ED 152 f/7.9 linssi

Aloittaja Tane, 12.12.2014, 21:22:29

« edellinen - seuraava »

Tane

 Bresser on 152/1200 ja sinistä väriä enemmän kuin APM jossa sitä löytyy kun hakemalla hakee, 25mm okulaarilla aivan reunoissa toisella puolen sinistä ja toisella punaista. Pienempipolttovälisellä okulla aina vähemmän. Minun 100 f9 SW ED aikoinaan oli aika sama.
Putken sisällä mattamustalla maalattua pahvia, renkaita kahdeksan. Okulaarin puolelta katsottaessa näkyy vain mustan keskellä objektiivin aukko.
Celestron C14,

mistral

Ok, no se selittää hyvän kontrastin. Kontrasti riittäisi sitten vaikka lintukäyttöön, jos vaikka saaresta tiirailisi ulappaa, olisi varmaan paljon nähtävää. Tuollaista instrumenttia olisi vaan riski hommaa kuljettaa kiikkuvassa veneessä.

Tane

#17
 Koetin selvittää oliko suoralinja parempi kuin kuvata kulmapeilin kautta. Vaikuttaisi hieman paremmalta suoralla. Jokin vuosi sitten huomasin Jupiteria kuvatessa että pitentämällä barow linssin ja kameran välimatkaa sopivasti sai yksityiskohtia paremmin esille. Nyt jatkoin 30mm ja auttoi. Kyseessä siis Tal 3x barlow, lanthanum lasia.
En kuvaa enää kulmapeilin kautta.

Alinna on AltairGPcam mustavalkokuva.
Celestron C14,

mistral

Näköjään 30mm loitto lisää barlowin kerrointa eikä kuva ainakaan näyttäisi siltä että pitempi vipuvarsi taivuttaa optista akselia, eli kollimointi lienee hyvä. Voihan sellaisen testin tehdä että laittaa kameran alle pienen kannatuskepin maasta, esim vaahtomuovia väliin, niin sitä voi keventää noin näppituntumalla. Jos kuva siitä paranee, silloin taipuma vaikuttaa. Mutta jos ajatellaan että 300 metrin päästä ylipäätään saa tuollaisen resoluution, on se hyvä saavutus. Tuostahan erottaisi hyttysenkin.

Tane

 Kamera barloweineen painaa noin 200 grammaa. Tarkennuslaitteen ja barlowin välissä Omegon 2" 50mm jatko ja kameran, barlowin välissä tarpeen mukaan 1,25" 30mm jatkopala. Katson välillä laserilla että suunta säilyy keskelle. Nyt pysyy ja kestää yli kilon paineen.
Turhaan olen hylännyt näköjään kolmentuuman tarkentimen. Se yhdistettynä Vixen flipmirroriin pelasi täydellisesti kun viimeksi planeettoja kuvasin tällä putkella toissa talvena. Siinä ei tarvitse ylimääräistä 2" jatkoa kun tarkennusvara on 100mm ja flipmirror itsessään toimittaa jatkopalan virkaa ja samalla voi katsella okulaarilla kun kuvaa. Tuon vaatisi laittaa joskus takaisin.
Celestron C14,

Tane

 Jatkanpahan taas tätä selkeänpää odotellessa. Minulla on nyt kolmas Bresser Messier 152/1200 putki. Kaksi aiempaa oli uusia versioita ja nyt "vanha" viime vuosikymmenellä valmistettu. Vanhassa vara parempi. Tämä pärjää APM Ed doublet 152/1200 kanssa oikein hyvin. "Valitettavaa" mutta akro näyttäisi olevan jopa hiukan terävämpi kuin tuo apoksikin tituleerattu, violetti vain vähän sumentaa. Oikein hyvä visuaali näkymiltään. Tosi vertailuun pääsee kun Jupiter yltää sopiville  kuvauskohdilleen kuukauden parin päästä. Totuus selviää...Ehkä apon kollimoinnissa on tarkistamisen varaa.
Kamerana nyt Altair GP cam väri ja jatkeena 3xTal 1,25" barlow.
Celestron C14,

Lithos

Minua kiinostavat nämä testailut kovasti... olen haaveillut tuollaisen ison bresserin joskus laittavani. Tosin valitettavia uutisia jos uusien optiikka ei ole vanhojen tasalla kun fokkari vaikuttaisi niin paljon mukavammalta.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Tane

#22
 Olen viimeksi tehnyt linsseistä sen huomion että kollimointi ruuvit on oltava löysällä, jopa niin että lasit ikäänkuin hölskävät. Ehkei se ole oikein tapa mutta kuva on silloin terävin. Laitoin aivan vähän puristusta niin heti sameni.
Ihmettelin kun viime keväänä APM lähetti minulle ED linssin ja lasit solussa liikkui löysinä...Ehkä hölskyy on liioittelua mutta arvelin että johan on...Piti olla tullut suoraan Wellenformilta kollimoinnista ja totesivat erinomaiseksi. Mutta oikein kai olivat laittaneet. Tosin ensimmäisessä APM ED linssissä pari vuotta sitten en tuollaista huomannut. Näiden  Bressereiden kanssa en aiemmin ole kokeillutkaan kolimointiruuvien kireyttä. Nehän voi olla miten sattuu, ei ole sen kummempia asiantuntija testejä sarjatuotannon optiikalle.
Jo ensimmäisellä apollani joka oli kolme lasinen tein huomion että parikin ruuvia eri kireyksillä vaikutti kuvan laatuun.
Celestron C14,

Tane

#23
 Pitihän tämä tarkistaa ja löysäsin hieman ED linssin kollimointiruuveja. Ne näköjään jäi vähän kireälle kun vaihdoin taannoin Bresserin kanssa linssejä. Nyt voisi sanoa että ehkä parempi kuva on ED:llä. Akrossa jonkin verran sinertävä sävy.
Celestron C14,