Atik 4000 värikamera

Aloittaja Vesa Salminen, 06.10.2009, 20:45:27

« edellinen - seuraava »

Vesa Salminen

Olen pitkällisen pohdinnan jälkeen kallistumassa Atik 4000 värikameran hankkimiseen. Hytösen Harri tosin sotki viime metreillä pakkani, kertomalla tilanneensa kameran, josta en ollut edes kuullut. Sillä aikaa, kun tutkin tuonkin kameran speksejä, niin osaako kukaan kertoa tuosta Atikin kamerasta puolesta tai vastaan? Speksien mukaan olisi ihan asiallinen laite, mutta kun speksit ei aina kerro koko totuutta, enkä ole juurikaan löytänyt tuolla värikameralla otettuja kuvia.
Vesa Salminen

dirty

Atikista en tiedä, mutta jos värikameraa etsit, niin myyn kohta pois QHY8:n.
Harri Hytönen

Vesa Salminen

Tuo QHY8:kin oli kyllä mietteissä, koska uskomattoman hienoja kuvia sillä näkyy tulevan. Jätin sen kuitenkin jo aiemmin pois laskuista. Toivottavasti en kadu myöhemmin. Tosin, jos satut siitä järjettömän hyvän tarjouksen laittamaan, niin kaikkihan on mahdollista. Uskoisin tuolle kyllä ottajia olevan, sillä kuvasi puhuvat kyllä tuon kameran puolesta.
Vesa Salminen

Jarkko.A

Mitä tuo microlensing on chip tarkoittaa tuon qhy8:n spekseissä?

dirty

Lainaus käyttäjältä: Jarkko.A - 08.10.2009, 13:53:39
Mitä tuo microlensing on chip tarkoittaa tuon qhy8:n spekseissä?

Lyhyesti sanottuna mikrolinssit parantavat kennon herkkyyttä kohdistamalla valoa kennon epäherkiltä osilta herkille osille.
Ks. vaikka tämä esitys super-HAD tekniikasta, jota käytetään esim. QHY8:n kennossa.
Harri Hytönen

Vesa Kankare

Värikamerasta ei ole kokemusta, mutta mustavalkoisesta 4000LE:stä kyllä. Kodakin kenno tarvii dark frameja, joten niitä kannattaa varautua ottamaan. Tosin näissä on reguloitu jäähdytys, mikä taas antaa mahdollisuuden hoitaa sen pilvisinä iltoina.

Muuten kamera on tosi jämäkästi rakennettu, pelaa kuin junan vessa ja on helppo asentaa ja käyttää. Mukana tuleva ArtemisCapture on ihan mainio ohjelma, tosin itse päädyin käyttämään Nebulosityä pääasiassa PHD:n kanssa toimivan ditheröinnin takia, mutta myös siksi että se on tutumpi ja ehkä hieman käyttäjäystävällisempi.

Ainoa miinus tulee kennolle jääneistä pölyhitusista, mitä ei odottaisi tämän hintaluokan laitteessa olevan. Tosin ne lähtee flateillä helposti mäkeen.

Kohina noin yleisesti ottaen on hyvin hanskassa vaikka LE:ssä ei olekkaan kuin yksiasteinen TEC, 15min valotukset menee ihan mukisematta - varmasti pidemmätkin.
Vesku
www.vkastronomy.com

Vesa Salminen

Darkkien tarpeesta olinkin tietoinen, enkä pidä sitä lainkaan ongelmana silloin, kun siihen ei tarvitse käyttää tehollista kuvausaikaa. Kuvauksesi mukaan laite vaikuttaa juuri sellaiselta, kuin olin ajatellutkin; jämäkkä ja varmatoiminen. Pölypallerot on tietenkin epämiellyttävä löydös tuon hintaluokan laitteessa, mutta kyseessä täytynee olla vain huono tuuri. Toivottavasti niin.

Täytyy viikonlopun aikana vielä pöyhiä nettiä, jos vaikka löytyisi lisää tietoa aiheesta. Jos joku törmää mielenkiintoiseen linkkiin ko. kameraan liittyen, niin kiitollisuudella ottaisin vastaan.

Kiitokset kommenteista!
Vesa Salminen

Pete

Moro

Paljonkohan QHY8 hinta käytettynä, aattelin vaan mahtuisko mun budjettiin?


Pete
Petri Hynninen
EQ-6 PRO SynScan + gps/ EQ-6 / EQ-5 SynScan / EQ-5
C-11 SCT/ SW-200/1000 / vixen VMC 110L / Cel ED 80/600 /
Sony a 200 DSRL / Canon PS A590IS / Medion 4Mp / Epson 650 1,1Mp / OSS Guider/ OSS DSCI II

Vesa Salminen

Laitoin Atikin menneellä viikolla tilaukseen. Taitaa sitten olla ainokainen tuota mallia tässä maassa, joten hieman jännityksellä odotan.
Vesa Salminen

dirty

Lainaus käyttäjältä: Pete - 16.10.2009, 18:17:45
Paljonkohan QHY8 hinta käytettynä, aattelin vaan mahtuisko mun budjettiin?

En ole vielä päättänyt hintaa. Katsotaan sitten, kun myyminen tulee ajankohtaiseksi.
Uusi kamera pitäisi tulla lokakuun lopussa ja se pitää ensin testata.
Teleskop Service myy uutta hintaan 1695€.
Harri Hytönen