millaiset kierteet okulaarin kiinnitysruuveissa

Aloittaja SALOMONI, 12.10.2010, 20:57:58

« edellinen - seuraava »

SALOMONI

Niih Niissä joilla kiiinnitettään okulaari fokuseriin?
ois kiva tietää se asia et osaa oikeenlaisen kierretapin ostaa.  :huh:

Kaizu

Ovat laitekohtaisia. Olen tavannut M3,M4 ja M5 sekä M6x0.5 metrisiä kierteitä ja no.10-32 sekä no.12-28 UNF tuumaisista. Yleisin omissa okulaariholkeissani on M4.

Kaizu
Kai Forssen

SALOMONI

Ok eli e auta ku sit varmaan ku katella ku ainakaa paikallisesta rautakaupasta tunnu Löytvän sopivia kierretappeja

Kaizu

Viimeksi olen kierretappeja ostanut Hong Kongista mutta täällä lähiseudulla niitä on löytynyt ainakin Tarjoustalosta, K-raudasta, Bauhausista, Biltemasta, Motonetistä ja Lidlista silloin tällöin. R-kioskista ei taida löytyä.

Kaizu
Kai Forssen

Meade-mad

Tuohon projektiin ei kierretappia tarvita. Okulaaripitimeen pieni reikä esim. 5mm, pitimen ulkopuolelle leveä nippuside ja siihin neljän millin reikä. Lopuksi 5mm ruuvi molemmista läpi aina okulaarin holkkiin asti. ruuvi kierteyttää itse itsensä nippusiteeseen.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

SALOMONI

no katotaan et miten mä toteutan ton P.s yhtenä vaihto ehtona oon ajatellu et poraan kaks reikaa okulaarin pitimeen ja niihin kierteet.

Kaizu

Halvoissa fokusointilaitteissa okulaaripitimen ruuvi painaa suoraan okulaaria. Ruuvia joutuu kiristämään varovasti ettei okulaariin jää jälkiä. Paremmissa on pitimen sisään sorvattu ura ja siinä on joustava rengas. Ruuvi painaa rengasta okulaaria vasten eikä niin helposti riko okulaaria. Olen myös nähnyt pitimissä käytettävän muoviruuveja varmistamassa ettei ainakaan okulaari mene rikki.

Kaizu
Kai Forssen

Meade-mad

Näppäriä muovisia siipiruuveja saa vaikkapa Sini-Piian vaihtosienen mukana.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

mistral

Lainaus käyttäjältä: SALOMONI - 13.10.2010, 00:27:31
no katotaan et miten mä toteutan ton P.s yhtenä vaihto ehtona oon ajatellu et poraan kaks reikaa okulaarin pitimeen ja niihin kierteet.

Oliko tarkoitus newtoniin tehdä ne kierteet? Siinä ei okulaari taida olla yli 90 asteen kulmassa joten ei se helposti putoa?

SALOMONI

Lainaus käyttäjältä: mistral - 13.10.2010, 20:49:02
Oliko tarkoitus newtoniin tehdä ne kierteet? Siinä ei okulaari taida olla yli 90 asteen kulmassa joten ei se helposti putoa?
arvasit oikein newtoniin olis tarkoitus tehä ne kierteet ja ei oo yli 90 asteen kulmassa.

SALOMONI

dothii nyt ois siirrytty pikkasen etiäpäin tässä pikku projektissa Ruuvit ostettu Tascon tarkentimeen mutta Reijät ja kierteet uupuu viellä
Ja eikä maksannu ku alta 1.60€ :smiley: