Photoshop CSx vai Photoshop Elements x

Aloittaja rintape, 15.11.2010, 15:04:28

« edellinen - seuraava »

rintape

Olen jo kymmenisen vuotta digitaalisesti harrastanut valokuvausta ja syystä tai toisesta en ole ottanut kuin jpeg kuvia. Luontokuvauksen puolella olen ollut jälkeen niin tyytyväinen, etten ole kokenut vaivan arvoiseksi opetella raw kuvien käsittelyä (no siinähän se syy tulikin).

Mutta nyt tähtikuvauksen puolella on kait pakko opetella, jos haluaa todella hyvää jälkeä saada. Eli kun täälläkin puhutaan paljon photoshopista, joka taitaa olla se käytetyin ohjelma yleensäkin valokuvauksessa, niin kumpi noista otsikon ohjelmista? Kovat jätkät tietenkin käyttää CS:sää (taitaa olla CS5 uusin versio). Mutta "riittääkö" tuo Elements? Päiväkuvauksen puolella olen ymmärtänyt, että Elements tekee käytännössä kaiken jota tavallinen harrastaja tarvitsee ja CS5 on enemmänkin ammattilais työkalu.

Entä kaikenlaiset plugin ohjelmat tähtikuvaukseen joita foorumilla silloin tällöin mainitaan? Toimiiko ne ainoastaan tuohon CS:sään? Hintaero on niin pöyristyttävä, että jos Elementsillä pääsee hyvään alkuun ja vielä paljon pidemmälle niin visa vingahtaisi ja tällä kertaa helpotuksesta.

Suosituksista ja mielipiteistä etukäteen kiittäen.

Petri
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

Lauri Kangas

Elements jää kyllä aika vajaaksi monessakin asiassa. Löytyykös siitä nykyään edes curvesia?

einari

Ainakin Astronomy Tools-paketin saa Elementsille:
http://www.prodigitalsoftware.com/Astronomy_Tools_For_Elements.html

Mutta kuten Lauri totesi niin curvesia siinä ei luontaisesti ole.
Googlasin hieman jo sain tietää että jollain plugineilla tämäkin on mahdollista (ainakin jollain versiolla).

Mutta olisiko Corelin PaintShop Pro yksi vaihtoehto ?

Noista kumpikaan ei taida osata suoraan lukea DSS:n tuottamaa 32bit tif-tiedostoa vaan se pitää tallentaa ensin 16-bittiseksi.
___
Tapio

Make

Merkittävin ero on siinä, mitkä toiminnot ovat tuettuja 16 bittiä / kanava-kuvamuodossa. Syvän taivaan kuvien käsittelyssä 16-bittisyys on käytännössä välttämättömyys, sillä näiden kuvien dynamiikka poikkeaa täysin päivänvalossa otetuista kuvista. Tavallisissa kuvissa histogrammi on melko symmetrinen ja sen käsittelyyn (curves) riittää 8 bittiä vallan mainiosta. Syvän taivaan kuvissa suurin osa sävyistä on pakkautunut histogrammin mustaan päähän eli histogrammi on erittäin vino. Sieltä mustan seasta sitten kaivetaan 16-bittisellä käsittelyllä galaksien ja sumujen himmeitä ykstyiskohtia erittäin jyrkillä käyrillä eli millään pienillä gammakorjauksilla ei pärjätä. Jos sama tehtäisiin 8-bittisellä kuvalla, sävyjen väliin jäisi isoja aukkoja. Lisäksi monien suodatusten kannalta 16-bittisyyden tuki on tärkeä.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

Pietari

Itse käytän coler paintshop photo pro x3. http://www.corel.com/servlet/Satellite/us/en/Product/1184951547051#versionTabview=tab1&tabview=tab0 (Tuolta linkistä saa ladattua 30 päivän kokeiluversion.) Lisenssi maksaa noin 80 euroa suomessa.

rintape

Verkkokaupan sivuilta noita katselin, yleensä siellä on ihan kilpailukykyiset hinnat. Siis jos oikein ymmärrän, CS5 maksaisi muutaman euron päälle tonnin. Tuhat euroa. Ykkönen ja kolme nollaa.

Visa vinkaisi äsken, mutta nyt se on ihan hiljaa. Ei taida enää hengittää. Auttaisiko sähköshokit? Jokuhan täällä kovasti puhui esineiden heittämisestä akunnapojen väliin.

Kyllä nyt homma jatkuu niin, että laitan kameran kuvaamaan jpegit ja rawit ja ne rawit saa jäädä jonnekin säilöön odottamaan...jotain. Olen kyllä tähän harrastukseen upottanut tuon summaan moneen kertaan, mutta tuohon ei mun ajatusmaailma taivu. Ei kerta kaikkiaan ei. Sitten joskus kun se aika koittaa, mulla on raakakuvia valmiina monen sateisen illan ajaksi.

Pitää varmaan corelin ohjelmaan tutustua, mutta ihan äkkiseltään mistään mitään tietämättä epäilyttää se, että 80€ ohjelma pystyisi samaan kuin 1000 €. Puhutaan sitten tietokoneohjelmista, autoista tai sukellusveneistä, niin se kuulostaa epätodennäköiseltä. Ja saako coreliin tuollaisia tähtikuvaukseen tarkoitettuja plugin ohjelmia?

Kyllä noi jpegitkin tuottaa mulle suunnatonta tekemisen ja onnistumisen iloa.

Petri

Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

Make

Petri, entäpä jos lähtisit kokeilemaan tätä softaa, jossa ominaisuuksia näyttäisi löytyvän vaikka kuinka pitkälle: http://pixinsight.com/. Se näyttää sisältävän 16-bittisten kuvien käsittelyn, gradienttien poiston, tähtien käsittelyn jne, mutta on paljon halvempi kuin PhotoShop. Kukaties se on jopa parempi tähtikuvien käsittelyyn? Hintana on se, että astut kartoittamattomalle alueelle. En tiedä, montako PixInsightin käyttäjää tällä foorumilla on. Harkitsin tätä ohjelmaa vakavasti ennen kuin löysin USA:n Ebaystä photarin halvalla.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

rintape

Kiitos vinkistä Make. Tuohon en ole ennen törmännytkään, vaikuttaa melkoisen pätevältä paketilta. Kunhan nyt taivaat aukeaa ja saan oikein kunnon raakadataa aikaiseksi, pitää ehdottomasti kokeilla tuota ilmaista kokeilujaksoa.

Petri
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

einari

Minä olen käyttänyt tuota PixInsightin kevyversiota (ei taida enää olla saatavilla?) ja siinä on ainakin hyödyllinen tuo DBE (Dynamic Backgroud Extraction):
http://pixinsight.com/tutorials/obsolete-LE/DBE-example/en.html

Hieman on erilainen logiikka mihin itse olen tottunut, mutta paljon kehuvat foorumeilla tuota enemmän käyttäneet.

Yksi kehuttu (ja halvempi kuin Photoshop) vaihtoehto on ImagesPlus.
http://www.mlunsold.com/
___
Tapio