Tulipallo 2010.01.10 klo 05:10

Aloittaja Mikko Päivinen, 10.01.2010, 10:58:52

« edellinen - seuraava »

Mikko Päivinen

 Kamera oli tallentanut näin komean tulipallon viimeyöltä. Video löytyy linkistä http://www.youtube.com/watch?v=TyskpGoCW7g

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

PetriKe

Melkoinen soihtu. Ihmeellisesti välähtää lopussa.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Mikko Päivinen

Lainaus käyttäjältä: Petri Kehusmaa - 10.01.2010, 11:36:11
Melkoinen soihtu. Ihmeellisesti välähtää lopussa.

Näyttää ihan siltä kun hajoaisi lopussa murusiksi, mutta enhän minä näistä osaa sanoa. Olisihan tuollainen ollut kiva nähdä livenä niin olisi nähnyt myös värit  :cheesy:
Aikas komee tuo on kyllä joka tapauksessa.

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

einari

Komea on ollut. Tuollaisen kun joskus näkisi livenä.
___
Tapio

Kaizu

Saatko videostasi suunnat?  Tuo on ilmeisesti näkynyt ainakin Pohjanmaan kameroissa. Minun tulipallokamerassani ei näy, on ehkä jäänyt sektorin pohkoispuolelle. Sen lisäksi Järvenpään yllä oli tuohon aikaan pilviä.

Kaizu
Kai Forssen

Mikko Päivinen

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 10.01.2010, 11:50:08
Saatko videostasi suunnat?  Tuo on ilmeisesti näkynyt ainakin Pohjanmaan kameroissa. Minun tulipallokamerassani ei näy, on ehkä jäänyt sektorin pohkoispuolelle. Sen lisäksi Järvenpään yllä oli tuohon aikaan pilviä.

Kaizu

Kamera osoittaa luoteeseen ja kuvassa näkyy myös joutsenen tähtikuvio josta saa tarkemmat suunnat.

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Jarmo Moilanen

Tämä on näkynyt parissakin tulipallokamerassa.
Jarmo

Esko Lyytinen

Saatko Mikko UFOA:lla suunnat, edes alku ja loppu az, el ja kesto tai mieluummin kaikista yksittäisframeista. Jos et niin laitapa summakuva ja (minulle) havaintopaikan koordinaatit niin mittailen manuaalisesti taivasreitin, kunhan ehdin. Nyt on saanut istua tieskan äääressä melkein jatkuvasti, kun tulipalloja tulee jatkuvalla soitolla.

Esko

EDIT: Ai en huomannut vastasitkin jo yllä. Mutta summakuvasta olisi parempi mitata.
En tiedä saanko tuota videota talteen.

Esko Lyytinen

Ilmeisesti menee Ajomiehen ja Perseuksen välistä. Kolme tähteä erotan videolla. Summakuvasta luultavasti erottuisi enemmän (mitä kunnon mittaukseen tarvittaisiin) ja alkuperäiskoossa kannattaisi mieluummin mitata. En tiedä onko video selaisessa. Ruutukuvana otin yhden framen ja on kokoa ab. 448 x 358 , vähän outo koko.

Ei näitä niin kovin tarkkaan kannata yleisesti mittailla, mutta sen verran että onko hyvä meteoriitin pudottaja ja suunnilleen minne. Ja talvella tämä olisi hyvä tehdä nopeasti, mikäli mahdollista hyvissä ajoin ennen seuraavaa lumen tuloa.

Minulla on suuntia kahdelta asemalta, mutta sattuvat olemaan melkein tarkalleen samalla linjalla meteorin kanssa ( ja vain osa reitistä "tallentunut numeromuotoon") niin että niiden perusteella ei saa toitaiseksi riittävästi hahmotettua.

Esko

risto1

Oliskohan ollu sama mikä tallettui minun kameralla
Risto

Mikko Päivinen

Lainaus käyttäjältä: Esko Lyytinen - 10.01.2010, 14:40:01
Ilmeisesti menee Ajomiehen ja Perseuksen välistä. Kolme tähteä erotan videolla. Summakuvasta luultavasti erottuisi enemmän (mitä kunnon mittaukseen tarvittaisiin) ja alkuperäiskoossa kannattaisi mieluummin mitata. En tiedä onko video selaisessa. Ruutukuvana otin yhden framen ja on kokoa ab. 448 x 358 , vähän outo koko.

Ei näitä niin kovin tarkkaan kannata yleisesti mittailla, mutta sen verran että onko hyvä meteoriitin pudottaja ja suunnilleen minne. Ja talvella tämä olisi hyvä tehdä nopeasti, mikäli mahdollista hyvissä ajoin ennen seuraavaa lumen tuloa.

Minulla on suuntia kahdelta asemalta, mutta sattuvat olemaan melkein tarkalleen samalla linjalla meteorin kanssa ( ja vain osa reitistä "tallentunut numeromuotoon") niin että niiden perusteella ei saa toitaiseksi riittävästi hahmotettua.

Esko


Niin tosiaankin tuo on Perseuksen tähtikuvio jonka tähdet näkyvät kirkkaimmin. Laitoin sinulle alkuperäisellä resoluutiolla olevan summakuvan sähköpostilla.

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Esko Lyytinen

Juu sain kiitos ! Siitä erottuu jo selvästi enemmän tähtiä !
Tuo kirkkain on Capella. Ja oikealla puun tuntumassa perseus alpha näkyy videolalkin, summakuvassa pari muutakin.

Esko

Timo Kantola

Timo Kantola

Esko Lyytinen

Lainaus käyttäjältä: risto1 - 10.01.2010, 14:44:43
Oliskohan ollu sama mikä tallettui minun kameralla
Risto

Kommentoin tässä vielä Riston kuvaa. Kyllä se ilmeisesti on samasta. Olisi hyvä mitatat sekin, mutta on aika vaikeaa ja suuritöistä kun tähtiä näkyy vähän.
Olikohan niitä paremmin jossain aiemmin lähettämässä tulipallokuvassasi (muistelen että olisi), voisi hyödyntää, vaikkei suunta ihan samana olisi pysynytkään. Mutta nyt en ihan hetimiten ala yritämään kun on ollut näitä hommia niin kasapäin riittämiin viimepäivinä.

Esko