Hei!
Jos jotakuta kiinnostaa lueskella tähtitieteen opetuksesta peruskoulussa, niin tervetuloa seuraamaan blogiani.
http://aikajaavaruus.blogspot.fi/
Kiitos vinkistä, tällaiset kiinnostaa aina.
Eipä minun aikana opetettu peruskoulussa tähtitiedetttä paljo muuta skeidaa kylläki mistä ei oo tähänkää asti ollu hyötyä
Pitääpä seurata blogiasi. Itsekin olen peruskoulun matemaattisten aineiden opettaja ja olen suunnitellut valinnaisaineeksi tähtitiedekurssia. Tällä hetkellä oma tuntimäärä on sen verran suuri, ettei ole mahdollista, mutta opsin muutosten jälkeen se muuttunee, jolloin tuo on enemmän ajankohtaista.
Tähtitieteen opetuksen tila on peruskoulussa muuten vähän niin ja näin. Se, ja ydinfysiikka ovat aiheta, joita moni opettaja ei itsekään hallitse kovin hyvin ja ne kappaleet käsitellään ryhmätöinä, jos aikaa jää. Olen samaan törmännyt useassa koulussa lyhyen urani aikana, niin uskon ilmiön olevan laajempikin.
Käyttämällämme kirjasarjalla tähtitiede tulee seiskaluokan fysiikan lopussa eikä siihen enää sen jälkeen palata. Itse omasta mielenkiinnostani aiheeseen halusin panostaa tuohon osaan kirjasta vähän enemmän ja tiivistin optiikkaa hitusen. Tähtitiede on kuitenkin monien oppilaiden mielestä mielenkiintoisinta, mitä fysiikassa peruskoulussa luetaan.
Täytyypä alkaa lueskelemaan kyseistä blogia! :smiley:
Ei ole kyllä itsellänikään ollut mahdollisuutta valita tähtitiedettä peruskoulussa tai lukiossa. Itsekkin tiivistin optiikasta, jotta pystyin paremmin käsitteleen avaruus-aiheet. Oli muuten jännä huomata, että kun ysien kanssa tehtiin tutkielmaa, niin todella monet valitsivat aiheekseen jonkun avaruuteen liittyvän. Selkeästi kiinnostaa oppilaita.
Pohdin tossa toisessa blogitekstissä erilaisia oppimisvälineitä. Käykäähän kommentoimassa jos jotain hyviä ideoita tulee mieleen.
Tärkeä aihe.
Kuinka paljon tähtitiedettä sisältyy nykyisin ympäristöoppiin, maantietoon ja fysiikkaan?
(LISÄYS:olihan tuossa hieman asiaa valaistu, siis hieman seiskan fysiikassa)
Tuntuu että asiaa käydään raapaisemalla läpi eskarissa, entä sen jälkeen?
Tietämättömyys tähtitieteen alalla avaa ovia kaikenlaiselle hömpälle.
Ja toisinpäin, pintapuolinenkin tieto tuntemamme avaruuden mittasuhteista pudottaa pohjan
pois monelta huuhaajutulta.
Usein tuntuu asenne olevankin, ettei eskari-iän jälkeen kuulu näiden asioiden kiinnostaakaan.
Usein törmää ihmisiin, jotka eivät tiedä mikä on linnunrata, ajattelevat, että tähtien välinen matkailu tulee arkipäiväiseksi kun raketteihin saadaan lisää potkua jne...
Kouvolassa, yhdessä yläkoulussa voi hakeutua Heureka-erikoisluokalle jossa yhtenä aineena myös tähtitiede.
Tulevat ehkä tällä lukukaudella myös Tähtikalliolle vierailemaan/tutustumaan.
Kun itse yläasteella (1997) sain kipinän tähän tähtitieteeseen, niin ihmettelin kyllä miksi sitä ei opeteta koulussa juuri lainkaan. Sen sijaan opetetaan valheita ja menninkäissatuja 2000 vuoden takaa...
7. luokan lopussa minulla oli tähtitiedettä fysiikassa, planeetat ja muuta vielä ylsinkertaisempaa, ja ryhmätyöt vapaasta aiheesta. Ilmeisesti 9. luokalla myös lyhytvalinnaisissa tähtitiedettä.
Jos jotakuta kiinnostaa lueskella niin blogista löytyy nyt juttuja, mitä ollaan syksyn aikana puuhailtu.
Kävin vilkaisemassa, aivan upeaa!
Vuonna 1998 Keravalla asuessani kävin tuttavan pyynnöstä pitämässä 3. luokalle esitelmän tähtitieteestä, ja harrastuksesta yleensä. Näytin Ursasta aikoiknaan ostamani Voyager dia kuvasarjan Saturnuksesta, raahasin omatekemän 15cmF5 putken sekä joitain lehtiä (T&A, Astronomy sekä Sky&Telescope) näytille.
En ole mikään esiintyjä luonne, koulussa aina inhosin esitelmien pitoa luokan edessä. No esitelmä meni kuitenkin alku kangistelun jäljiltä sen verran kivasti, että ko. ope järjesti koko koulun päiväjärjestyksen uusiksi, ja heti seuraavalla tunnilla pidinkin liikuntasalissa samaisen esitelmän koko koululle! Liikuntasaliin viritin jupiter "demon" - nuppineula salin toiseen päähän, mitä sai sitten kaukoputkella katsoa salin toisestapäästä noin 200x suurennoksella.
Hommasta jäi loppujenlopuksi varsin positiivinen fiilis, sillä koko koulun - oliskohan jotain 100-150 oppilasta - kuunteli hiirenhiljaa koko 45min esitelmän, ja esityksen jäljiltä jäi viellä kiinnostuneita pyörimään lehtien ja kaukoputken ympärille :cool: Huomasin että esitelmä on oikeastaan helppoa pitää, kun tietää mistä puhuu ja yleisö kuuntelee.
Nyt tyttäreni fysiikan ope on kysynyt minua pitämään esitelmän tähtitieteestä 7-luokalle, ja menin lupautumaan - saa nähdä miten menee yläasteen oppilaiden kanssa, lienevätkö yhtä hiljaa :tongue: