Focus Jupiter 2

Aloittaja Falcer, 27.01.2008, 13:37:05

« edellinen - seuraava »

Falcer

olen ajatellut ostaa kaukoputken ja olen miettinyt focus jupiter 2 putkea joka on tarkoitettu aloittelijoille että olisiko tietoa kuinka hyvin sillä näkee aurinkokuntaamme???



http://www.kikkertpriser.dk/shop/focus-jupiter-ll-426p.html

pappa

#1
En suosittele, vaikuttaa liian heppoiselta ja vähän "leikkikalulta" näin nätisti sanottuna. Osta mielummin 10 cm laite, halvimmin peili teleskooppi. Tällä sivustolla on runsaasti erillaisten edullistenkin välineiden vertailuja ja mielipiteitä. Satanen lisää louvoa niin saat Ursan valikoimasta todella hyvän ja suositun TAL-1 kaukoputken joka sopii sitten hieman pidemmällekkin ( tsellä vajaa parikymmentä vuotta) havainnoinnissa.

Kymmenen sentin kunnon linssi maksaa helposti 600-800 euroa, joten tämä vain vinkiksi.

Kuvassa Tal työssä papan koto partsilla
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

Kalendae

#2
Lainaus käyttäjältä: Falcer - 27.01.2008, 13:37:05
olen ajatellut ostaa kaukoputken ja olen miettinyt focus jupiter 2 putkea joka on tarkoitettu aloittelijoille että olisiko tietoa kuinka hyvin sillä näkee aurinkokuntaamme???

Kannattaa ostaa sellainen kaukoputki, jota on käynyt katsomassa kaupassa tms. Silloin voi katsella minkälaisesta vehkeestä on kyse. Tai jos ei pysty/voi/pääse katsomaan niin kannattaa kysyä muilta onko jollain tietoa em. laitteista. Kaukoputkien heikoin kohta on yleensä jalusta ja kuten arvata saattaa ei sitä pysty tutkimaan kuvien perusteella. Vanha kikka on kevyesti tönäistä jalustaa ja katsoa miten se käyttäytyy. Jos se heiluu kuin hyytelö niin kannattaa jättää ostamatta. Yleensä optiikka (korjatkoon asiasta paremmin tietävät) ei ole se heikoin kohta, vaikka ei halvalla hyvää saa siinäkään suhteessa.

Se, mika on hyvä kaukoputki, riippuu käyttötarkoituksesta ja kokemuksesta. Isolla kaukoputkella näkee paljon kaikkea, mutta vaatii jonkin verran tietoa laitteista, etsittävistä kohteista jne. Tästä osannevat muut kertoa paremmin, koska olen itse enemmän teoreetikko kuin käytännön havaitsija.
Asko Palviainen

pappa

Se olisikin ihanne tilanne jos pääsisi kokeilemaan ja katsomaan. Suomessa vainen ei ole kovinkaan montaa paikkaa jossa näin voi tehdä. Perusvälineissä kannattaa kääntyä Ursan puoleen tai käydä kokeilemassa jossain yhdistyksessä. Pitkällä kokemuksella voin suositella Tallia ja tähän lienee yhtyy täälläkin aika moni. :)
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: pappa - 27.01.2008, 15:23:48
Se olisikin ihanne tilanne jos pääsisi kokeilemaan ja katsomaan. Suomessa vainen ei ole kovinkaan montaa paikkaa jossa näin voi tehdä. Perusvälineissä kannattaa kääntyä Ursan puoleen tai käydä kokeilemassa jossain yhdistyksessä. Pitkällä kokemuksella voin suositella Tallia ja tähän lienee yhtyy täälläkin aika moni. :)
TALista voi olla montaa mieltä. Oma mielipide on, että se kannataa jättää kauppaan ja ostaa samalla rahalla 6" SW dobsoni. TALin EQ jalustasta ei saa kun hauiksen kasvamaan. Se on erittäin kömpelö siirtää ja kasailla ja painaa ihan törkeesti ton kokoluokan putkeksi. Lisäksi ainakin omassa jalustassa tuo massa menee ihan hukkaan kun se akselisto on hutera. Eli taliin pätee sama, kannattaa käydä katsomassa ja vertaamassa muihin putkiin. TALin näkee ursan toimistolla livenä.

Toiset taas tykkää venäläisestä konstruktiosta.
Vesku
www.vkastronomy.com