

Vesa Kankare

Tässä on Havaintovälinejaoston Tähtikuvausoppaasta Drift Align Ohje:

http://www.ursa.fi/wiki/Kuvausopas/DriftAlign
Vesku
www.vkastronomy.com

poksu

Tuota ohjetta muistinkin joskus lukeneeni. Se on hyvä ohje.
Mikähän on perustelu sille, että esim. etelästä valittava tähti olisi korkeudeltaan lähellä 40 astetta,
ja idästä valitulle tähdelle 20-50 astetta?

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: poksu - 22.01.2009, 10:20:20
Mikähän on perustelu sille, että esim. etelästä valittava tähti olisi korkeudeltaan lähellä 40 astetta,
ja idästä valitulle tähdelle 20-50 astetta?

Ilmakehän refraktio.

Kaizu
Kai Forssen

risto1

Minä en tiedä mikä käyttämäni suuntaus on ulkomaiselta nimeltään. Toimiva se kuitenkin
on, tilanteessani jossa parvekkeen katto estää suoraan pohjantähteen suuntauksen.
Ensin tuntiakseli vähän sinne päin ja sitten  kuvan tavalla loput.
Risto
http://www.kolumbus.fi/harrastelua/kal9.htm

poksu

Joo toimii minunkin mielestäni. Aika nopeastikin saa loppujen lopuksi tehtyä, kun on muutaman kerran homman tehnyt.

Kaizu

Ei mennyt kovin nopeasti. Alku oli nopeaa mutta viimeisissä kaarisekunneissa alkoi palaa aikaa. Piti odotella melko kauan ennen kuin tähden vaeltaminen erottui seeingin pompottelusta. Yhteensä aikaa meni pari tuntia mutta ainakaan muutaman minuutin valotuksilla suuntausvirhe jää seeingin sisään.

Kaizu
Kai Forssen

Lars

Minä olen suorittanut kuuliaisesti drift alignin joka kerta kun olen aloittanut kuvaus puuhat. Tähti pysyy nätisti paikoillaan heti toimenpiteen jälkeen.
Kun käännän putken tähtihyppelyllä kohteeseen, on suuntaus jo selvästi havaittavasti muuttunut. Kameran kiinnitys putkeen muuttaa suuntausta lisää ja koko hiusristikolla tehty drift align oli turhaa sillä lopputulos on samaa luokkaa kuin pelkällä napasuuntaus putkella.

Olen ajatellut seuraavaksi kokeilla suuntausta kameralla (450D) joko valotusten perusteella (ihanan hidasta) tai kirkkaan tähden avulla liveview toiminnolla.
Jalustana minulla on Orionin SkyViewPro (vastannee EQ5:tä).

J-P

Tässä nopea, toimiva ja luotettava keino!
"Knock yourself out" niinkuin Amerikkalainen sanoisi.
http://wcs.ruthner.at/index-en.php

J-P