Seurantajalusta kameralle tribodista?

Aloittaja TähtiJussi, 29.08.2009, 19:09:42

« edellinen - seuraava »

TähtiJussi

Onko kukaan tehnyt tripodi jalustasta seurantajalustaa? Ajattelin jos olisi yksi tai kaksi moottoria jotka pyörittäisivät kahteen suuntaan (seuraten pohjantähteä ja kiertäen vasemmalta oikealle, sanoinkohan jotain väärin, vähän niinkuin EQ-jalusta). Olisikohan mahdollista väsätä tälläistä...
Jussi-Pekka Blogi
Sky-Watcher 200/1200 dobson, 7x50 kiikarit,
Canon EOS 1000D,  Canon PowerShot A610
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving." Einstein

Timo Kuhmonen

kerran olen nähnyt kuvan, tavallisesta fotojalustan päälle itse rakennetusta seuranta koneistosta. Nyt en sitä löytänyt...
Valmiina saatava tuote on Astrotrac.

Jos oikein muistan, tällä foorumilla nimimerkki Kaizu tietänee lisää (itse rakennetusta versiosta). Itseäkin kiinnostaisi kyseistä mallia koskevat perusrakenneratkaisut, miten mekaniikka, laakerointi jne on toteutettu.

Vesa Kankare

Minä olen taas miettinyt tuon tallissa lojuvan Orion SVP:n minimoimista. Täytyisi tutkia hieman kuinka paljon siitä pystyy rippaamaan pois, niin että jäljelle jää toimiva tuntiakseli ja napatähtäin. Napasuuntaus kamerajalustalla ja deklinaatiosäätö kuulapäällä. Saisi kivan pikkujalustan vaikka reissun päälle mukaan.
Vesku
www.vkastronomy.com

Meade-mad

#3
Ladonovi -seuranta on aivan kelvollinen vaikka kamerajalustalle. Halppo tehdä.
[urlhttp://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=3017.0][/url]

Googlettamalla "barn door tracker" tai hienommin "Scotch tracker" löydät lisää.

Seurantalaitteita Kaizun lisäksi on värkännyt myös Risto1  http://www.kolumbus.fi/harrastelua/kalusto.htm .

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Timo Kuhmonen

Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 29.08.2009, 19:50:12
Minä olen taas miettinyt tuon tallissa lojuvan Orion SVP:n minimoimista. Täytyisi tutkia hieman kuinka paljon siitä pystyy rippaamaan pois, niin että jäljelle jää toimiva tuntiakseli ja napatähtäin. Napasuuntaus kamerajalustalla ja deklinaatiosäätö kuulapäällä. Saisi kivan pikkujalustan vaikka reissun päälle mukaan.
Voisi olla kohtuu edullinen vaihtoehto, jos saa sopivasti modattua. Grammaviilaajille virtalähteeksi n*3.5V litium-Ion kennoja - ei paina paljoa  :cool: Kamera plus oma obiska, tuskin vaatii isoja vastapainoja, sitä kautta voisi saada painoa pois...

toisaalta pikku TAK Teegul SP3 olisi mielenkiintoinen, hinnan takia jää hankkimatta ainakin itsellä...

TähtiJussi

Netistä selailin ladonovi systeemeitä... Tuleeko suuretkin kustannukset? Niin ja kuinka pitkiä valoituksia tuolla ladonovella saa? Entä EQ-1:llä? Tunnun kallistuvan EQ-1 puoleen. EQ-1 tuntuu sopivalta Canonin PowerShotille ja Yashican FX-3.
Jussi-Pekka Blogi
Sky-Watcher 200/1200 dobson, 7x50 kiikarit,
Canon EOS 1000D,  Canon PowerShot A610
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving." Einstein

BEAT

Lainaus käyttäjältä: TähtiJussi - 30.08.2009, 11:28:18
Netistä selailin ladonovi systeemeitä... Tuleeko suuretkin kustannukset? Niin ja kuinka pitkiä valoituksia tuolla ladonovella saa? Entä EQ-1:llä? Tunnun kallistuvan EQ-1 puoleen. EQ-1 tuntuu sopivalta Canonin PowerShotille ja Yashican FX-3.
Itellä on eräänlainen ladonovi projekti käynnissä. Kaikkein kalleimmaksii komponentiksii on muodostunut akku (~12 euroa) ja käytetty askelmoottori (~15 euroa). Mikäli projektissa ei tule enempää takapakkeja ja saan setvittyä kamerasovittimen jotenkin fiksusti, niin kokonaiskustannus pysyy alle 50 euron.
Petteri Lehtonen  http://www.petterilehtonen.fi
Canon EOS 7D, 40D, TAL-1

Meade-mad

Lainaus käyttäjältä: TähtiJussi - 30.08.2009, 11:28:18
Netistä selailin ladonovi systeemeitä... Tuleeko suuretkin kustannukset? Niin ja kuinka pitkiä valoituksia tuolla ladonovella saa? Entä EQ-1:llä? Tunnun kallistuvan EQ-1 puoleen. EQ-1 tuntuu sopivalta Canonin PowerShotille ja Yashican FX-3.

Jos valmista haluat niin unohda eq1. Se on oikeasti rimpula.

Varmaan joulumyyntiin tulee pieni Lillukka. Sen akselisto ja jalusta ovat aivan eri kaliperia kuin eq1 härpäkkeen. Lillukkaa myytiin viime jouluna alle yhdeksällä kympillä. Systeemissä on (hintaan nähden) siedettävä kolmijalka ja akselisto. Voit dumpata optiikat roskiin jos tuntuu että et tarvitse niitä. Putken voi korvata vaikka pienellä maksutovilla, jonka akselisto kantaa aivan hyvin.

jk

PS. se ladonovi on halvin mahdollinen seuranta. Jos tyydyt käsiseurantaan niin osat löytyvät mitä todennäköisemmin jo kotoa miljoonalaatikosta.
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

BEAT

Lainaus käyttäjältä: BEAT - 30.08.2009, 21:35:26
Itellä on eräänlainen ladonovi projekti käynnissä. Kaikkein kalleimmaksii komponentiksii on muodostunut akku (~12 euroa) ja käytetty askelmoottori (~15 euroa). Mikäli projektissa ei tule enempää takapakkeja ja saan setvittyä kamerasovittimen jotenkin fiksusti, niin kokonaiskustannus pysyy alle 50 euron.
Jahas ja muutama tunti myöhemmin se osui silmiin

http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/19/huge/19-315_h.jpg  Biltemasta ~11 euroa.  :afro:
Petteri Lehtonen  http://www.petterilehtonen.fi
Canon EOS 7D, 40D, TAL-1

TähtiJussi

Jussi-Pekka Blogi
Sky-Watcher 200/1200 dobson, 7x50 kiikarit,
Canon EOS 1000D,  Canon PowerShot A610
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving." Einstein

Kaizu

En tiedä, mihin väliin olette ajatelleet tuota ruuvipuristinta. Minä en keksi sille paikkaa "barn door" seurantalaitteessa. Minä olen ostanut kaksi kappaletta ko. puristimia. Ensimmäinen hajosi toisella kiristyskerralla (pallonivel). Toinen on käytössä ja toimii hyvin kun vaihdoin siihen nivelen toisesta, järeämmästä puristimesta. Se on minulla juotosapuvälineenä, kannattelemassa piirilevyä halutussa asennossa. Alkuperäinen ei sovellu mihinkään raskaaseen työhön.

Kaizu
Kai Forssen

BEAT

Raskaiden nivelruuvipuristimien löytäminen on ollut yllättävän hankalaa, uskoisin kuitenkin että tuo yksilö riittää pienelle kuormalle (Powershot A75).

::edit
Mutta otetaan tietenkin vinkkejä vastaani!
Petteri Lehtonen  http://www.petterilehtonen.fi
Canon EOS 7D, 40D, TAL-1

Kaizu

Tuollaisen värkkäsin joskus aikaa sitten. Aihiona oli pieni Manfrotton jalusta. Laitoin siihen alle 30 asteen kulmapalan ja väliin vielä M3 ruuvista ja lerppuaseman askelmoottorista tehdyn seurannan. Päälimmäisenä on Manfrotton kinopää jolla hoituu suuntaus kohteeseen. Seuranta pitää "ladata" n puolen tunnin välein.

Kuva on Kosken Jorman arkistosta.

Kaizu
Kai Forssen

TähtiJussi

Mitenkä ladonovessa saa tehtyä napasuuntauksen ja mitenkä navan seuranta toimii?
Jussi-Pekka Blogi
Sky-Watcher 200/1200 dobson, 7x50 kiikarit,
Canon EOS 1000D,  Canon PowerShot A610
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving." Einstein

Meade-mad

Lainaus käyttäjältä: TähtiJussi - 04.09.2009, 06:53:52
Mitenkä ladonovessa saa tehtyä napasuuntauksen ja mitenkä navan seuranta toimii?

Mitä tarkoitat navan seurannalla?

Napasuuntaus tehdään tähtäämällä ladonovan saranalinja kohti taivaan pohjoisnapaa. Kun kuvataan lyhyellä kameraoptiikalla, suuntaus ei ole suuri ongelma. Eteläsuomessa ovi kallelleen (30 astetta tai 60 astetta, riippuu mistä mittaa) ja suunta pohjoiseen. Perusasetus on siinä. Sitten voi tähtäillä pitkin akselilinjaa, onko laite kohti pohjoista.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas