Jalusta CG-5GT goto (CAM GoTo)

Aloittaja TuRe, 26.10.2009, 15:48:50

« edellinen - seuraava »

Jarkko.A

Nyt se sitten vihdoin saapui! Hieman helisee laatikko, toivottavasti ei ole mitään rikki.

Luvassa sitten amatöörin kasaus- ja käyttökokemuskertomus vaikka ette haluisikaan :)

TuRe

Tuomo Repo

Jarkko.A

No niin.

Laitanpa tässä kuvasarjan ja hieman kokemuksia kasaamisesta. Monille teistä tämä on varmasti turhankin tuttua mutta kyseessä oli vasta toinen ekvatoriaalinen jalustani ja ensimmäinen go-to ominaisuuksilla varustettu ekvatoriaalinen jalusta minulle.

UPS kiikutti paketin lupaamanaan toimituspäivänä 5 arkipäivän päästä tilauksen maksun näkymisestä myyneelle yritykselle. On muuten aivan erlilaista asioida UPS:n kanssa kuin Itellan (lue: posti) kanssa. Normaalisti UPS soittaa minulle kahta tuntia ennen toimitusta, mutta tällä kertaa kukaan ei soittanut ennen ensimmäistä toimitusyritystä, vaan siinä vaiheessa kun kuski oli ovella ja minä tietysti päivähommissa. Kuljettajalle tämä ei tuottanut harmia, vaan hän ilmoitti että seuraava toimitus voisi olla puoli kahdelta. Menin siis odottelemaan toimitusta ja heti muutama sekunti sen jälkeen kun kello löi puoli kaksi, kilahti ovikello ja pakettia oltiinkin hakemassa autosta. Bonuksena kuljettaja kantoi paketin sisätiloihin asti eikä edes harkinnut jättää sitä suoraan oven eteen.

Ensiksi hieman hätkähdin kun paketti helisi, mutta arvelin että se on se pitkä ruuvi, joka kiinnittää kolmijalan ekvatoriaaliseen päähän. Aloin purkamaan pakettia (Kuvassa näkyvä kissa löytyy kotoa, ei kuulu jalustan vakiovarusteisiin) ja sieltä paljastui lisää laatikoita, Celestronilla kun on tapana pakata tuotteensa näin. Tämä antaa laadukkaan vaikutelman jo heti kättelyssä.

Otin käyttöohjeen käteeni ja selasin läpi onko asennuksessa mitään ihmeellisyyksiä ja ryhdyin kasaamaan jalustaa. Ensimmäiseksi käteen osui kolmijalka, jonka levitin ja asetin lattialle. Seuraavana otin ekvatoriaalisen pään ja päästin muikean ilmeen huomatessani, että sehän on metallisen tuntuinen painoltaan ja pinnaltaan poislukien tietysti moottorien muoviset suojakuoret. Tämän jälkeen tietenkin asetin eq-pään kolmijalalle ja kiristin kiinnityspultit kunhan sitä ennen olin muistanut toisella asetusyrityksellä löysätä napasuuntausta varten olevat pultit siten, että pää asettuu kolmijalan kiinnityskohdassa olevaan ulokkeeseen.

Tämän jälkeen oli pakko työnnellä ja töniä jalustaa ja hyvin tukevalta se vaikuttaa ainakin linoleumilattiaa vasten, tiedä sitten kenttäolosuhteista. Muutenkin jalustan laatu on loistava, mitään ylimääräistä klappia ei ole kuin yhdessä kuvassa nuolella merkityn koordinaattikehän kiinnityksessä, liekö tarkoituksellinen asia? Tätä alempi koordinaattikehä myös pyörii, lienee tarkoitus tämäkin ja liittyne jotenkin napasuuntaukseen napatähystimellä?

Sitten vain mallaamaan putkea kiinni jalustaan ja kotoa löytyikin tähän tarkoitukseen sopivasti parvekeputken virkaa toimittava Astromaster 90. Putki meni tietenkin hyvin kiinni, sillä kiinnityskisko on hyvin yleinen. Dovetail -kiinnitys on kai sen nimi? Näyttää hieman huvittavalta yhdistelmältä varsinkin kun putki on niin kevyt, ettei sitä saanut tasapainoitettua mukana tulevalla vastapainolla. Jatkossa jos tämä putki löytää tiensä ensisijaiselle havaintopaikalle on tarkoituksena ostaa sille sopiva kevyempi vastapaino. Pähkäilin hieman mittauksen suhteen ja arvelin että sopiva vastapainon paino löytyisi siten, että painaisin tasapainoitusasennossa vastapainoakselia keittiövaa'alla ja mittaisin lukeman. Meneekös se näin fysiikan lakien mukaisesti?

Seuraavana oli sitten vuorossa Go-To härpäkkeiden tutkiskelu. Deklinaatiomoottorille käyttö- ja ohjausvirta (vai lieneekö vain suoraan käyttövirta?) menee erillistä virtakaapelia pitkin joten tämä löysi sitten tiensä oikeaan paikkaan. Kaapelin muovi vaikuttaa sellaiselta, että se saattaa hapertua kovassa pakkasessa, joten tarkoituksena olisi korvata se silikonisuojatulla muovilla kunhan tutustun kaapelin anatomiaan tarkemmin ja tilaan oikeanlaista virtapiuhaa. Myös käsikapulan ja virtakaapelin piuhat ovat samaa materiaalia, joten näille on tulossa vastaava operaatio. Yksityiskohtana havaitsin että virran sisäänmenoaukossa on kierteet, mutta virtaliittimessä näitä ei ole. Pitänee katsoa jos bebekiltä tai muualta löytyy sopivaa kierteellä varustettua liitintä. Kumminpäin muuten virta kulkee tuossa liitännässä? Kaikissa  kaapeleissa on myös häiriösuojaus.


Tähän onkin sitten sopivaa päättää jalustan tutkiminen, sillä seuraavana on edessä akun ostaminen, laturi löytyy jo kotoa. Kuinka monta ampeerituntia pitäisi akusta löytyä jos meinaa kuusi tuntia surfata ympäri taivasta?

Seuraavaksi sitten kokemuksia Go-To järjestelmästä ja sen toiminnasta kenttäolosuhteissa kunhan säätila muuttuu sopivasti. Toivottavasti pääsen osallistumaan Jupiter hyökkäykseen ottamalla uudella jalustalla ja vanhoilla putkilla kuvia ko. planeetasta digijärjestelmäkamerallani.


Jarkko.A

Lisäilenpä hieman kuvia, harmittava tuo 4:n kuvan rajoitus per viesti.

Jarkko.A


jussi_k_kojootti

Lainaus käyttäjältä: Jarkko.A - 15.10.2010, 16:57:13
mittauksen suhteen ja arvelin että sopiva vastapainon paino löytyisi siten, että painaisin tasapainoitusasennossa vastapainoakselia keittiövaa'alla ja mittaisin lukeman. Meneekös se näin fysiikan lakien mukaisesti?

Kyllä tuollaistakin voisi kokeilla.  Itse olen punninut kaluston/komponentit ja koettanut hommata suunnilleen vastaavat painot.

Lainaa
jos bebekiltä tai muualta löytyy sopivaa kierteellä varustettua liitintä. Kumminpäin muuten virta kulkee tuossa liitännässä? Kaikissa  kaapeleissa on myös häiriösuojaus.

Plussa keskellä, vai mitä tarkoitit?

Lainaa
Tähän onkin sitten sopivaa päättää jalustan tutkiminen, sillä seuraavana on edessä akun ostaminen, laturi löytyy jo kotoa. Kuinka monta ampeerituntia pitäisi akusta löytyä jos meinaa kuusi tuntia surfata ympäri taivasta?

6-12Ah riittänee, moottorit täysillä tuo toimii ilmeisesti 1-2A virralla, seuratessa paljon vähemmällä.  Itse olen huomannut pientä pätkimistä/kapulan sekoilua aina kun olen (isosta) akusta jalustan mukana tulleella 8m kaapelilla antanut virtaa.  Ei pahasti mutta sen verran että sen huomaa, kun 12V/2.5A verkkovirtamuuntajalla ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia.
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

getty

Lainaus käyttäjältä: ketarax - 15.10.2010, 18:09:48

6-12Ah riittänee, moottorit täysillä tuo toimii ilmeisesti 1-2A virralla, seuratessa paljon vähemmällä.  Itse olen huomannut pientä pätkimistä/kapulan sekoilua aina kun olen (isosta) akusta jalustan mukana tulleella 8m kaapelilla antanut virtaa.  Ei pahasti mutta sen verran että sen huomaa, kun 12V/2.5A verkkovirtamuuntajalla ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia.


Heittäkää ihan suosiolla menemään se paketin mukana tullut virtakaapeli. Sisältä löytyy ihan naurettavan paksuista paukkulankaa, johon jää isonkin akun jännitteet että napsahtaa. Omat sähköt vedin suosiolla jollain 1,5 neliomillin letkulla ja satunnaiset kaatuilut loppuivat siihen. Liittimen voi hyödyntää, eikä niillä kierteillä jalustan päässä tee mitään, mutta kunnon touvia väliin, niin on sitten mukavampi haaroittaa muillekin 12v vehkeille samasta piuhasta.
Pekka Peura, Oulu

Jarkko.A

Bebekistä löytyi ystävällisen asiakaspalvelun myötä 3,5 A speksattu (mutta kuulemma vaihdettava sulake tekee tehtävänsä vasta 4 A kohdalla ja laitetta on testattu 5 A kuormalla) virtalähde verkkovirtaan. Tämähän sopii hyvin kun autosta saa aggregaatilla irti 1800/3200W 230v 50hz suhteellisen sievää siniaaltoista virtaa (ulkoilmakonsertteja varten). Nyt pitää vaan vetää virtakaapeli havaintopaikalle autosta. Eli n. 50m.

Kokeilin sitten kotona tuota ja äänet ovat aika miehekkäät täydellä slew nopeudella. Opettelin kapulan käyttöä sisätiloissa ja huomasin että alignment kohdassa jalusta pitää pienempää mekkalaa RA akselia vastapäivään käännettäessä. Lienee ominaisuus kun liikettä tuntui kuitenkin olevan normaalisti.

Jarkko.A

Miten liitän jalustan tietokoneeseen? Tarvitaanko nexremotea vai käykö jokin third party liitin tietokoneen ja jalustan välille? Tämä varmaan tulee sitten kiinni siihen handbox porttiin jolloin käsikapulaa ei voi käyttää? Vai tuleeko se tuohon autoguider porttiin? Tyhmiä kyselen mutta ajatelkaa positiivisesti, vastausten jälkeen olen fiksumpi. Tarviiko eqmodia ja voisiko joku selittää pähkinänkuoressa eqmodin hyödyt ja haitat sekä miten se toimii.

Sitten kun on taas hyvät kelit niin en häiritse teitä liikaa mutta näin pilvisillä keleillä ei ole muutakaan tekemistä kuin suunnitella laitteiston parannusta :)

jussi_k_kojootti

Lainaus käyttäjältä: Jarkko.A - 19.10.2010, 00:59:34
Miten liitän jalustan tietokoneeseen? Tarvitaanko nexremotea vai käykö jokin third party liitin tietokoneen ja jalustan välille? Tämä varmaan tulee sitten kiinni siihen handbox porttiin jolloin käsikapulaa ei voi käyttää?

Kapulan pohjassa on RJ-9 ("puhelinpistoke"), johon kytketään sarjakaapeli (toisessa päässä esim. DB9-liitin, ja tarpeen mukaan alle parinkympin USB/RS232-adapteri).  Tämän portin läpi saa koko jalustan PC:n ohjattavaksi, ja myös kapulaa voi edelleen käyttää.  Jalustassa olevaan ST4-porttiin voi kytkeä autoguiderin, tai PHD-ohjauksen PC:ltä GPUSB:lla.

"Koko jalusta PC:n ohjattavaksi" tarkoittaa siis sitä että voit guidata, tai gotoilla karttaohjelmasta, tai tutkia pempro:lla periodista virhettä tai backlashia, tai päivittää firmwaren, tai ...
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

Jarkko.A

Mutta guidaus pitää mennä aina ST4 portin kautta, ei kapulan liitännän kautta?

Kiitoksia kaikille jotka jaksatte auttaa aloittelijaa.

einari

Voi olla että on matopurkin avaamista mutta käyttämällä EQMOD/ASCOMia autoguidauskin voi mennä sen sarjakaapelin kautta.
Ehkä helpompi on käyttää sitä autoguide-liitäntää mutta jos eqmod alkoi kiinnostaa niin kannattaat tehdä haku  foorumilta hakusanalla eqmod.
___
Tapio

Jarkko.A

Eqmod on kyllä käynyt mielessä. En vain ollut varma että onnistuuko myös guidaus sen kautta.

einari

Piti googlettaa taas lisää kun jäi kaivelemaan että onnistuuko CG-5GT-jalustoilta ylipäätään eqmod.
Ja ainakaan tämän mukaan ei onnistu:
http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/3351977/Main/3350030

Mutta saapa ilman sitäkin ohjattua jalustaa.
___
Tapio

getty

Minä surffailen taivaalla Stellarium/StellariumScope/ASCOM/Celestron ajuri -kombinaatiolla. Pienen säätämisen jälkeen putken tähtäin näkyy tähtikartalla reaaliajassa ja kartasta voi gotoilla suoraan. Guidaamiseen tuolla jalustalla en ole vielä ehtinyt perehtyä, ja EQMOD ei vissiin pelaa, mutta vaihtoehtoja on olemassa.
Pekka Peura, Oulu