ATIK 314e, 314L+ vai 320e

Aloittaja Markku Forsman, 07.07.2010, 14:29:38

« edellinen - seuraava »

Markku Forsman


Tervehdys kaikille,

Tähtiharrastuksessa on ollut itsellä vähän hiljaiseloa terveyden reistaillessa, mutta nyt alkaa mies olla kunnossa ja syksyllä olisi tarkoitus taas palata harrastuksen pariin :azn:

Nyt olisi ensimmäinen CCD-kamera mielessä.

Putki on Celestron  C8-N peiliputki ja jalusta Celestron CG-5 GT. Tähän asti kuvauskalustona on toiminut Canon EOS 40D digijärkkäri. Kuvaaminen tapahtunut tuolla Celestronin putkella ja Sigman 100-300/4 EX APO linssillä. Seurantaa ei ole ollut käytössä. mutta Celestronin putkella on 30-60 sekunttia onnistunut hyvin ja Sigmalla pääsee jo kivasti muutaman minuutin valotuksiin.

Itse olen miettinyt ATIK 314e, 314L+ tai uutta 320e kameraa. 320e toisi vähän enemmän pikseleitä, eli tuo kiinnostaisi jos kuvista tekee tulosteita.

Te CCD-kamera asiantuntijat heittäkää mietteitä kameravalintaan, ylläolevista ja muista tuon hintaluokan vaihtoehdoista. Samoin jos jollakin on hyväkuntoinen CCD-kamera myynnissä, niin laittakaa tarjouksia tulemaan sähköpostitse markku.forsman@compusteel.fi

einari

Hyviä vaihtoehtoja kaikki joten henkilökohtaiset mieltymykset (ja budjetti?) ratkaisee.
Noista herkin on käsittääkseni Atik 314L+. Tuossa mallissa on lisäksi etuna reguloitu jäähdytys (voi siis rakentaa pimeäkuvista kirjaston jos sellaista haluaa käyttää).
Muissa malleissa on sitten pienemmät pikselit jotka sopii paremmin lyhyemmille polttoväleille.
Jos Isoja tulosteita haluaa niin sitten on tietty vaihtoehtona nykyään suosittu Atik 383L+ (vaan on sillä hieman hintaakin enemmän).
Itse olen kyllä onnistuneesti teettänyt Atik 314L+:n kuvista 20x30 tulosteita.

PS Voi olla että jalustakin menee vaihtoon jos peiliputkella haaveilet pidemmistä valotusajoista...
___
Tapio