M42 - Orionin suuri kaasusumu

Aloittaja Make, 23.09.2006, 12:40:22

« edellinen - seuraava »

naavis

Kannattaa tosiaan joo kalibroida kuvat fläteillä. Pääsee vinjetoinnista eroon ja voi "venyttää" kuvasta esiin huomattavasti enemmän yksityskohtia.

Heb

Tässä kuva 10. päivä tammikuuta illalta. Moni kuvista meni oranssiksi läheisen lämpövoimalan tms. savujen lipuessa Orionin yli. Päätin kuitenkin pinota kymmenen 1 minuutin valotusta, jotka olivat otettu ISO400:lla objektiivi Sigma 70-300mm @300mm F7,1:llä. Himmensin putkea näinkin paljon ja pidin ISOn alhaalla, sillä suuremmalla aukolla tai herkkydellä valosaaste olisi syönyt itse kohteen. Croppasin kuvaa runsaasti vinjetoinnin takia (laiskat eivät jaksa säätää flättien kanssa...)

Nebula

Hieno kuva Heb! Tässä minun ensimmäinen deepsky kuva, jonka otin eilen. Kuvauskalustona oli skywatcer 200/1200 Dobson jalustalla ja Canon EOS 350d, iso 1600. JS seurantajalusta seurasi hyvin kohdetta. Siinä on yhdistetty kaksi kuvaa joista toinen valotettu lyhyemmällä ajalla ytimestä. Jotain minuutti ja viisi sekuntia. Yhdistin ne Photoshop Elementsillä, kun en DSS tai Registakkia osannut käyttää. Kuitenkin olen tyytyväinen tulokseen ^^
Jesper Rissanen

poksu

Moi,
hienoja kuvia teillä! Olen Nebulan kans samoilla linjoilla, tämä myös mun eka Messier-kohde jota kuvasin.
Helpoista on aloitettava..
Kalustona Newton 200/1000 JS-seurantajalustalla ja canon450d. Valotusta 10*40 s ja muutama darkki ja flätti.
Pinottu DSS-llä.

t. poxu

jussi_k_kojootti


Hyvähyvä nebula ja poksu!  Kuvaatte näköjään liki identtisillä laitteilla, hienosti tulee ilmi ettei tämä ole pelkästään välineurheilua, kuvat ovat "aivan erilaiset".  Poksun kuvaa voisi käyttää vaikka magnitudeja käsittelevän luennon esimerkkikuvana, kun 3 pykälää himmeämmästä Running Manista ei näy oikeastaan mitään :)

jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

Noose_ITO

Viimeinkin pilviverho on hieman rakoillut täälläkin ja vielä sattunut vapaata aikaa samaan syssyyn. Kuvaustestit siis viimesyksyltä saavat jatkoa.

Pinossa on:
5 kpl 4 min ISO 800
6 kpl 8 min ISO 800
Pinottu DSS Median Kappa-Sigma clipping
5D mkII ja 120/900 SW

Valosaastetta kaupungissa riittää sekä ilmakehäkin tuntui olevan kovin rauhaton. Tarkennusta ei meinannut saada bahtinovin maskillakaan onnistumaan kun niin kovin tähdet lepattivat näytössä.

Kuvattu siis edelleen ikkunasta. Kunhan virransyöttöongelmat saan ratkaistua, niin sitten tarkoitus mennä kokeilemaan vähän pimeämpään paikkaan.

Cith

#276
Joopa joo. Jos ei oo pilvee niin on liikaa pakkasta mun laitteille.
Tässä tuplaikkunan läpi n.45 asteen kulmassa räpätty. Onhan siinä puutteensa...

http://www.elisanet.fi/cith2/astronetti/m42_60x1s.jpg

Modattu 500D, 300mm/f4 is L, iso3200, 60 x 1s
Edit: Ei seurantaa
Ed1t2: Kuva linkiksi

AkiH

poksu

AIka hyvin Cith ilman seurantaa!
Lisäsin omaan aiemmin käsittelemääni kuvaan muutaman minuutin uhc-suotimen kans valotettua kuvaa.
Tiedä sitten siitä että paraniko vai huononiko (ketjussa hieman taaempana se mun edellinen) tuo mutta tässä tämä.
Kalusto siis 200F5 Newton + dobson + js-seuranta + canon450d. Valotusta taitaa olla nyt noin 16x40 s joista puolen tusinaa
kappaletta sillä uhc-filtterillä.

t.poxu

TT

Oma säälittävä yritykseni pelkällä kameraoptiikalla. Kuva on yksi 10s valotus. Ajattelin ostaa seurantamoottorin lähiaikoina putkeen, voisi kuvailla kirkkaampia ds-kohteita, kun kamerassa on nyt 64s valotus.

Sky-Watcher Skymax 102  
Kamera Canon Powershot A1000 IS

naavis

Lainaus käyttäjältä: TT - 24.02.2010, 22:47:51
Oma säälittävä yritykseni pelkällä kameraoptiikalla. Kuva on yksi 10s valotus. Ajattelin ostaa seurantamoottorin lähiaikoina putkeen, voisi kuvailla kirkkaampia ds-kohteita, kun kamerassa on nyt 64s valotus.

Millaisesta optiikasta on kyse?

TT

Digipokkarin omasta optiikasta.

EDIT: Niin ja kuvaa on zoomattu 4x. Objektiivin kyljessä lukee: 6.2 - 24.8mm 1:2.7 - 5.6, minä en niistä mitään ymmärrä.
Sky-Watcher Skymax 102  
Kamera Canon Powershot A1000 IS

jmantyla

Lainaus käyttäjältä: awallin - 28.01.2010, 16:21:38
vinjetoi aika paljon täydellä 2.8 aukolla tuo linssi. ehkä saisi pois flat-kuvilla?
Tässä modaamattomalla Pentax K200D -järkkärillä kuvattu M42 huonon seeingin vallitessa:

Kuvattu 150/750 Newtonin polttotasolla. Valotusta vaivaiset 10 min 10, 20 ja 30 s. pätkissä. Kuvan taso kuitenkin parani selvästi, kun mukana on 3xdark ja 4xflat, joista tein
master-flatin. Raw-kuvat antoivat dynamiikkaa niin, että "juokseva ukko" tuli näkyviin.
Täytyy odotella parempaa seeingiä ja valottaa pitempään. Toisaalta kohde on sen verran matalalla, että max valotus pihassani on alle tunnin luokkaa, sitten tulee puita eteen.

Jorma M.
Kangasala

DarkSide

Tuohan on hieno kuva Jorma  :shocked:  Modaamattoman kameran ja kelien huonon laadun vuoksi arvo vain nousee.
10 minuutin valoitus antaa odottaa huikeaa lopputulosta hyvällä kelillä ja noin tunnin valoituksella.  Jo tuo kuvan
tarkkuus on hieno suoritus!

Toivotaan parempia kelejä!

t.Jyrki

naavis

#283
Eilen pääsi viimein vieroitusoireita lievittämään selkeän sään merkeissä. :) Kennolle tarttui 31 minuuttia M42:ta 40 sekunnin pätkissä. Kuvausvarusteina modaamaton 40D, 200mm/2,8L ja EQ3-2-jalusta. Ohessa ensimmäinen käsittelyiteraatio.

EDIT: Liitin vielä oheen ännännen käsittelyiteraation, nyt tuosta tuskin enää saa enempää puristettua irti ilman liikaa kohinaa.

TT

Tänään yritin ottaa ensimmäistä DS-kuvaa, jonkinlainen välttävä tulos tuli. Seurantaa on näköjään liki mahdoton saada suunnattua oikein, mitäköhän kikkoja siihenkin keksisi.


Sky-Watcher Skymax 102  
Kamera Canon Powershot A1000 IS