Kameran kolmijalka seurannalla

Aloittaja Triviani, 31.03.2009, 19:09:02

« edellinen - seuraava »

Triviani

Sanokaapas viksumpina mistä saisi edullisesti kameralle kolmijalan. Joskus eksyin jollekin sivulle missä oli tarjous 95 euroa, mutta en muista mikä sivu oli. Itsellä sellainen pokkarityylinen kamera jossa max 15 s valoitus, niin ei tarvitse olla mikään erikoinen jalustakaan (kallis) kun vasta aloittelen tähtikuvausta. Tähtiä ja kuvausta olen molempia harrastanut, mutta nyt kun sain "oikean" kameran, niin ajattelin yhdistää nämä.

Meade-mad

Jos kamera on kevyt, niin edullisin varmaan on ollut Lidlin myymä Skylux. Hinta on ollut alle satasen. jalustan lisäksi mukaan tulee kaukoputki...

Villen ja monen muun astrokaupan valikoimasta löydät myös jalustoja. Sopivalla kiskolla niihin saa kameran kiinni. Vaikkapa tämä rimpula (EQ1, 95€):

http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=1126&show=all

Näiltä halvoilta ja kevyiltä jalustoilta ei pidä odottaa ihmeitä!

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Triviani

Se oli tuo EQ1mitä häjinkin. Kiitoksia. En tarvitsekkaan mitään erikoista vaan lähinnä harjoittelukappaleen ensin :)

Uppo

Lainaus käyttäjältä: Triviani - 31.03.2009, 21:52:14
En tarvitsekkaan mitään erikoista vaan lähinnä harjoittelukappaleen ensin :)

Siinä voi sitten vaan mennä hermot, tapellessa rimpuloitten kanssa nimittäin ja jää pian koko harrastus. Hieman laadukkaammalla olisi varmaan mukavampi harjoitella.
Jani Virtanen

einari

Mulla on kanssa EQ1 kakkos/matkajalustana jolla olen kuvaillut kameraoptiikalla.
Ajaa asiansa ihan hyvin.
___
Tapio

pkortetj

Tere.

Kuten Meade-mad ja Uppo vihjasivat, "rimpuloiden" kanssa harjoitellessa voi innostus lopahtaa nopeasti. Se käy myös kukkaron päälle, jos myöhemmin hankit rinnalle vähän paremman ja myöhemmin oikein hyvän yhdistelmän.

En tunne tuon EQ-1:n ominaisuuksia tarkemmin, mutta VillenKellon kuvasta päätellen napasuuntauksen saamisessa kohdalleen voipi olla haastetta.

Minä tulin hankkineeksi menneellä viikolla seuraavan yhdistelmän:

- Manfrotto 028B -kolmijalan (188 €). On mulla ennestään jo Manfrotton 055C, mutta ajattelin ettei tähtitaivaan kuvaukseen voi olla koskaan liian tukevaa jalustaa. 028 on kuitenkin erittäin helposti mukana kannettava.
- Manfrotto 410 -kinopää (160 €). Siinä lienee riittävän tarkat hienoliikunnat, jotta saan suunnattua
- AstroTrack TT320x:n (n. 610 €) riittävän tarkasti kohti taivaanpallon pohjoisnapaa.
AstroTrackia kehuvat kovasti eri foorumeilla seurantatarkkuutensa ja helpon käytettävyytensä vuoksi. Minä olen ehtinyt vasta kerran suuntaamaan tuon värkin ja kokeilemaan hieman, operaatio oli tosiaan helppo.
- Manfrotto 488RC0 -kuulapään (87 €), johon kiinnitän lopulta digijärkkärini.

Ei tuo varmaankaan ole kaikkein edullisin yhdistelmä, mutta ottaen huomioon käytön helppouden, seurantatarkkuuden ja sen että kaiken tarvittavan saa yksi ihminen kannettua kerralla havaintopaikalle, on se luullakseni erittäin harkinnanarvoinen kokoonpano.

Pekka