Tähtikuvat paperille

Aloittaja Willer, 31.12.2010, 13:44:50

« edellinen - seuraava »

Willer

Miten saisi tähtikuvista laadukkaita vedoksia? Olen Ifolorilta silloin tällöin tilannut kuvia, joista suurin osa ihan hyvälaatuisia, mutta jotkin kuvat, varsinkin tähtikuvat ovat olleet jokseenkin kelvottiomia... kuin olisi Photoshopin auto contrast -nappia käytetty. :angry: Tekeekö ne jotain automaattisäätöjä kuville?

Tulostamistakin olen kokeillut, ja päässytkin parempaan lopputulokseen, mutta taustataivas jää kuvissa turhan vaaleaksi ja hieman sinertäväksi.

naavis

Lainaus käyttäjältä: Willer - 31.12.2010, 13:44:50
Miten saisi tähtikuvista laadukkaita vedoksia? Olen Ifolorilta silloin tällöin tilannut kuvia, joista suurin osa ihan hyvälaatuisia, mutta jotkin kuvat, varsinkin tähtikuvat ovat olleet jokseenkin kelvottiomia... kuin olisi Photoshopin auto contrast -nappia käytetty. :angry: Tekeekö ne jotain automaattisäätöjä kuville?

Tulostamistakin olen kokeillut, ja päässytkin parempaan lopputulokseen, mutta taustataivas jää kuvissa turhan vaaleaksi ja hieman sinertäväksi.

Väriprofiileihin kannattaa tutustua ja ainakin oma näyttö kalibroida. Ifolor näemmä itse käyttää sRGB-väriavaruutta, joten kuvat kannattaa muuntaa tähän väriavaruuteen ennen lähettämistä. Väärä väriavaruus (esim. AdobeRGB) voi hyvinkin vääristää värejä, varsinkin värien tummassa päässä, jos Ifolorin päässä kuvat tulkitaan sRGB:n mukaisiksi. Jos tämänkin jälkeen kuvat ovat pielessä, Ifolorille voi toki valittaa.

einari

Naavis on oikeassa. Lisäksi jos kuvanvalmistajalla on tarjolla väriprofiili niin sitä kannattaa käyttää.
Ifolor taisi tehdä kuville jonkun automaattikorjauksen.
Itse olen käyttänyt Fotonettia myös tähtikuvien tulostukseen ja sieltä tuli ihan ok kuvia.

Täällä jotain tarinaa aiheesta:
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/2010
___
Tapio

JuhaK

Ifolorin automaattikorjauksen saa pois päältä ja se pitää ehdottomasti tehdä tähtikuvia tilattaessa (kantapään kautta opittua)...  Taisi vain olla niin hankalaa että piti poistaa jokaisen kuvan kohdalta erikseen.

Mutta lopputulokseen olen tämän jälkeen itse ollut tyytyväinen!!
Juha K

MesuMount#2
SBIG STL-11000XM
14" Newton
APM 80/500
Atik314e
http://kepastro.blogspot.com/

Willer

Näyttö on kalibroitu ja väriavaruus on aina ollut sRGB kuvia tilattaessa, kuten Ifolor suosittelee. Tavallisissa "näppäilykuvissa" sävyt ovat olleet ihan kohdallaan, joten oletan, että Ifolorin automatiikka pitää tähtikuvia alivalottuneina, ja siksi säätää ne pilalle.

JuhaK: käytätkö Ifolorin erillistä tilausohjelmaa, vai lataatko kuvat sinne Internet-selaimella. Itse olen aina käyttänyt tilausohjelmaa, enkä löydä sieltä mitään asetusta, jolla automaattikorjauksen saisi pois.  :sad:

J-P

Hei,

Olen käyttänyt joskus efoto kuvapalvelua, hyvällä menestyksellä, isoihinkin vedoksiin.
Automaattinen käsittely jää siellä pois, jos kuvassa on profiili mukana, esim. sRGB. Liike tarjoaa myös oman profiilin.

Toinen tapa saada automaattivenytys pois käytöstä, on lisätä kuvan reunaan ohuet plakit puhtaan mustaa ja valkoista.
(Kokeile vaikk PS:n "autostretch" komentoa sen jälkeen, ei toimi...)


J-P

MarkoM

Lainaus käyttäjältä: Willer - 01.01.2011, 14:38:48
Näyttö on kalibroitu ja väriavaruus on aina ollut sRGB kuvia tilattaessa, kuten Ifolor suosittelee. Tavallisissa "näppäilykuvissa" sävyt ovat olleet ihan kohdallaan, joten oletan, että Ifolorin automatiikka pitää tähtikuvia alivalottuneina, ja siksi säätää ne pilalle.

JuhaK: käytätkö Ifolorin erillistä tilausohjelmaa, vai lataatko kuvat sinne Internet-selaimella. Itse olen aina käyttänyt tilausohjelmaa, enkä löydä sieltä mitään asetusta, jolla automaattikorjauksen saisi pois.  :sad:

Minä tiedustelin joskus asiaa Ifolorilta ja vastaus oli suunnilleen sellainen, ettei Ifolorilla ole saatavissa nk. Pro-ominaisuutta, jolloin kuvat tulostettaisiin sellaisena kuin tilaaja ne lähettää (eli kaikille kuville tehdään automaattisäädöt). Jos siis haluaa itse vaikuttaa kuviensa laatuun, kannattaa käyttää esim. Fotonetin Pro-kuvatilausta...
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

JuhaK

Lainaus käyttäjältä: Willer - 01.01.2011, 14:38:48
JuhaK: käytätkö Ifolorin erillistä tilausohjelmaa, vai lataatko kuvat sinne Internet-selaimella. Itse olen aina käyttänyt tilausohjelmaa, enkä löydä sieltä mitään asetusta, jolla automaattikorjauksen saisi pois.  :sad:

Ifolorin designerilla tilasin kuvakirjan keväällä.

Klikkaamalla kirjan kuvaa hiiren oikealla löytyy alimmaisena "kuvakorjailu", joka on oletuksena päällä. Tämä pitää ottaa kaikista kuvista erikseen pois.
Juha K

MesuMount#2
SBIG STL-11000XM
14" Newton
APM 80/500
Atik314e
http://kepastro.blogspot.com/

Willer

Kiitos neuvoista. Minulla olikin sitten vanha versio tuosta tilausohjelmasta, jossa ei tuota kuvakorjailu -napiskaa ollut ollenkaan. Latasin uuden version, ja siinä näköjään saa korjauksen pois päältä. Täytyy kokeilla tilata uusia kuvia, jos vaikka tällä kertaa onnistuisivat (ihan omaksi ilokseni vain, ei tällaisen noviisin kuvilla vielä kehtaa rehvastella  :grin:

Jarkko.A

Kannattaa kokeilla jotain oikeaa painotaloa. Ainakin Kuopiossa kopijyvä tekee hyvää jälkeä eikä tee mitään muutoksia kuviin.