Itse tehty kamera adapteri

Aloittaja Pietari, 31.12.2009, 14:03:09

« edellinen - seuraava »

Pietari

Tuli tehtyä loman aikana kameralle adapteri. Painaa aika paljon, mutta hyviä kuvia saa otettua. Tuossa muutama kuva siitä.

naavis

Olisiko mahdollista saada vähän havainnollisempaa kuvaa adapterista? Miten/mistä adapteri on tehty? Jotain tietoja? :)

Pietari

Kehikko mikä kiinnitetään 3 ruuvilla okulaariin on muovinen. Metalli osa on tehty kulma raudasta ja 2 metalli levystä, jotka puristetaan kulmarautaa vasten siipi muttereilla. En ole vielä testannut tähtikuvauksessa, kun ilmat selkenee niin olisi tarkotus kuvata.

Marko.J

Luovuus maan perii!

Näyttää paljon kehittyneemmältä, kuin se aaltopahvi-jeesusteippiviritelmä, jolla kiinnitin aikanaan filmipokkarin RET 50:seen ottaessani elämäni ekat kuukuvat!   :afro:
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

Meade-mad

Tästä on hyvä jatkaa.

Läheskään kaikkea ei tarvitse aina ostaa. Itse tehden saa sellaisen kun tarvitsee.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

risto1

Lainaus käyttäjältä: Meade-mad - 31.12.2009, 19:05:54
Tästä on hyvä jatkaa.

Läheskään kaikkea ei tarvitse aina ostaa. Itse tehden saa sellaisen kun tarvitsee.

jk
Olen sitä mieltä, että mitään ei pidä ostaa, ennenkuin on yrittänyt tehdä itse. Netti on täynnä
vihjeitä, eri systeemeiden rakenteluun, elikkäs ruutia ei tartte aina keksiä kokonaan uudelleen. Kaizu
filosofoi kyllä kerran että "ruudistakin" voisi tulla parempaa jos se keksittäisiin silloin tällöin uudelleen.

että näin  Risto

tidzu

Lainaus käyttäjältä: Meade-mad - 31.12.2009, 19:05:54
Tästä on hyvä jatkaa.

Läheskään kaikkea ei tarvitse aina ostaa. Itse tehden saa sellaisen kun tarvitsee.

jk

Siinä vasta järkipuhetta! Upea projekti Pietari. Ei itsetehtyjen asioiden hyoty jää vain rahalliseksi, nyt kuvaamisessa on parempi tunne, ja yleensä tarkasti suunnitellut DIY-tuotteet voi8ttaa kaupalliset rompulat. Oma bajonettini, vaikka ei astroiluun liitykkään  :rolleyes:   http://www.petsie.fi/pet.php?petid=33928&s=images&setid=65781
Tino L.

Pietari

Kiitoksia kaikille kommenteista! Jos tänään on kirkasta niin testaan toimiiko miten hyvän tähtikuvauksessa.

Timpe

Kameran sivuttaissuuntaiseen säätöön saattaa tarvita vielä erillistä säätövaraa/pikalukitusta, samoin okulaarikiinnitysruuvien päähän voisi liimailla epoksilla suuremmat knupit käsin käänneltäviksi. Muutoin näyttää hyvältä ja toimivalta tee-se-itse-ratkaisulta. Systeemin mahdollista vinjetointia saa vähennettyä siirtämällä kameran niin lähelle okulaarin linssiä kuin mahdollista. Hyvän optisen keskityksen (kameran ja kaukoputken optiset akselit olisi saatava kohtaamaan) aikaansaaminen on milli-peliä ja sitä voi harjoitella jo päiväsaikaankin kuvaamalla kauempana olevia maakohteita systeemin läpi. Tästä se lähtee!  :cool:
- Timo Inkinen

Pietari

Kiitos vinkistä! Olen kuvannut maanpäälisiä kohteita jo jonkun verran, hyvin niissä toimii.

Pietari

Adapteri toimii todella hyvin. Kuvasin tänä iltana kuuta. Tuossa yksi kuva joka pinottu 4 kuvasta.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Pietari - 01.01.2010, 22:20:11
Adapteri toimii todella hyvin. Kuvasin tänä iltana kuuta. Tuossa yksi kuva joka pinottu 4 kuvasta.

Parantele vielä tuota kameran keskitystä okukaariin nähden, sillä nyt systeemi vinjetoi vasemmalta yläreunasta (pahiten klo 10-11 tienoilta). Käytännössä tämä tarkoittaa, että kuvaat okulaarin antaman lähtöpupillin reuna-alueelta, missä piirto ei ole parhaimmillaan ja kirkkauskin vähenee kohti reunaa mentäessä. Mitä okulaarisuurennusta (lähtöpupillia) käytit kuvatessa ja missä asennossa kameran zoomi oli? Omissa kokeiluissani pokkarizoomin paras asento on ollut noin 1/4...1/2 alueella zoomin laajakulmapäästä, kuitenkin ei selvästi yli puolen välin, koska liiallinen zoomaus heikentää systeemin piirtoa.
- Timo Inkinen

Pietari

Kokeilen tänään uudestaan kuvata, jos keli on hyvä.

Anssi Mäntykivi

Tuolla on myös vinkkiä adapterirakentelijalle kohdassa: canon powershot s30-s50 adapteri.

http://koti.kainuu.com/amantyki/

Sekä muuta "tee se itse värkkäilyä".
Anssi Mäntykivi

Pietari

Lainaus käyttäjältä: Anssi Mäntykivi - 02.01.2010, 13:20:01
Tuolla on myös vinkkiä adapterirakentelijalle kohdassa: canon powershot s30-s50 adapteri.

http://koti.kainuu.com/amantyki/

Sekä muuta "tee se itse värkkäilyä".

Kiitos linkistä. Onko tuo lanka mikä siinä on laukaisin?