Rakentaisinko Newtonin?

Aloittaja Kuulapaa, 29.01.2013, 15:36:32

« edellinen - seuraava »

Kuulapaa

Vannoin itselleni tuossa vuoden päivät sitten, että tähtikuvaus kameraoptiikalla on aivan ja täysin riittävää minulle. Ja niin se tietysti onkin, mutta koska pääasiallinen kuvausputki ei ole enää käytössä niin menin avaamaan monologin itseni kanssa Newtonin rakentamisesta kuvauskäyttöön valmisosista periaatteella "Kuinka vaikeaa se muka voi internetaikana olla"   :huh:

8" tuuman putki on jo hankittu ja peilit, kannattimet ja fokuseri ovat parhaillaan matkalla TS:ltä. Pieni yllätys jo tässä vaiheessa matkaa on hankitun putken oletettua suurempi koko. 8" putki onkin metrin pituudellaan aikamoinen.  :shocked: Nettiä selatessa ja kuvaselostuksia lukiessa iskee helposti vauhtisokeus, josta saan vain kiittää onneani, ettei hankkimani putki ollut 10" kokoinen.

Epäsopivuusnogelmia ei luulisi olevan, sillä putkikin on myyjän mukaan TS:ltä hankittu ja siinä on kannattimien reiät valmiina. Suurin haaste on varmasti edessä peilien asennuksessa ja ensimmäisessä kollimoinnissa.

Wish me luck, here I go...

Ps. viisaat vinkint enemmän kuin sallitut :)
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

mistral

Newtonilla pääsee kaikkein syvimmälle avaruuteen per euro, ainakin varma sijoitus siinä suhteessa. Itse en ole koskaan ajatellut ruveta kuvaamaan, paitsi ehkä kuuta. Visuaalihavaitseminen on hienoa, fotoneja on vähän mutta kokonaisuus kiehtoo.

pappa

Olen täälläkin foorumissa toisaalla avautunut omasta kokemuksestani kaukoputken rakentamisessa. Se oli aikaa ennen kaikkea tätä, eli ainoat innoitukset lähteet olivat kerhon vetäjä ja peilikaukoputken rakennuskirja. Tietenkin tähtitaivas ja kaikki se mielikuvituksellinen joka siellä olisi ja on, olivat suuria vaikuttimia. Tähtikuvauksesta ei tuohon aikaan puhuttu harrastajatasolla mitään. Tiedettiin että sitä tehtiin, mutta se pysyi siellä ammattilaisten puolella ja tiukasti.

Enää ei käsivarsien nivelet kestäisi peilin hiomista, ei myöskään selkä. Mutta muistojen perusteella jaksan olla aina innostunut kun joku asiasta alkaa puhua. Kaikki se jännittävä kutkutus valmistaessa ja lopputuloksen saaminen ensi katseluun. Silloin aikoinaan harva oli katsonut oikeaan kaukoputkeen ja ne putket joita oli, olivat tähtitorneissa ja asiainharrastajille, eli opettajilla ja muilla tieteilijöillä.

Aloita toki ja kerro tarinasi, siinä on matka jota jaksaa aina seurata.
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

Jutte

Otsikkosi on väärin! Olet jo päättänyt rakentaa, koska osat sille ovat jo hankittu.
Ei muuta kun homma käyntiin vaan ja tietoa tänne miten eteneen.
Tämän jälkeen tuskailet seurannan kanssa ja haluat mahdollisimman hyvää sitä, koska tarkoitus on myös valokuvata.
Sitten tulee jalustan vakaus, optiikan lämmitys jne....
Loppua tälle ei tule, mutta askel kerrallaan eteenpäin ja kaikki mitä teet tulee tehtyä itselle.
Toivottavasti ne askeleet tuottavat aina mielihyvää ja onnistumisen iloa (tärkein asia)
J-P Teitto

Kuulapaa

#4
Tottahan toki. Tässä juuri ideana onkin katsoa, miten perustiedoilla putken saa kasaan ja millaisiin vääjäämättömiin ongelmiin törmään. Toimikoon sitten tarpeen mukaan innoituksena tai varoituksena muille  :wink:

Edit. Jutte oli ehtinyt vastata kirjoittaessani. Otsikko juuri tarkoin harkittu  :smiley:

Ihan osien rakennukseen en resurssien puutteen vuoksi voi lähteä. Aikaa ei moiseen yksinkertaisesti vain ole. Peilien hiomista olen 80-luvulla vierestä seurannut ja ehkäpä juuri siksi päädyin ostamaan osat valmiina. Kyseessä on siten enemmän kokoamispainotteinen harrastusprojekti.

Haasteisiin ja odottamattomiin asioihin törmään varmasti. Ensimmäinen tuli heti tuubin myötä. 8" putki onkin ulkopinnalta mitattuna 240mm. Renkaat ovat todennäköisesti liian pienet.
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

Timpe

Newton-putken rakentaminen on hyvinkin kannattavaa hommaa, jollei lasketa sen rahallista hyödyttömyyttä :tongue: Saisit tuollaisen peilikaukoputken ostettuna valmiina kaupasta ja vieläpä halvemmalla kuin itse rakentaen, mutta vastaavaa peilikaukoputkeen liittyvää tietotaitoa et saa mistään muualta kuin likaamalla itse omat kätesi sellaisen rakentamisessa. Projektisi tulee siis olemaan hyvin mielenkiintoinen & opettavainen ja se odottaa sinulta monenlaista ongelmanratkaisukykyä + kärsivälllistä mieltä. Matkalla olemisesta tulee nauttia, sillä jollet niin tekisi, niin ostaisit kaukoputkesi valmiina! Onnea matkaan :cool:

Lainaus käyttäjältä: Kuulapaa - 29.01.2013, 20:21:45
Haasteisiin ja odottamattomiin asioihin törmään varmasti. Ensimmäinen tuli heti tuubin myötä. 8" putki onkin ulkopinnalta mitattuna 240mm. Renkaat ovat todennäköisesti liian pienet.

Kuulostaa juuri oikein mitoitetulta putkikoolta 200mm peilille. Putken reunoille pitäisi jäädä peilin ympärille noin tuuma tyhjää putkivirtausten ja vinjetoinnin estoa varten.
Onko tämä sivu tuttu? http://stellafane.org/tm/newt-web/newt-web.html
Tuolta voit tutkia, kuinka putken mitoituksen erot vaikuttavat putkeesi ja sen suorituskykyyn. Kokeile esim. muuttaa apupeilin etäisyyttä pääpeilistä ja katso kuinka apupeilin kokovaatimus muuttuu.
- Timo Inkinen

Kuulapaa

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 29.01.2013, 22:31:56
Newton-putken rakentaminen on hyvinkin kannattavaa hommaa, jollei lasketa sen rahallista hyödyttömyyttä :tongue:

Erittäin osuvasti kiteytetty. Yritän kuitenkin vältellä totuutta viimeiseen asti ja uskotella itselleni sen kannattavan, ainakin jollakin tasolla.

Tuubista sen verran, että kyseessä on hiilikuituputki ja se oikeastaan triggeröikin koko projektin. Vastoin suosituksia tarkoitus on asentaa seurantaputki reppuselkään. Hiilikuidun pitäisi pystyä kantamaan kuormaa suuremmin vääntyilemättä, mutta haittaa siitä voi syntyä. Ei kuitenkaan pidä mennä ongelmien edelle  :wink:
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: Kuulapaa - 30.01.2013, 10:41:11
Vastoin suosituksia tarkoitus on asentaa seurantaputki reppuselkään.

Reppuselkäänhän se kannattaakin laittaa. Vielä vähemmän vääntyilee, kun seurantaputki on riittävän kevyt. Vinkki: Laita newtonin selkään kisko ja tee kiskoon omat kiinnitykset akromaattilinssille ($30 surplus shedistä) ja kameralle. Tarkennus liikuttelemalla. Ei varmasti väänny.

Kuulapaa

Lainaus käyttäjältä: Kuulapaa - 29.01.2013, 20:21:45
8" putki onkin ulkopinnalta mitattuna 240mm. Renkaat ovat todennäköisesti liian pienet.

Renkaat saapuivat jo. Muut kilkkeet ovat vielä postin hoteissa.

MOT:

[Mutteri on vain kannattelemassa kierretankoa ennen kuin joku irvileuka ehtii huomauttaa, että se kannattaa ottaa välistä pois jotta renkaat menevät kiinni.]

Eli 23cm renkaat kiinnilukittuna ja 24cm putki. Oletuksena oli, että pelivaraa olisi ollut riittävästi mutta ei.
Seuraavaksi siis karvapehmusteet pois ja litteämpi nauha väliin.
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

Meade-mad

Miten olis pidempi kierretanko?

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

mistral

Tuli mieleen sama kuin Meade-madilla, paitsi että tekisi sokkapään 12 millisestä pyöröteräksestä. Eli n. 3 sentin pätkä 12mm pyöröä, jonka sisään poraisi sopivan reiän kierretappia varten. Sitten tekisi kierteen johon saisi kierretangon kiinni. Ja se 3 cm pätkä hiottais sen verran että mahtuu hahloon ja siihen porattais sopiva reikä sokkaa varten. Tämähän ei kromaamattomana ole kaunis, mutta ehkä maalattuna välttäisi.

Kuulapaa

Lainaus käyttäjältä: Meade-mad - 31.01.2013, 21:13:17
Miten olis pidempi kierretanko?

jk

Voisi olla, täytyy käydä rautakaupassa katsomassa löytyykö sopivaa niin voisi käyttää saman mutterin. Toisaalta vähän työstämällä saisi sopimaan isomman, johon olisi helpompi porata akselin reikä.

Näyttäisi olevan hieman vajaa 6mm kierre. Todennäköisesti kuitenkin 6 millinen sillä 1/5" menee lähelle 5mm ja 1/4" on taas reilu 6,3mm.
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

mistral

Silmämääräisesti se näyttää karkeampikierteiseltä kuin M-6, mutta voi olla että silmä valehtelee. Tässä kuva jatkomutterista:  http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Kiinnitystarvikkeet/Mutterit/Sinkittaminen/Jatkomutterit-2-kpl-19515/

Kuulapaa

#13
Kierre on onneksi tavallinen M6. Täytyy pähkiä se loppuun vaikka viimeisenä kun ilmaantui mielenkiintoisempaa säätämistä:

Posti toimitti loput osat eilen ja nyt ne ovat fyysisesti paikoillaan, eivät funktionaalisesti.
Tarkoitus on käyttää mahdollisimman suuri osa FX kennosta ja TS suositteli 70mm apupeiliä. Yllätyksenä apupeili tuli valmiiksi kiinnitettynä pidikkeeseen. Ei sinänsä huonompi seikka vaikka en offsettia vielä ole mitannutkaan.

Kollimointi ei vielä ole kohdallaan. Säädin apupeilin silmämääräisesti näkökentän keskelle filmipurkilla ja keskitin laaserilla, mutta apupeilin hienosäätö on vielä kesken. Pääpeili Koko paketti voi myös olla vielä vinossa.

EDIT: uudempia kollimointikuvia myöhemmässä viestissä.
EL-kalvo on kokoa A4 ja se näyttää ahdistavan vähän sivuilla.
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

jaffons

Säästääkö tässä kun kokoaan itse valmiista palasista versus ostaa vastaavan putken?
Heq5pro, kwiq
WO ZII80/545
450Dmod, tsflat2