Jalustoista ja muustakin

Aloittaja AstroKuikka, 14.08.2008, 15:23:07

« edellinen - seuraava »

AstroKuikka

Kirjoittelin aiemmin aikeistani aloittaa tähtien kuvaamisen ja koetin hetken aikaa sen jälkeen taistella halujani vastaan, hävisin.
Olen harrastanut kuvaamista kohta kolmekymmentä vuotta ja tänä aikana saanut huomata jalustan merkityksen eli aion sijoittaa siihen enemmän, tästä syystä otinkin postitse (sähkö-) yhteyttä Ville Stariin ja sieltä ilmoitettiin haluamaani jalustaa olevan tulossa parin-kolmen viikon päästä.
Vastaus tuli mielestäni arveluttavan nopeasti eli liekö heillä vastaukset valmiina vai johtuiko nopeus lyhyestä välimatkasta (noin 20 km:ä linnuntietä) ;)

Ja sitten se kysymys:

Onko seuraavilla jalustoilla eroja jos haluaa ohjata niitä tietokoneelta käsin; EQ6 PRO SynScan, EQ6,  HEQ5 Pro SynScan.

Kiitos vielä Jarille (Tuukkanen) kun muistutit, että minulla se kaukoputki jo on olemassa, Canonin optiikka, 50/1.4, 100/2.8, 70-200 L/2.8. Näillä kun saa juuri sellaisia kuvia kuin olen halunnutkin mutta käsiseuranta Manfrotolla ei oikein onnistu, ainkaan yli viiden minuutin ::)

Veijo T

Lainaus käyttäjältä: AstroKuikka - 14.08.2008, 15:23:07

Onko seuraavilla jalustoilla eroja jos haluaa ohjata niitä tietokoneelta käsin; EQ6 PRO SynScan, EQ6,  HEQ5 Pro SynScan.


Ihan mielenkiintoisen harrasteen olet valinnut.

Minulla on nuo mainitsemasi jalustat, Aikaisemmin Heq5 Pro SynScan, ja nyt Eq6Pro SynScan, muuten nuon on samanlaiset paitsi jälkimmäisessä on kantavuutta 6-10 kiloa enemmän, noiden ohjauskapulatkin on samat, 3.0 versiosta eteenpäin noita voi päivittää. Pelkkässä Eq6.ssa on vain perus kapula josta voi ajaa suuntia eri nopeuksilla mutta ei Goto toimintoa, ( voi päivittää goto kapulalla ), kaikkia näitä voi ohjata suoraan Eqdir moduulilla tietokoneelta ( maksaa muutaman kymmen euroa ), Pro mallit ovat valkoisia, lienee läpäisseet tehtaalla hieman tarkemman testin, ja sitten maalattu valkoiseksi.

Sinulla näyttää olevan varsin sopivia objektiiveja, esim laajojen sumujen kuvauksiin, Heq5 Pro, ja Eq6 Pro, seuraa noilla polttoväleillä ilman korjausta noin 5 min, 1000mm polttovälillä 1-2 min, mutta sen jälkeen olis hyvä olla autoguider kamera ja putki, tällöin seurantaa voi jatkaa kuinka paljon vain.

Eqmod on sitten ilmainen ohjaus ohjelma noille, minäkin olen tuota testaillut muutaman päivän, nyt sain putken parvekkeelle kiinteästi ja sen suunnat kohdalleen, ( tähän kannattaa uhrata kokonainen ilta ja yö.

Ainakin reilusti yli 2min valotuksia ja ehkä enemmänkin pystyy seuraamaan Eq6 Pro / Eqmod, käytin 500mm polttovälillä ilman seurannan korjausta, yhden hätäisesti otetun kuvan sain eilen loppuyöstä kunnes pilvet keskeytti touhun.

http://kotiweb.kotiportti.fi/veijo.t/Kuvausvalineet/Eq6Pro/index.html

Veijo T