ccd kamera

Aloittaja Pete, 03.07.2009, 22:01:04

« edellinen - seuraava »

Pete

Mo



Nyt hankinnassa hyvä ccd kamera hintaluokkaan 300-1500(väri), eli hyvä yleiskamera! Ottaisin pikaisia ehdotuksia
ja mielipiteitä ja jos ei tuossa hintaryhmässä löydy niin saa olla hieman kalliimpikin.


Pete
Petri Hynninen
EQ-6 PRO SynScan + gps/ EQ-6 / EQ-5 SynScan / EQ-5
C-11 SCT/ SW-200/1000 / vixen VMC 110L / Cel ED 80/600 /
Sony a 200 DSRL / Canon PS A590IS / Medion 4Mp / Epson 650 1,1Mp / OSS Guider/ OSS DSCI II

Marko.J

Atik 314L Plus mahtunee rimaa hipoen tuohon hintaluokkaan ja laitetta saa niin mustavalko- kuin väriversionakin. Itse tilasin mustavalkoversion, mutta tuskinpa tuo värikamerakaan ollenkaan huono on. Kamerassa on 1392 x 1040 pikselin kenno. Jäähdytys 25 astetta alle ympäristön lämpötilan. Lisäksi tuossa Plus- mallissa voi kennon lämpötilan säätää softan kautta halutuksi (tietenkin tuon 25 asteen rajoissa...)

Hieman halvemmalla kuin Atik 314L:ää myydään isompikennoista Orion Star Shoot Pro -värikameraa, mutta itse päädyin Atikiin Orionin saamien nihkeiden arvioiden takia.

Edullisemmista malleista Atik 16 IC-S on saanut myös positiivisa kommentteja ja sitäkin saa sekä väri- että mustavalkoversiona.
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

Kaizu

Kun olin kyllästymässä järkkärin tuloon, olin jo ihan tipalla ostaa CCD-kameran tähtikuvaukseen. Vertailin kameroiden ominaisuuksia ja kaikissa joissa ominaisuudet paperilla vaikuttivat hyvilta, oli Kodakin kenno, paitsi Orion Starhoot Pro:ssa. Viime mainittu käyttää samaa Sonyn kennoa joita on myös joissain järkkäreissä. Kamerat joita tutkiskelin tarkemmin olivat em. Orion, Atik 4000 ja 11000, QHY 9 ja QSI:n kamerat. Kuvaaminen on helpompaa värikameralla. MV-kamera filtteripaketin kanssa antaa paljon edemmän vaihtoehtoja kuvaamiseen,mm kapeakaistakuvauksen. Värikamera on oikeastaan MV-kamera johon valmistaja on etukäteen valinnut suodattimet.
Valinnan yhteydessä asetin paljon painoa kennon koolle ja tavoite oli kinokokoinen kenno. Nyt kun kamerassa on kinokokoinen kenno, huomasin että muut osat eivät tue tätä. 2" suodattimet vinjetoivat, putken komaton kuvakenttä on paljon pienempi kuin kenno,25 megan kuvatiedostot kyykyttävät tieokonetta tehokkaasti. jne.
Jouduin siis uuteen varustelukierteeseen.
Jos nyt valitsisin CCD-kameraa katsoisin että siinä on muutaman megapikselin Kodakin kenno joka fyysisiltä mitoiltaan sopii 1,25" suodattimen taakse ja jossa on jäähdytys.

Kaizu
Kai Forssen

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 04.07.2009, 12:50:15
... tavoite oli kinokokoinen kenno. Nyt kun kamerassa on kinokokoinen kenno, huomasin että muut osat eivät tue tätä. 2" suodattimet vinjetoivat, putken komaton kuvakenttä on paljon pienempi kuin kenno,25 megan kuvatiedostot kyykyttävät tieokonetta tehokkaasti. jne.  Jouduin siis uuteen varustelukierteeseen.

<Offtopic>
Mielenkiintoinen kertomus, joka pitää varmasti paikkaansa, kiitos! Tuota 5D Mk II:sta itsekin harkinneena olen toistaiseksi todennut tulevani toimeen croppikenno-kameralla mm. edellä mainituista syistä, joiden takia täyden kennon hyödyt myös omalla kohdallani ovat hiukan pienemmät mitä pelkillä luvuilla voisi arvata. Toki uusi runko on monilta ominaisuuksilta vanhaani selvästi parempi, muttei sotketa tätä ketjua lisää näillä höpinöillä... </offtopic>
Tulevaisuustakuu näissä jutuissa saattaa siis tulla yllättävän kalliiksi kokonaishinnaltaan  :rolleyes:
- Timo Inkinen