Seurantajalusta kameralle tribodista?

Aloittaja TähtiJussi, 29.08.2009, 19:09:42

« edellinen - seuraava »

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: TähtiJussi - 04.09.2009, 06:53:52
Mitenkä ladonovessa saa tehtyä napasuuntauksen ja mitenkä navan seuranta toimii?
Napasuuntauksen olen osittain tehnyt jo silloin kun rakensin jalustaan 30 asteen kiilan. Loput teen pelipaikalla eli käännän kiilan itsestäni poispäin. Sen jälken pyörin paikallani kunnes näen edessäni Pohjantähden ja lasken jalustan siihen.
Navan seurannan joudun nykyään hoitamaan kylpyhuoneen peilin kautta. Napa on jo sen verran etääntynyt selkärangasta että suora yhteys on katoamassa, johtunee maailmankaikkeuden yleisestä laajenemisesta.

Kaizu
Kai Forssen

GaryP

Heh, tästä tuli aasinsilta erääsen edesmenneeseen todella isoon kaveriin, joka kiroili "sopivasti" ja oli muutenkin "rento", mutta vakuutti jehovantodistaja työkavereilleen olevansa uskovainen.
"Kyllä mäkin uskon asioihin joita en näe, niinkuin tekin. Vaikken ole koskaan muniani nähnyt, niin uskon että ne siellä jossain on!"

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Marko.J

Lainaus käyttäjältä: TähtiJussi - 04.09.2009, 06:53:52
mitenkä navan seuranta toimii?

Pää kääntyy ihan luonnostaan, kun biitsillä kävelee vastaan timmikroppainen kauniimman sukupuolen edustaja. Talvella "navan seuranta" on toki hieman haastavampaa.  :afro:

Vakavasti puhuen, eiköhän tuossa Kaizun kuvan jalustassa jonkinlainen seurantamoottori ole, joka sitten kääntää systeemiä maapallon pyörimistä vastaan. Siis jos sitä navan seurannalla tarkoitit.
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

Meade-mad

Lainaus käyttäjältä: TähtiJussi - 29.08.2009, 19:09:42
Onko kukaan tehnyt tripodi jalustasta seurantajalustaa? Ajattelin jos olisi yksi tai kaksi moottoria jotka pyörittäisivät kahteen suuntaan (seuraten pohjantähteä ja kiertäen vasemmalta oikealle, sanoinkohan jotain väärin, vähän niinkuin EQ-jalusta). Olisikohan mahdollista väsätä tälläistä...

Ketjun aloituslauseessa on jotakin mikä ei mene ihan jakeluun. Pohjantähden seuranta? Sehän pysyy jokseenkin paikallaan lähellä taivaan napaa?

EQ-jalustan tuntiakseli on kallellaan juuri siksi että seurantaan ei tarvittaisi kuin yksi moottori. Kallistuskulma (30 astetta/60 astetta, riippuu mistä mitataan) on sama kuin maan akselin asento laitteen käyttöpaikalla. Tällä samalla idealla ladonoven sarana on tuntiakseli ja se kallistetaan ja suunnataan kohti taivaan paikallaan pysyvää napaa.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

TähtiJussi

Minä kysyin ajattelemattomasti :embarrassed:... tuon "seuraten pohjantähtea" ensin ajattelin että pohjantähti liikkuisi ylhäälätä alas (kuin aurinko). Näin jälkikäteen, se pysyy paikallaan akselin kohtaalla.

Ps. Tuossa ensimmäisessä viestissä jo vähän viittasin että "sanoinkohan jotain väärin".
Jussi-Pekka Blogi
Sky-Watcher 200/1200 dobson, 7x50 kiikarit,
Canon EOS 1000D,  Canon PowerShot A610
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving." Einstein

Marko.J

Nou hätä. On noissa käsitteissä ja myöskin taivaankappaleiden liikkeissä itse kullakin ollut opettelemista uran alkuvaiheilla.
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

jtoksa

Lainaus käyttäjältä: TähtiJussi - 04.09.2009, 06:53:52
Mitenkä ladonovessa saa tehtyä napasuuntauksen ja mitenkä navan seuranta toimii?

Napaa ei tarvitse seurata, sillä se pysyy paikoillaan :-)

Minun www-sivullani on kerrottu miten olen itse tehnyt napasuuntauksen:

http://koti.welho.com/joksa12/astro/hardware/index.html

TähtiJussi

Minä vähän haen näiden kahden väliltä http://www.astrosurf.com/re/star_tracker-01.jpg ja http://www.astrosurf.com/re/star_tracker-02.jpg  Ajattelin kameran pidikettä moottoriin kiinni. Mutta ladonovi kiinnostaa vielä.
Jussi-Pekka Blogi
Sky-Watcher 200/1200 dobson, 7x50 kiikarit,
Canon EOS 1000D,  Canon PowerShot A610
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving." Einstein

Meade-mad

Tee ensin tuo ykkönen eli ladonovi niin saat kokemusta koko jutusta ja tiedät sitten paremmin mitä haluat. Ladonovi kun on lähes ilmainen.

Jos pidemmät valotukset todella kiinnostava niin lopullinen valinta on kuitenkin varsinainen seuranta-akselisto.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

TähtiJussi

Olen katsonut netistä noita ladonovi viritelmiä ja kysyisinkin: Tarviiko ladonoveen muuta kuin 2 lautaa, sarana, kameran pidike, kierretanko ja vipu/moottori? Tribodiin olisi tarkoitus kiinnittää..
Jussi-Pekka Blogi
Sky-Watcher 200/1200 dobson, 7x50 kiikarit,
Canon EOS 1000D,  Canon PowerShot A610
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving." Einstein

Meade-mad

Ei tarvitse muuta. Nuo laudatkin ovat turhia jos käytössä on pitkä sarana.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

TähtiJussi

Tälläinen on tullut suunniteltua, mutta tuohon puun ja kierretangon väliin tarvisi joku kyhätä. Onko ehdotuksia?
Jussi-Pekka Blogi
Sky-Watcher 200/1200 dobson, 7x50 kiikarit,
Canon EOS 1000D,  Canon PowerShot A610
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving." Einstein

Lauri Kangas

Eipä siihen välttämättä tarvi mitään, kyllä se ruuvi jaksaa puuta työntää eteenpäin.

TähtiJussi

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 27.09.2009, 18:10:34
Eipä siihen välttämättä tarvi mitään, kyllä se ruuvi jaksaa puuta työntää eteenpäin.
Ajattelin sen tökkäävän jos siinä ruuvin päässä ei ole mitään auttamassa "työntöä".
Jussi-Pekka Blogi
Sky-Watcher 200/1200 dobson, 7x50 kiikarit,
Canon EOS 1000D,  Canon PowerShot A610
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving." Einstein

Lauri Kangas

Itse viilaisin vaikkapa pyöreäksi sen kierretangon pään. Pitäisi toimia ihan hyvin.