GSO Dobsonit

Aloittaja tide, 24.04.2007, 10:30:00

« edellinen - seuraava »

Iiro Sairanen

Nyt olen tässä kahden vaiheilla, että kumman laitan tulemaan. 12" olisi ilman muuta omaan käyttööni parempi, mutta 10" olisi ketterämpi. Olen kuitenkin aikoinaan kuskannut menestyksellisesti 16" f4.5 dobsonia eikä sekään tuottanut mitään ongelmia. 12" GSO:ta löytyy pituutta noin 145 cm ja 36 cm paksuutta. 16" vastaavat mitat oli noin 165/45 cm, joten tähän verrattuna tuntuu hyvän kokoiselta....katsellaan vielä mitä tulee hommattua... 
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Skyliner68

Moi minulla on myös hakusessa toi GSO dopsoni mutta en tiedä kumman ostaisin 10" vai 12" onko noilla visuaalikäytössä minkälainen
ero esim toi 12"C line Crayford focuser olisi 698ekee ja 10"BCR linen saisi hieman halvemmalla ja dualspeed focuserilla ym sälää
eli kumpi olisi parempi jos itellä on jo okuja aika arsenaali
siis vähän tyhmä kykysys kummalla näkee paremmin ???
please asiantuntijat neuvokaa
Mika"Skyliner68"Järvinen

Iiro Sairanen

DS näkyy 12":lla paremmin. Ite laitan 12" halpis version tilaukseen ihan tässä kohta puolin.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Skyliner68

hyvä kiitti vastauksesta täytyy myös tilata toi 12"halpis versio
harmi kun toi Visa-Electron ei kelpaa TS:llä mutta Woitaala mainitsi että laskun voi maksaa myös tavallisella ennakko pankkisiirrolla
mutta toimitus kestää noin viikon verran pitempään tilauksesta
Mika"Skyliner68"Järvinen

Iiro Sairanen

Sinne meni tilaus, joten seuraavat kommentit tulevat kun saan putken käyttöön. Korostan vielä, MINUN mielipide on se, että 12" on parempi ja sillä näkee paremmin. Itselleni putki tulee puhtaaseen deepsky-havaitsemiseen, jossa raaka objektiivin koko jyrää (olettaen, että havainto-olosuhteet ovat kohdallaan). Se mikä on minulle parempi ei välttämättä ole kaikille :) Tässä tapauksessa tiedän tarkasti sen mitä tahdon = hyvän kokoinen dobson, joka kulkee autossa ja ei maksa paljon. Käytettynä tälläisen saisi edullisimmin, mutta tämän kokoisia putkia liikkuu aika vähän Suomessa.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Tapanivi

Allekirjoittanut osti taannoin käytetyn 12 tuuman GSO:n, kiitokset yhdelle tämän keskustelualueen kirjoittajalle ;)
Putki on ihan hyvä  mutta kuljetetavuudesta voi olla montaa mieltä.  Painoahan sillä jo on ja kun aikanaan kuljetin sen pääkaupunkiseudulta Hattulaan appivanhempien mökille niin eipä Passatin perään paljoa muuta sopinutkaan ( toki kaljakoppa ja reissukassi).  Putkea on säilytetty lämmittämättömässä aitassa ja sen edestakaisin, ulos ja sisään roudaaminen on alkanut kypsyttää niin että ensi keväänä appiukon luvalla aloitan jonkinlaisen tähtitorniprojektin...
Toki, kyllä sitä yksi mies siirtää.  Mutta ei kilometrikaupalla jos ei sitten ole joku svartseneggeri.
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: Tapanivi - 06.09.2007, 12:51:30
Putki on ihan hyvä  mutta kuljetetavuudesta voi olla montaa mieltä. 

Miulla on tuohon kuljetettavuuten vertailukohtana 16" ja 18" putket, joten tämän takia 12" tuntuu helpolta tapaukselta ;)
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Tapanivi

No juu, mittakaavakysymys...Meikäläinen oli aiemmin JS-Dobsonia roikottanut kainalossa.  Jalustahan tuossa GSO:ssa on helppo viedä, putken käsittelyä helpotti kummasti kun kävin paikallisessa löytöliiterissä ja ostin kaksi kahvaa jotka pulttasin putkeen kiinni sopivalle kohdille.  Pitäisi kohta aloittaa ekvatoriaalisen jalustan suunnittelu niin voisi talven aikaan rakennella.
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

Celest1al Sphere

Itse päädyin tuohon 10'' dobsoniin juuri sen takia, että se on sopiva kompromissi koon, hinnan ja kuljetettavuuden välillä. Itse putki menee kätevästi 240 Volvon takapenkillä ja jalusta pelkääjän paikalla! Tarpeen tullen putken saa suht helposti tungettua myös Volvon tilavaan takaluukkuun!

Iiro Sairanen

Putki (12" GSO Dobson, halvempi malli) tuli tuossa alkuviikolla ja pääsin eilen testaamaan sitä pari tuntia. Kaupasta sai jälleen hyvän putkiaihion, jolle täytyy tehdä itse pientä remonttia. Putki tuntuu melko huteralta. Tämä johtuu suurimmaksi osaksi siitä, että neulalaakeroitu RA-akseli on aivan liian herkkä. Pienikin tuulen vire niin putki pyörii kuin tuuliviiri. Tämä tekee havainnot lähes mahdottomaksi. Todennäköisesti revin laakerit pois ja laitan tilalle hyväksi todetut teflon palat. Pieni jalustan tukevoittaminen olisi myös hyväksi. Fokkari oli parempi mitä odotin. Miinusta tulee siitä, että Hyperionit eivät tarkennu kaksi tuumaisina vaan täytyy käytää 1"25 sovitinta. Samoin putki nyökkää jos katsoo hiukankin painavammalla okulaarilla normaalia alemmas. Tämä hoitunee lisäpainolla. Muutenkin RA ja DEKL akselien herkkyydet ovat aivan eri maailmoista mikä tekee käytön vaikeaksi.

Etsinputki oli aivan kohtuullinen ja sillä tulee toimeen vallan mainiosti. Putken kollimointi ilman kaverin apua oli aluksi hiukan hankalaa, mutta onnistui viimein. Lisäksi putkeen sekä jalustaan täytyy laittaa parit kantokahvat niin liikuttelu helpottuu. Rellu Meganeen putki menee helposti yhden miehen voimin ja on näin kuljetettavissa kauemmaksikin (niin kuin oli tarkoituskin).

Putken mukana tuli 32 mm 2" okulaari. Tämä on lähinnä hyvä vitsi. Okulaariin katsova silmä itkee väkisin, sen verran hurja kuva siellä näkyy. Aivan keskellä on tarkka kuva, mutta muualla epämääräistä suttua. Putken perässä oleva tuuletin on ainakin minulle täysin turha kapistus.

Putken fokkari on minulle väärällä puolella, joten joudun pyöräyttämään putkea siten, että saan sen oikeaan paikkaan. Tämä hoituu siirtämällä deklinaatioakselin laippoja ja etsintä. Laipat ovat kahdella pultilla kiinni (toivottavasti ei ole liimaa välissä).

Pienellä fiksaamisella saan tästä putkesta juuri sellaisen mitä olin hakemassakin ja hyvin tuolla tuntui näkyvän pienistä puutteista huolimatta.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Celest1al Sphere

^
Itse olen törmännyt omassa GSO:ssani samoihin ongelmiin, joista Iiro kertoi. Atsimuuttiakseli on aivan liian herkkä (tilapäisratkaisuna tungin väliin talouspaperia ja teippasin kiinni :D), putken perässä olevaa tuuletinta en ole itse kertaakaan käyttänyt...fokkari on minusta ihan kelvollinen! Niin, ja sellainen kosmeettinen seikka, että putki voisi olla jonkun muun värinen...Mutta pienellä tuunauksella tuosta saisi ihan hyvän pelin!


JanneT

Morjens

Itse erehdyin kerran ostamaan 2" 32 mm okulaarin postimyynnistä. Petyin todella pahasti härpäkkeeseen keskellä tarkka reuna suttua...sitä sitten tutkiskelin ja kääntelin tiirailin...Purin värkin ja sovittelin linssejä eri järjestykseen ja kas olivat kiinassa koonneet linssiryhmän väärin päin! nyt se morkula toimii suht hyvin. Opetus älä osta okulaaria testaamatta.
Tuo rullalaakerointi tosiaan on mainoksissa toimiva! tarrantaustaa ja teflonia on kuin kääntäisi veistä pehmeässä voissa.

Janne

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: JanneT - 21.09.2007, 08:54:12
Opetus älä osta okulaaria testaamatta.

Tässä tapauksessa tuo okulaari tuli putken kylkiäisinä. Senhän voisi laittaa palasiksi ja katsoa mitä löytyy sisältä.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Iiro Sairanen - 20.09.2007, 19:43:33
(toivottavasti ei ole liimaa välissä).
Ei ollut ainakaan kaverin putkessa.
Vesku
www.vkastronomy.com

Iiro Sairanen

Viikonloppuna tuli tehtyä sitten aiotut parannukset putkeen. Fokkarin sai kätevästi oikealle puolelle kääntämällä putken delkinaatio laippoja 90 astetta. Muoviset laipat ovat heiveröisesti kiinni putkessa kahdella pultilla. Itse fokusointilaitetta saa pyöritettyä mielivaltaiseen asentoon, koska se on tehty sellaiseksi. Etsinputken paikkaa täytyi myös vaihtaa, siirsin sitä samalla hieman taaksepäin tasapainotuksen takia. Putken alapäähän lisäsin kolme kumitallaa, joiden päällä putki voi seisoa tarpeen vaatiessa lattialla ilman jalustaa.

Jalustaan laiton pitemmän RA-tapin ja lisäsin laakeroinnin kitkaa asettamalla pahvia jarruksi. Aikaa koko homman toteuttamiseen meni parisen tuntia ja putki muuttui järkyttävän paljon paremmaksi. Vielä täytyy lisätä pari kahvaa itse putkeen ja jalustaan molemmin puolin. Remontin miinus puolena on kahdeksan ylimääräistä reikää, jotka jäävät deklinaatiolaipoista ja etsinputkesta. Osa näistä rei'istä tulee hyödynnettyä noiden kahvojen kiinnitykseen. Miinukseksi voidaan myös laskea se, että peltiputken liitos siirtyi putken sivulle ja putkessa olevat teksti ovat nyt "väärinpäin". Nyt odotellaan parempia kelejä, jotta pääsisin kokeilemaan muutoksia käytännössä.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--