CCD-kamerat ja valosaaste?

Aloittaja poksu, 20.03.2012, 12:16:58

« edellinen - seuraava »

poksu

Moi,
tällä hetkellä kuvailen järkkärillä ja käytän tarvittaessa valosaasteen torjuntaan mm. astronomikin cls-suodinta,
mutta mites jos hankkii ccd-kameran, väri-sellaisen, niin onko siinä samat ongelmat valosaasteen suhteen kuin järkkärilläkin,
vai tarjoaako se mitään etuja tähän ongelmaan?
t. poksu

Jorma Koski

J-P Metsävainio on käyttänyt IDAS LP suodinta keskellä Oulua CCD:llä kuvatessaan.
Jorma Koski "Respondeo veritatem profunda"
Twitter
Facebook

einari

Samoin minä käytän samaista suodatinta lähes aina ccd-kuvauksessa.
Kapeakaistasuotimia voi sitten halutessaan myös käytellä.
___
Tapio

poksu

Onko tuo filtteri merkittävästi parempi kuin esim astronomikin cls-suodin? Ainakin sillä kuvatessa kuvat on hieman
sinisiä, toki sitä voi kuvankäsittelyllä toki oikoa.

einari

Mulla oli tuo CLS suodin aikaisemmin ja vaihdoin sen LPSään osaksi juuri väritasapaino-ongelmien takia.
___
Tapio

poksu

ok,
ja palaten ketjun alkukysymykseen, jos ymmärsin oikein niin se väri-ccd-kamera ei sinällään tuo mitään etua
valosaaste-ongelmaan, vaan samalla tavalla on suotimien armoilla..

einari

___
Tapio

Timpe

Ja jos hankit mv-CCD-kameran, niin niiden alttius valosaasteelle riippuu käytetystä suodinsarjasta ja sen valmistajasta. Kirjoitin toiseen ketjuun viestin, josta löytyvät linkit kolmen eri valmistajan LRGB suotimien läpäisykäyriin.
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=9425.msg87162#msg87162
Noista voi päätellä, että RGB-kanavat onnistuvat kohtuullisesti myös valosaasteisesta paikasta, kun tuonne Natrium-keltaisen kohdalle jää vaihtelevan kokoinen aukko läpäisykäyrään. Kuun valo tuntuu sen sijaan vaivaavan eniten juuri sinistä kanavaa ja laajalti läpäisevä (kirkas) luminanssikanava kaipaisi pimeää taivasta (tai tuota valosaastesuodinta).
- Timo Inkinen

Tikkes

Onkos tuollainen IDAS LPS-suodin vain kuvaukseen vai toimiiko myös visuaalipuolella?

Näkyy myös olevan ainakin kahta eri tyyppiä V4 ja P2. Eroa näkyy olevan läpäisyalueissa. Kumpiko noista olisi suositeltavampi?
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

einari

Riippuu valosaasteen määrästä.
V4 näyttää olevan kapeakaistaisempi ja sopinee siksi hyvin valosaasteiseen paikkaan (ja tarkoittaa pidempiä valotusaikoja). Näköjään joku kirjoittelee myös että on taipumusta sinisyyteen:
http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/5074081/Main/5070487
___
Tapio

poksu

Olisikin kiva kuulla jos jollain olisi kokemusta mv-ccd ja värifiltterit -kuvaamisesta esikaupunkiolosuhteissa. Itse en kokisi ongelmana sitä että joutuisi kuvaamaan samaa kohdetta useina iltoina, mieluummin vähän onnistuneita projekteja kuin monta epäonnistunutta. Pääasia että osais hommata yhdistelmän jolla parantaisi tän hetkistä järkkäri&valosaaste tilannetta. Emissiosumut toki onnistuu nykyisilläkin laitteilla mutta galaksit ym hieman ontuu..

einari

Ei niissä emissiosumuissa ja galakseissa niin eroa ole valosaasteen kannalta (ainakin jos puhutaan mv/värifiltterikuvaamisesta).
Itse olen hyvinkin lähellä Suomen mittakaavassa valosaasteisen kaupungin (Tampere) keskustaa ja yhtälailla kuvailen sumuja ja galakseja.
Toki galaksit on yleensä aika värittömiä verrattuna sumuihin. Punaista väritystä voi sitten parantaa kuvaamalla (rutkasti) Ha-suotimella.
___
Tapio

poksu

Niin arvelinkin olevan MV ccd kuvauksessa, mutta mun pointti olikin että parantaako ko yhdistelmä mun mahdollisuuksia verrattuna järkkärikuvaukseen?

Timpe

Tässä olisi 300/1500mm Newtonilla ja QSI583ws:llä kuvattu luminanssikanava, jossa on valotusta 10min eilisillan kuutamossa ja Hyvinkään eteläisen osan valosaasteessa (käytössä ei ollut mitään valosaastesuotimia). Taustataivas näyttää saaneen arvokseen noin 12000 ADU:a tuolla valotuksella, kuten näet tuosta kuvan inforuudusta ja histogrammista. En ole kokenut tuota haitaksi, koska kohteen valo jää nätisti sopivan keskelle histogrammia. (Kuvan oikeassa reunassa on vain täysmustaa täyteväriä.)
- Timo Inkinen