Imaging Source -pähkäilyä

Aloittaja kjj, 21.01.2013, 19:43:36

« edellinen - seuraava »

kjj

Huomasin, että modaamallani MS Lifecam HD:lla ei oikein riitä herkkyys ja nopeus täkäläisiin olosuhteisiin, joten ajattelin, että nappaan Imaging Sourcen kainaloon. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että valintani on joko DFK21AU618 tai DMK21AU618.

Kohteena olisi kuu, planeetat ja aurinko.

Eli, onko tuo värillinen versio oleellisesti epäherkempi/huonompi kuin tuo m/v-versio? Melkein kallistuisin tuohon värilliseen, koska haluaisin esim. Jupiterista näkyviin värejä, enkä nykykalustolla oikein pysty kikkailemaan rgb-filttereiden kanssa. Sama kenno niissä kuitenkin taitaa olla?

einari

Kyllähän siinä herkkyydessä ja tarkkuudessa häviää.
Ihan kuin jossain olisin nähnyt luvun 15% mutta voi olla ihan puuta heinää.
Heitänpä muuten sellaisen ajatuksen mitä itse joskus harrastin eli siis että ottaa mv-kameralla se tarkkuus ja nykyisellä Lifecam:lla värit.
___
Tapio

kjj

Lainaus käyttäjältä: einari - 21.01.2013, 20:07:11
Kyllähän siinä herkkyydessä ja tarkkuudessa häviää.
Ihan kuin jossain olisin nähnyt luvun 15% mutta voi olla ihan puuta heinää.

Hmjoo, ehkä kallistun sittenkin tuohon mv-versioon. Mulla on kyllä perus-rgb-filtterit olemassa, mutta ei filsupyörää ja jalustakin on käsiseurannalla. Menee vähän räpläämiseksi - mitä tämä harrastus minulla muutenkin tuntuu olevan  :embarrassed:

Mitenköhän muuten on, mahtaako halpis-rgb-filttereillä + mv-kameralla saada sittenkään parempia värikuvia lähinnä herkkyys- ja tarkkuusmielessä kuin tuolla "aidolla" värikameralla? Herkkyyttähän ne (huonot) filtteritkin periaatteessa laskevat.

Lainaa
Heitänpä muuten sellaisen ajatuksen mitä itse joskus harrastin eli siis että ottaa mv-kameralla se tarkkuus ja nykyisellä Lifecam:lla värit.

Aika huima ajatus kalustoni laadun huomioon ottaen  :azn: Täytyy pitää mielessä ihan akateemisesta mielenkiinnosta.

Ari Haavisto

Itsellekin jostain tarttunut tuo 15%. Mutta kokemuksesta voin sanoa, että RGB-suodinten kanssa touhuilu on kyllä planeettakuvauksessa viheliäistä touhua. Ilman moottoroitua filtteripyörää, seurantaa ja moottoritarkenninta jäisi kyllä itsellä tekemättä. Kiirekin tahtoo aina olla. Ja ainakin itselle se eri värikanavien yhdistäminen järkevänväriseksi värikuvaksi on joka kerta yhtä tuuripeliä. Milloin tulee minkäkinväristä loppukuvaa... Mutta joskus sitten toki pääsee ulosmittaamaan tuota erotustakin.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"