Guidekameran sopivuus planeettakuvaukseen

Aloittaja Lithos, 25.10.2011, 17:01:38

« edellinen - seuraava »

Lithos

Hyvää iltapäivää kaikille.

Mielessäni on pyörinyt ajatus kasata ajan kanssa talven ja kesän aikana laitteisto joka toimisi myös välttävästi guidattuun astrokuvaukseen seuraavalle kaudelle, mutta myöskin parannella planeettakuvausmahdollisuuksiani. Kuitenkin budjetti on rajallinen joten tekisi mieli tehdä hankintoja jotka voisivat palvella useaa tarkoitusta. Siihen liittyen on mielessä pyörinyt että onko sellaisia guiding kameroita jotka voisivat myös tyydyttävästi toimia planeettakuvauksessa, ja jos on niin löytyykö suosituksia?. Olen miettinyt 300-400 euron luokassa olevaa budjettia uuden tai käytetyn kameran hankkimiseen, ja lähinnä jos on olemassa sellaisia guide kameroita jotka voivat toimia myös aurinkokunnan kohteiden kuvauksessa.

En ole varma kuinka mahdollista tuo on mutta jos on niin löytyisikö täältä ihmisiä jotka ovat moista kokeilleet, tai mahdollisia suosituksia kameraksi. Pakko ei ole olla yhdistelmää joka olisi erittäin hyvä molemmissa tarkoituksissa mutta sellainen joka olisi ainakin välttävä. Uskon kyllä sen että halpaa ja hyvää ei ole olemassakaan mutta kompromisseja on pakko tehdä joten etsin sitä parasta.

- Mika
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

naavis

Olen ajoittain käyttänyt mustavalkoista QHY5-guidekameraa planeettojen ja auringon kuvaamiseen. Joillakin on ollut ongelmia kameran USB-liittimen kanssa, itselläni se on pysynyt ehjänä. Kamerasta on myös värillinen versio, mutta sitä en ole kokeillut. Mustavalkoinen versio on ihan kelpo peli planeettakuvaamiseen. Hankkimalla vielä lisäksi filtteripyörän on mahdollista ottaa värikuvia.

einari

Komppaan eli QHY5-kameraa käytän sekä planeetta/aurinko-kuvaukseen että guidaukseen.
Imging Source-kamerat soveltuvat myös molempiin tarkoituksiin (tosin niissä ei taida olla ST-4-liitäntää).

Pieni mainos, eli olen myymässä herkällä ICX618-kennolla modattua kameraani.
Soveltuu myös guidaukseen (tosin edellyttää että ohjaustietkoneelta menee ohjauspiuha jalustaan).
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=8684.0
___
Tapio