Sonceboz askelmoottorit / soveltuuko rakenteluun

Aloittaja Timo Kuhmonen, 20.08.2007, 09:21:59

« edellinen - seuraava »

Timo Kuhmonen

Työpaikkani radioamatöörikerholla olen purkanut radiorompetta. Siellä on tullut vastaan muutama askelmoottori.
Kelpaako seuraavat mihinkään rakenteluun, esim seurantaan tms...?
Isompaa mallia (6500?) on kaksi, ja pienempää yksi (7167?).

Valmistajan sivut:
http://www.sonceboz.com/html/en/default.htm

Minulla ei ole noille käyttöä, toimintaa en ole kokeillut. Jos ovat käyttökelpoisia joku saa ne...
EDIT (23.8.07) -> toimintaan perehtymistä / mittailua

Timo Kuhmonen

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 20.08.2007, 18:56:01
Näyttävät ihan päteviltä. Pienemmän tyyppisiä olen käyttänyt kotitekoisissa jalustoissa. 24 ohmin kelalla olevan moottorin saa helposti toimimaan esim ohjainpiiriparilla L297 ja L298 sekä 12V:n jännitteellä. Isomman moottorin arvot eivät minulle täysin valjenneet mutta yleismittarilla voi tarkistaa kelan vastuksen. Jos se on yli 10 ohmin, on sillekin helppo löytää sovelluksia. Jos vastus on 1 ohmin luokkaa, löytyy momenttia mutta kytkennät ovat hieman hankalampi.
Mekaaniselta laadultaan ovat selkeästi parempia kuin halvat "printterin moottorit" joita käytetään kaupallisissa jalustoissa.

Kaizu

Laitteesta, mistä nuo purin, oli noita mainitsemiasi lutikoita 4 kpl. Täytyy käydä mittaamassa käämien resistanssit. Miten kytkennät menee, onko niissä "yhteisiä" napoja vai onko kaikki käämit galvaanisesti erotettu, esim toiminallisista syistä...? (jos ei muuten selvinne, varmaan ristikkäin mittaamalla eri johtimista kytkennät alkaa hahmottua)

Timo Kuhmonen

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 20.08.2007, 23:07:15
Ne ohjainpiirit kannattaa myös ottaa talteen, maksavat YE:ssä luokkaa kympin. Jos kortilla on ohjain jo valmiiksi rakennettuna, kannattaa yrittää perehtyä sen sielunelämään. Jos vaikka olisi käyttökelpoinen sellaisenaan tai pienillä muutoksilla.
Otin ohjauskortin talteen kokonaisena. Kortilla oli L298N piirejä 4 kpl, sekä L297 piirejä 4 kpl.

Timo Kuhmonen

Nyt on käämien resistanssit mitattu. Pikkumoottorille mittari näyttää 23.5 / 23.6 ohmia. Mittausten mukaan on kaksi toisistaan galvaanisesti erotettua käämiä. Isompien moottorien resistanssit on aika tarkkaan 14/14 ohmia. Myös siellä on kaksi toisistaan erotettua käämiä.

Jossain vaiheessa täytyy alkaa vilkuilla periaatteita, millä kytkennällä noita voisi alkaa ohjata
http://www.st.com/stonline/products/literature/ds/1334/l297.pdf
http://www.st.com/stonline/products/literature/ds/1773/l298.pdf

Ko. kerhon "säätönurkalla" olisi ainakin TTL digitaaligenis, mistä voisi syöttää kellopulssit ohjaimelle jo valmiiksi.

Timo Kuhmonen

Jatkan hieman tähän ketjuuun. Liittyy "MP Observatorio" -ketjuun. Siellä sivuttiin jalustan moottorien kuormitussuojausta.

Katsoin läpi em ohjainpiirien tietoja. Siellä on mahdollista käyttää suojausta. L297 ohjainpiirillä on yksi referenssijännitenasta (Vref). Siihen tuodun jänniitteen tason määrää moottorien käämille maksimivirran.

Puskuripiirillä (L298) on pari lähtöä, jotka kytketään takaisin ohjainpiirille. Ilmeisesti noilla erikseen haistellan kummankin piirin virtaa (sense A & B).
Kun joku jarutta moottoria, ojhainpiiri huomaa nousseen jäniitten ja sitten tekee jotain tämän perusteella. En ainakaan huomannut että moottri kerrottaisiin pysäytettävän. Ainakin maksimivirtaa rajoitetaan.

Tämä nyt oli vain yksi esimerkki. Muitakin varmaan on mahdollsiat tehdä... Tarkemmin näitä joudun pähkäilemään, kunhan projektini siihen pisteeseen etenee.

Tapanivi

Sitä toisen ketjun juttua lukiessani juuri alkoi mielessä välkkyä ajatus periaatteessa minkä tahansa jalustan moottorien ylikuormitussuojauksesta, vaikka niin että virtapiuhan väliin tulisi jokin boxi mikä sisältäisi sopivat rensselit.  Tutkitaan asiaa...
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 19.01.2008, 18:38:49
Jatkan hieman tähän ketjuuun. Liittyy "MP Observatorio" -ketjuun. Siellä sivuttiin jalustan moottorien kuormitussuojausta.

Katsoin läpi em ohjainpiirien tietoja. Siellä on mahdollista käyttää suojausta. L297 ohjainpiirillä on yksi referenssijännitenasta (Vref). Siihen tuodun jänniitteen tason määrää moottorien käämille maksimivirran.

Puskuripiirillä (L298) on pari lähtöä, jotka kytketään takaisin ohjainpiirille. Ilmeisesti noilla erikseen haistellan kummankin piirin virtaa (sense A & B).
Kun joku jarutta moottoria, ojhainpiiri huomaa nousseen jäniitten ja sitten tekee jotain tämän perusteella. En ainakaan huomannut että moottri kerrottaisiin pysäytettävän. Ainakin maksimivirtaa rajoitetaan.

Tämä nyt oli vain yksi esimerkki. Muitakin varmaan on mahdollsiat tehdä... Tarkemmin näitä joudun pähkäilemään, kunhan projektini siihen pisteeseen etenee.

Ohjaimella on pari puolen ohmin luokkaa olevaa vastusta. Niiden yli olevaa jännite-eroa verrataan trimmeri vastuksella asetettuun referenssin ja sillä perusteella rajoitetaan päätteen maksimi virtaa. Hitaasti käyvä askelmoottori ottaa koko ajan "starttivirran" ja se ei muutu vaikka moottori olisi jumissa. Virtarajoitus rajoittaa maksimimomenttia joka moottorilta saadaan. Sillä voidaan myös suojata moottoria kuumenemasta liikaa.

Kaizu
Kai Forssen

Tapanivi

Hmm, minkäslaiset motoorit tuossa nurkassa seisovassa Celestron CG-5 -jalustassa on, onko tietoa?
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

Timo Kuhmonen

oheinen värkki purettu samasta laitteesta kuin em kuvissa esitetyt isommat askelmoottorit. Nimeä tälle härpäkkeelle en tiedä. Muuttaa pyörivän liikkeen pitkittäiseksi (yksi kierros -> 0.5mm). Laitan talteen, jos tästä tulevaisuudessa jotain rakentaisi...