Meade DS-2130ATS-LNT vs. S-W 130P SynScan

Aloittaja rookie, 06.12.2010, 19:24:44

« edellinen - seuraava »

rookie

Pystyisikö joku auttamaan mäessä. Olisiko kenelläkään mitään tietoa kyseisistä putkista? kumpi kaukoputki kannattaisi ostaa? Kumpi alusta on parempi? Pystyykö kummankin kytkemään PC:seen? Jäänyt myös hieman epäselväksi, että mitä kaikkea kaukoputkelle pystyy PC:llä tekemään? Meaden autostar alustaan on ohjelmoitu vain "1400" kohdetta onko sillä jotain merkitystä kun/jos olen ymmärtänyt oikein ja putkea pystyy ohjaamaan PC:llä? Myös muu palaute ko. putkista otetaan kiitollisena vastaan.

tomppa

Onko tämä ensimmäinen putkesi? Jos on, en suosittele tietokoneohjattua putkea ensimmäiseksi. Ensin on parempi opetella itse löytämään kohteita ja tuntemaan taivasta. Mutta sitten noihin putkiin, pikaisesti tutkittuna SW:n jalusta näyttäisi paremmalta. 1400 kohdetta on ihan riittävästi tuon kokoiselle putkelle, siinä riittää havainnoitavaa vuosiksi.
Meadessa taas näyttäisi olevan parempi polttoväli, jos planeettojen havaitsemista ajatellaan. Noista tietokoneohjelmista minulla ei ole mitään tietoa. Minun mielestäni molemmat ovat yhtä hyviä putkia.

Ja jos se goto pitää olla, niin suosittelisin myös Celestron Nexstar SLT 127 - Maksutov putkea, joka on kompaktimman kokoinen ja jonka polttoväli on pidempi, kuin mainitsemiesi putkien. Hintaa on 490e (villenkello).

GaryP

Voisitko perustella pidemmän polttovälin hyötyä tässä tapauksessa? Minä en näe sitä kovin mielekkäänä.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

einari

Jos noista kahdesta pitäisi valita niin valintani olisi Synscanin.
Perusteena isompi peili ja hieman laadukkaamman oloinen jalusta.
Toki kannattaa harkita myös dobsonia - ei tarvitse puljata sähkön/elektroniikan kanssa ja samalla rahalla saa isompaa optiikkaa.
Jos putkeen saa tietokoneohjauksen niin sillä voi klikata tähtikartalta jotain kohdetta ja putki kääntyy kohteeseen.
Onko tästä siitten suurempaa hyötyä niin on eri asia.
Luultavasti jalustan muistissa olevissa kohteissa on ihan riittävästi kohteita.
___
Tapio

tomppa

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 06.12.2010, 20:45:33
Voisitko perustella pidemmän polttovälin hyötyä tässä tapauksessa? Minä en näe sitä kovin mielekkäänä.

Kari

Planeettojen ja mm. Kuun yksityiskohtien havainnointiin parempi, kuin esim tuon SW:n 650mm. Polttovälin hyöty tosin riippuu siitä mitä havaitsee.

GaryP

Eli sitten vaan Rookielle lisäkysymys; mitä hän lähtee tavoittelemaan taivaalta? Siitä päästään taas filtteröimään vääriä vastauksia pois, ja antamaan mahdollisesti muita varteenotettavia vinkkejä. Mutta jos vanhat merkit pitävät paikkaansa, niin ei niillä ole mitään virkaa, niillä neuvoilla täällä...
:wink:

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Meade-mad

Tuon Meaden peilin polttoväli ei kuvan perusteella ole 1000mm, jos olisi niin putken pituuskin olisi metri ja tarkennuslaite näyttäisi paljon pienemmälle. Tuossa putkessa on tehty markkinointitekninen optinen jekku. Tarkennuslaitteeseen on laitettu yksinkertainen negatiivinen linssi  joka muuttaa koko systeemin polttoväliksi tuon luvatun 1000mm. Monilla valmistajilla on myynnissä samaa temppua hyödyntävä putki. En suosittele. :police:.

Onko tuo Meade Villen katalookista?

Ennen tilausta varmista että toimittajallasi todella on laite saatavissa. Ostopaikkaa päätettäessä kannattaa tutustua myös foorumin ketjuun jossa käsitellään putkikauppoja.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Jarkko.A

Minulla olisi myynnissä Celestronin Omni sarjan 150/750 putki jalustoineen. Se olisi oiva laite tähtitaivaan opiskeluun ilman seurantaa.

GaryP

Lainaus käyttäjältä: Jarkko.A - 12.12.2010, 21:41:18
Minulla olisi myynnissä Celestronin Omni sarjan 150/750 putki jalustoineen. Se olisi oiva laite tähtitaivaan opiskeluun ilman seurantaa.

Sehän kannattaa sitten laittaa tuonne basaarin puolelle, eikös?
:wink:

Tai ainakin linkki jos se siellä jo on .

EDIT. No kappas, autetaan miestä mäessä kun kerran osui silmään:
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=7143.msg67871#msg67871

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...