Revontulet havaintokaudella 2010-2011

Aloittaja jtbo, 12.07.2010, 15:02:10

« edellinen - seuraava »

ppk

#45
Lainaus käyttäjältä: pepa - 02.11.2010, 00:24:14
Minä kävin tunti sitten koiran kans lenkillä, en huomannu minkäänlaista hohdetta vaikka kokoajan pää kenossa kuljin.
Kyllä ne tälläkin näkyi tosi himmeinä jotain valo-pilareita aivan valeina ei minkäänlaista väriä.  Kamera kyllä valotti värit ja muodot , mutta siis kameralla piti  tarkistaa , että onko nuo revontulet , kun ei silmällä kunnolla erottanut .
Pekka Pietari Koskiniemi
Rovaniemi

liputi

Lainaus käyttäjältä: ppk - 02.11.2010, 09:54:09
Kyllä ne tälläkin näkyi tosi himmeinä jotain valo-pilareita aivan valeina ei minkäänlaista väriä.  Kamera kyllä valotti värit ja muodot , mutta siis kameralla piti  tarkistaa , että onko nuo revontulet , kun ei silmällä kunnolla erottanut .
Missä päin Rovaniemeä kuvailet? Mulla kai valosaastetta sen verran ettei kaikki himmeimmät revontulet näy.

ppk

Lainaus käyttäjältä: liputi - 02.11.2010, 18:41:54
Missä päin Rovaniemeä kuvailet? Mulla kai valosaastetta sen verran ettei kaikki himmeimmät revontulet näy.

13 Kilometriä Rovaniemeltä Ranuan-tietä. Paikan nimi on  Kroopinpalo siellä on  isot maanottoalueet hyvä näkyvyys  joka suuntaan ja autolla pääsee ihan havainto paikalle . Valo saaste ei kovin paljoa  haittaa kuivalla ja kirkkaalla ilmalla  Eilen oli kova tuuli ja kylmä ilma itse istuin autossa ja kaukolaukaisimella otin kuvia .
Pekka Pietari Koskiniemi
Rovaniemi

pepa

Lainaus käyttäjältä: ppk - 02.11.2010, 19:30:04
13 Kilometriä Rovaniemeltä Ranuan-tietä. Paikan nimi on  Kroopinpalo siellä on  isot maanottoalueet hyvä näkyvyys  joka suuntaan ja autolla pääsee ihan havainto paikalle . Valo saaste ei kovin paljoa  haittaa kuivalla ja kirkkaalla ilmalla  Eilen oli kova tuuli ja kylmä ilma itse istuin autossa ja kaukolaukaisimella otin kuvia .
Joo, mulla oli tuossa enempi ja vähempi kirjautumis ongelmia. Nyt taas omalla nimimerkillä. Siellä ehkä taidan joku päivä kävästä. Korkalovaarassa ite olen, ei täällä juuri tähtitaivasta ihailla. Ja nuo muut päätiet on hyvin valaistuja, et taidan karttaa katella. Ton Kroopinpalon olen kuullu, ei vaan paikkana tuttu.
-PP74- Newton 200/1200, SkyLux 70/700, kiikari Zenith 7*50, kamera Olympus e-p2, Meade 110/800.

Matti_A

Lainaus käyttäjältä: tom eklund - 12.10.2010, 11:12:28
Moi,

Toivottavasti edes jollakin oli eilen selkeä taivas! Itse päivystelin taivasta tuonne klo 01:een asti täällä Akaa/Valkeakoski akselilla ja tämän enempää ei reposia irronnut. Selvästi olisi ollut syksyn paras, mutta olisi ollut kiva kuulla, tekikö se mitään. Magnetometrien mukaan kun melkein näyttäisi siltä, ettei mitään kunnon yksittäisiä alimyrskyjä olisi ollut.

http://tomeklund.kuvat.fi/kuvat/aurora/2010/11%20oct/

Täällä Kokkolassa pilvipeite hieman rakoili illalla 11.10 mutta huomasin revontulet myöhäisessä vaiheessa joten kun olin päässyt kuvauspaikalle ja saanut kameran pystyyn paras show oli luultavasti ohi.

Tässä muutamat otokset:







Tässä näkymä suoraan pään yläpuolelta. Olisiko kyseessä ns. mustia revontulia:





^sinppa

Näppäränoloisia reposia näkyi eilen Oulun suunnalla. Noin 15-20 asteen korkeudella ajoittain varsin kirkaskin vyö, joka vihreän lisäksi näytti hetken punaistakin aktiivisemmassa vaiheessaan joskus kymmenen kieppeillä. Lisäksi muutamia säteitä jotka kurkottelivat vähän korkeammalle taivaalle. Kuvaushommat meni melko lailla mönkään, juuri kun ehdin pimeämpään paikkaan oli homma jo käytännössä ohi ja pohjoistaivaalla vain himmeänharmaata mössöä. No ensi kerralla parempi onni, ehkä tuolla voisi

Savukosken suunnalta kuului myöhemmin juttua, että siellä oli ollut näyttävä koko taivaan revontulinäytelmä samoihin aikoihin. Lisäksi Spaceweather.comissa näköjään Norjassa otettuja kuvia eilisillan valoshowsta.
Simo Aikioniemi,Oulu

Sky-Watcher Skyliner 200
Canon EOS 450D

tomppa

Tänään näkyi pitkästä aikaa revontulia Nakkilassa, länsitaivaalla. Eivät mitään silmiinpistäviä olleet, mutta silti. Ihan kivalta näyttivät.

laari

#52
...
'Käväisin tuossa lähipuistossa kävelylenkillä kameran kera. Koitin ottaa pari otosta, missä näkyisi otava.
Noh jotain sain tallennettua, mutta muutaman kuvan ylälaidassa oli jännä ilmiö. Mikähän tuo mahtaa olla? Näyttää perinteiseltä vihreältä revontulelta, mutta aika outo ?)
Ei tuo tuo miltään linssiheijastumaltakaan näytä? Jos on revontuli, niin oudon mallinen ja ihmeesti pysyi paikallansa :)'


Edit: otin kuvat pois, eipä nuo tosiaan mitään reposia, ei pitäisi pienissä kaljoissa postailla  :oops: :)
Juha Peräsaari

Astrobin

Ioptron Cube-A
Nikon D5300

Jupiter 37A 135mm f3.5
Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR
Nikkor AF-P DX 70-300mm f/4.5-6.3G ED VR
iOptron 1200mm / 90mm MC

Lauri Kangas

Veikkaan linssinheijastumaa. Onko alapuolella katulamppuja?

TT

No ei revontulia ainakaan, jonkinlainen heijastus.
Sky-Watcher Skymax 102  
Kamera Canon Powershot A1000 IS

Lauri Kangas

Jep tyypillinen linssinheijastus. Toinen näkyy heti lampun vieressä. Kannattaa vähän kokeilla ottaa erilaisia kuvia joissa lamppu on eri etäisyyksillä kuvan keskustasta ja katsoa miten heijastukset käyttäytyvät niin oppii helpommin tunnistamaan.

JussiR

Tällaista oli hieman ennen puolta yötä.
JussiR

juha_k

Yhdentoista korvilla kävelin ulkona kun alkoi syrjäsilmällä näkyä laaja-alaisia heikkoja lyhyitä leimahduksia.

Tuntui aluksi ihan näköharhalta ennen kuin revontulet voimistuivat ja osoittivat että en minä näkyjä nähnyt.
Juha Keränen

Tyrnävä

SW Skymax 127 Helios Stellar 15 x 70 Panora 8 x 40

Timpe

Komea reposkuva JussiR:llä tuossa yllä, hyvin sommiteltu ja kuvattu :cool:
- Timo Inkinen

JVO





Aika heikot reposet oli, Kuukin söi vielä noiden loistoa aika lahjakkaasti. Kuvissa tilanne siis tunti-kaksi sitten.