Artikkeli automaattisesta seurannanohjauksesta

Aloittaja Vesa Kankare, 05.04.2009, 18:09:55

« edellinen - seuraava »

Vesa Kankare

A.k.a. Autoguiding. Tuomo tuolla filttereiden seassa pyyteli yksinkertaista hands-on ohjetta seurannanohjaukseen ja päätin vastata tähän huutoon päivittämällä Havaintovälinejaoston kuvausoppaan seurannanohjauksen osuutta sisältämään myös käytännönläheisemmän ohjeen.

http://www.ursa.fi/wiki/Kuvausopas/AutomaattinenSeurannanohjaus

Tämä on ykkösversio ohjeesta ja haluaisinkin palautetta miten sen voisi viimeistellä. Jättääkö ohje kenties jotain epäselväksi tai sisältääkö se karuja asiavirheitä - palautetta otetaan vastaan. Toivottavasti tästä on hyötyä Autoguidausta aloitteleville. Rohkaisen kaikkia sitä käyttämättömiä kuvaajia kokeilemaan - se on helppoa, nostaa valotusajat moninkertaisiksi ja saa kuvat teräviksi ja syviksi.

Aina silloin tällöin on luppoaikaa tehdä näitä hengentuotteita tuonne kuvausoppaaseen. Hirveää ryntäystä kirjoittajiksi sinne ei ole, mutta mulle voi tehdä täsmätoiveita sen suhteen. Teen sinne mieluiten haluttuja artikkeleita kun turhaa jargonia. :cool: Joten palautetta/toiveita kehiin!
Vesku
www.vkastronomy.com

astro_juhis84

Todella hyvät ohjeet! Jos nyt jotain lisättävää olisi, niin laita vielä sinne käyttämäsi Advanced setupin arvot.

Tässä on minun käyttämät Advanced setupin arvot. Nämä laitoin tähän ulkomuistista, täytyy tarkistaa nämä kun seuraavan kerran olen tähtitornin tietokoneen äärellä. Jalustani napasuuntaus ei varmastikaan ole täysin kohdallaan, niin silti käytettäessä automaattista seurantaa tähdistä tulee pistemäisiä pitkillä osavalotuksilla.

RA Aggressiveness 80

RA Hysteresis 10

Dec guide mode North

Dec Algorithm Lowpass filter

Calibration step (ms) 850

Min. motion (pixels) 0.15

Search region (pixels) 15

Noise Reduction None

"Dec guide mode" kohdassa käytän "North" valintaa. "Off" ja "auto" valinnat ovat tuottaneet tähdistä lyhyitä viiruja.

"Calibration step" arvo on riippuvainen seurantaputken polttovälistä. Käytän yleensä 50 mm etsintä autoguidaukseen, jonka polttoväli on noin 170 mm. Lyhyellä polttovälillä suuri arvo ja vastaavasti pitkällä polttovälillä pieni arvo. Oletus arvo on yleensä ihan sopiva. Jokainen voi itse kokeilla, mitkä asetukset ovat hyviä omassa kuvauskalustossa.

Olen huomannut, että kohtaan "Force calibration" kannattaa laittaa ruksi kun siirrytään toiseen kohteeseen. Tällöin Phd tekee uudelleen kalibroinnin. Ellei tuo kohta valittuna, niin ainakin minulla seurantatähti karkaa hyvin nopeasti ristikon keskeltä.
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Atik 314e mono ccd-kamera
https://www.instagram.com/astro_juhis84/
https://www.tiktok.com/@pyro_juhis84

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Penttilä - 05.04.2009, 19:51:51
Todella hyvät ohjeet! Jos nyt jotain lisättävää olisi, niin laita vielä sinne käyttämäsi Advanced setupin arvot.
En ole koskenut niihin, kun ei ole varsinaisesti ollut tarvetta. Noihin täytyisi perehtyä tarkemmin ja kirjoittaa niistä pro-läppä oppaan liitteeksi.

Tuo force calibration on hyvä juttu, se pitääkin lisätä. Itse kun kuvaan yhden kohteen yössä niin ei ole ollut tarvetta :) Toimiiko se käytännössä niin, että mennään tuohon dialogiin valitaan se ja painetaan done, jolloin se vaatii kalibroinnin?
Vesku
www.vkastronomy.com

astro_juhis84

Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 05.04.2009, 19:54:15
Tuo force calibration on hyvä juttu, se pitääkin lisätä. Itse kun kuvaan yhden kohteen yössä niin ei ole ollut tarvetta :) Toimiiko se käytännössä niin, että mennään tuohon dialogiin valitaan se ja painetaan done, jolloin se vaatii kalibroinnin?

Kyllä, juurikin näin.

Minulla PHD guiding tekee 30-50 kalibrointia jokaiseen ilmansuuntaan riippuen kohteen sijainnista taivaalla. Tähän on mennyt yleensä aikaa arviolta 10 - 15 minuuttia.
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Atik 314e mono ccd-kamera
https://www.instagram.com/astro_juhis84/
https://www.tiktok.com/@pyro_juhis84

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 05.04.2009, 18:09:55
Tämä on ykkösversio ohjeesta ja haluaisinkin palautetta miten sen voisi viimeistellä. Jättääkö ohje kenties jotain epäselväksi tai sisältääkö se karuja asiavirheitä - palautetta otetaan vastaan.

Tuonne voisi laittaa rivin-pari näistä uusista " Stand Alone Autoguiding" systeemeistä, joita on tyrkyllä esim. täällä. Tekniikka kehittyy, mutta tuota ei taida vielä olla kellään Suomessa käytössä? (Esim. itselleni tuollainen härpäke olisi toimiessaan käyttökelpoisempi vaihtoehto kuin erillisen läppärin raahaaminen taivasalle hankeen.) Kustannuksia tulisi muutenkin tuollaiset 400+ euroa sen läppärin hankinnasta, joten hankintahinta ei olisi este jos tuollainen stand alone -vehje korvaisi läppäripohjaiset ratkaisut.
- Timo Inkinen

Julius

Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Penttilä - 05.04.2009, 20:10:34
Minulla PHD guiding tekee 30-50 kalibrointia jokaiseen ilmansuuntaan riippuen kohteen sijainnista taivaalla. Tähän on mennyt yleensä aikaa arviolta 10 - 15 minuuttia.

Ai! Minulla PHD kalibroi parissa, kolmessa minuutissa kahteen suuntaan. Jääkö huonoksi?

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Julius - 05.04.2009, 20:36:00
Ai! Minulla PHD kalibroi parissa, kolmessa minuutissa kahteen suuntaan. Jääkö huonoksi?
Samoin mulla, ei jää. Se riippuu ihan siitä saako se niillä asetetuilla pulsseilla tarpeeksi liikettä aikaiseksi.
Vesku
www.vkastronomy.com

GaryP

Kokeilin muutama vuosi sitten GuideDogia, mutta väsyin painimaan sen kanssa. Nyt täytyy yrittää uudestaan tällä, MTS3 varmaan ohjautuu ASCOM-ajurirajapinnan kautta nätisti? Onnistuu..ko...kö?
Jos nyt saisi tämän kuntoon niin riittäisi lounasparvekkeelta noin-suuntaus pohjantähden alueelle, loput korjautuisi edes vähän seurannalla... vihdoinkin...voi kun...

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 05.04.2009, 22:24:29
Kokeilin muutama vuosi sitten GuideDogia, mutta väsyin painimaan sen kanssa. Nyt täytyy yrittää uudestaan tällä, MTS3 varmaan ohjautuu ASCOM-ajurirajapinnan kautta nätisti? Onnistuu..ko...kö?
Jos nyt saisi tämän kuntoon niin riittäisi lounasparvekkeelta noin-suuntaus pohjantähden alueelle, loput korjautuisi edes vähän seurannalla... vihdoinkin...voi kun...
MTS3 toimii ASCOM ajureilla mainoisti Errorin heittää puuttuvasta propertystä, mutta sen voi huoletta ohittaa. Muista laittaa SLOW asentoon ennen kalibrointia...
Vesku
www.vkastronomy.com

GaryP

Loistavaa! Olin vähän yllättynyt kun huomasin etten ollutkaan ainoa kun tuon purkin omistaa, toivoinkin että olit saanut hommat hoitumaan. Nyt on edes vähän toivoa, teknisesti ainakin, tuleva viikko on taas manattu sellaiseen säähän että on parempi keksiä muuta tekemistä.


Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

awallin

aloitin kauden viikonloppuna ja sain EQ-6:n autoguidaamaan PHD - QHY5 kombinaatiolla. Ehkä artikkeliin voisi lisätä jonkun esimerkkikuvan, vertasin itse 10 min valotuksia seuranta päällä/pois ja näyttää tältä:

Kaizu

Järjestys kuitenkin lienee: ylempi kuva= pois, alempi =päällä?
Kai Forssen

awallin

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 14.09.2009, 14:52:57
Järjestys kuitenkin lienee: ylempi kuva= pois, alempi =päällä?

juuri näin. kunhan ehdin niin voin yrittää PhD:llä kerätä dataa myös jalustatietokantaan.

Tämä on EQ-6 jalusta askelmoottoreilla, ei gotoa, vain neljä nappia ja 2x 8x 16x valintakytkin. Tuohon käsikapulaan olen itse juottanut johdot ja RJ12 liittimen kiinni ('ST-4' portti).

Periodista virhettä riittää! Vielä en ole napasuuntausta tehnyt mitenkään tarkemmin - vain napatähtäimellä, mutta ehkä drift-aligningiä pitää myös opetella. Nyt PhD:n valotusaika oli 1s ja se korjasi seurantaa melkein joka sekunti, välillä tuli 5-10s  hiljaisia pätkiä jolloin en kuullut moottoreiden naksuvan mutta enimmäkseen PhD korjasi aika aktiivisesti. Arvelisin että kun napasuuntaus on kunnossa ei korjauksia tule kuin silloin tällöin?

GaryP

Vihdoinkin sain tuon guidauksen toimimaan minäkin. Pistin laitteen kuvaamaan tarkoituksena mennä hetken päästä ottamaan bulb-lukitus pois... meni 26 minuuttia ja optiikan keskellä olevat kohteet ovat kiitettävän hyviä. 135mm objektiivi oli edessä, en ole vielä kuvia purkanut koneelle, mutta rohkaisevaa oli katsoa canonin näytöltäkin.

Eli PHD guiding ja MTS3 toimivat. Kiitos Vesalle rohkaisusta.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...