M34 ja Ngc1023

Aloittaja Munkki, 14.10.2009, 22:22:58

« edellinen - seuraava »

Munkki

Lauantai illalla 10.10 kannoin taasen pikkuisen 8cm putkeni ulos.

Nyt pääasiallisena kohteena oli avoinjoukko M34 Perseuksessa. Tämä nyt on melko vaatimaton joukko ja oikeastaan kauneimmillaan melko pienellä suurennuksella jolloin sen mieltää selvästi pieneksi ryppääksi tähtiä. Tästä rustasin myös piirustuksen.

Etsin myös lähistöllä olevan galaksin Ngc1023 ja yllätyin taasen kerran miten tämäkin kohde näkyy pienellä putkella hyvin selvänä pitkulaisena sumuläikkänä ja kaiken lisäksi kohtuullisen mukavassa tähtikentässä. Tähän kohteeseen pitää palata vielä uudestaan ja riipustaa tästäkin piirustus.

Koitin myös kahden edellämainitun kohteen välissä olevaa galaksi Ngc1003. En voi sitä kuitenkaan varmasti sanoa havainneeni - mahdollisesti mutta en sano varmaksi. Keli ei ollut kovin otollinen kaikkein himmeimpien kohteiden katseluun taustataivaan päästäessä vain NE RJM lukemaan 6,3...6.5 magnitudia.

Pääasia, että kokemuksena tämäkin oli hyvin miellyttävä puolitoistatuntinen kauniin tähtitaivaan alla!!
Mikko Salokannel

Pekka Moisio

Just tulin havainnoimasta ja katsoin kanssa puoli tuntia sitten ngc1003:sta 10" putken läpi ja se näkyi pitkulaisena sumuläikkänä yhden suht kirkkaan tähden vieressä. Mitään sen kummempaa rakennetta tai yksityiskohtaa ei näkynyt. 40x kohde näkyi juuri ja juuri, kun taas 200x toi esiin hyvin tuon pitkulaisen muodon.  RM oli tuolla kohdalla 6.3.

Munkki

Tuossa skannaus ja negatiiviksi kääntö aiheesta liittyen yllämainittuun tarinaan. Kuvassa siis M34.

Mikko Salokannel

Pekka Moisio

Tällaisena suht turhana kommenttina voisin mainita, että viimeaikoina olen pari kertaa M34:sta katsellut ja molemmilla kerroilla on tullut mieleen joku sarvipäinen naama TMS.. mieleen tuosta tähtijoukosta. No ihan mukava, että se edes jotain pientä mielikuvaa luo.

Marko.J

Et ole Pekka ainoa, jolle moinen assosiaatio on tullut mieleen. Itse olen tehnyt saman huomion. Kertoneeko sitten jotakin itse joukon olemuksesta vai havaitsijasta...?
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi