Meade ETX-80 yhdistäminen Nikon D300?

Aloittaja heinäkenkä, 26.10.2009, 12:59:07

« edellinen - seuraava »

heinäkenkä

Terve,

Minulla on siis Meaden ETX80 putki ja Nikonin D300 järkkäri. Lyhykäisesti kysymys kuuluu miten se saadaan yhteen?

Putken perässä on kierteellä varustettu aukko, johon kuvien perusteella saa liitettyä kameran mutta mitä tarvitaan liitokseen?
- minkälaisen sovitteen tarvitsen?
- saako niitä Suomesta?
- tuleeko kamera suoraan putkeen vai tuleeko väliin joku objektiivi?

Hannu

risto1

Jos tuo Meade etx80, muistuttaa vähääkään kooltaan etx70 putkea. kannattaa kameran sijoittaminen perään unohtaa.
joko putken selkään tai okulaari sovitteeseen. Ainakaan 70`ssä putki ei sovi kameran kanssa nousemaan
pystyyn joten vain ja ainoastaan horisontin kuvaus on mahdollinen järkkäreillä.
Kysele sovitteita http://www.teknofokus.fi/ tuolta , muistelen ainakin okulaari sovitteita nähneeni.
Minulla kamera sopii etx70 systeemiin, preparoin nimittäin alkuperäisen putken pois, ja kyhäsin paikalle telineen
kameralle.
Risto

heinäkenkä

Kiitos,

Jos nyt kuitenkin haluan ihan välttämättä sen kameran putkeen liittää niin riittääkö siihen tuo sovite?
eli tuleeko kamera suoraan ilman objektiivia putken päähän?

Mitens sitten okulaarin läpi kuvaaminen? Onko siihen tarjolla jotain sovitteita?

H.

Pororo

Jos se kierteinen aukko nyt on se, mitä luulen sen olevan, niin tulet tarvitsemaan T/2 Nikon sovitteen esim. http://villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=1005&show=all. Tämä kiinnitetään kameran runkoon normaalin objektiivin tavoin ja se kierretään sitten putken kierteeseen kiinni (tai no voihan sen tehdä toisinkin päin). Elisiis objektiivia et tarvitse, ellet kuvaa ns. piggybackina, mutta se on aivan eri juttu, eikä liity nyt tähän kysymykseen. Okulaarisuurennoksen käyttämisestä minulla ei ole kokemusta, joten siitä en ala nyt spekuloimaan. Viisaammat neuvokaa, toivottavasti tajusin oikein tämän kierre-jutun.  :smiley:
Celestron SkyMaster 15x70 kiikarit
Sky-Watcher Skyliner 250/1200

Meade-mad

Muistaakseni pikku ETX perässä oleva aukko on pienempi kuin T-renkaan m42*0,75 kierre. Mittaa aukon kierteen ulkohalkaisija. Edelleen muistelen että putken perän ja T-renkaan väliin tarvitaan soviterengas. lopulliseksi ongelmaksi saattaa muodostua koko systeemin pituus. Värkki ei mene välttämättä fokukseen kuin lyhyille matkoille. Nikon on erityisen ongelmallinen kone koska sen bajonetin pinnasta on pitkähkö matka ilmaisijan pintaan.

ETX on tarkoitettu visuaaliputkeksi ja jos välttämättä haluaa kuvata niin jokin web-kameran johdannainen on hommaan sopiva.

Pienen ETX akseliston mekaniikka ei jaksa kannatella kasvanutta massaa. Varsinkaan jos systeemi ei ole tasapainossa. Massahan ei kasva pelkästä kamerasta vaan sen tuottama massakeskiön muutos täytyy kompensoida vastapainolla, joka tarvitsee viritellä omasta päästä.

jk

Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas