MP-observatorio.

Aloittaja Mikko Päivinen, 17.03.2007, 14:01:59

« edellinen - seuraava »

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Mikko Päivinen - 09.03.2008, 11:20:43
Kuten kuvasta näkyy niin jalusta on ladattu ehdottomasti äärirajoilleen ja lisäpainon otin TAL-1 jalustasta. EQ 6 pro näyttää kuitenkin hoitavan seurannan uskomattoman hienosti ja olen todella yllättynyt siitä, että tällä hinnalla saa näinkin toimivan jalustan...

Kerrotko hiukan lisätietoa tuosta jalustan kuormasta eli paljon EQ6:n päällä nyt on rautaa? Tieto kiinnostaa sikäli, että olen jossain vaiheessa pistämässä ko. jalustan niskaan 300/1500mm Newtonia, joka tulee olemaan hankalahko kuorma tuolle jalustalle. SkyWatcher myy itse tuota mallia 250mm Newtonin kanssa, mutten ole nähnyt tuota suurempaa OTA:aa EQ6:een kytkettynä. Olen toki aikeissa vaihtaa EQ6:n Vixen-satulan Losmandy-kokoluokan satulaan, mutta muutoin jalusta olisi tarkoitus säilyttää modaamattomana käytön ollessa lähinnä visuaalikäyttöä satunnaisen piggyback-kamerakuvauksen ohella.

Hienot systeemit sulla, itsekin kaipaisin suojaa valosaasteelta omakotitalon pihalle, mutta niskaan vedettävä huppu saa riittää toistaiseksi  :)
- Timo Inkinen

J-P

Hei,

on kyllä upea systeemi! Itse olen vielä toistaiseksi huppumiehiä.
Tuli mieleeni, kun katselin kuvia valvontakameroistasi, että luin jostain maininnan mikrofonin lisäämisestä settiin.
Yleensä kaikki mekaaniset ongelmat kertovat itsestään ensiksi äänen muodossa, joten sen lisääminen
settiin ei ainakaan haittaisi. vai onko kameroissa valmiina mikki?

Tässä kuva laitteistostani, näytät käyttäneen samanlaisia kaapeliniputtimia, käteviä ovat.

J-P

Mikko Päivinen

Kiitoksia kommenteista.

EQ 6 jalustassani on tällähetkellä roinaa noin 15-16 kg ja hyvin se ainakin tällä painolla vielä pelittää. Kyllä uskoisin, että visuaali havaintoihin uskaltaa pinota jalustalle 20kg, mutta on eriasia miten jalustan rattaat sekä muu mekaniikka kestää pidemmän päälle   ::)

Olen ottanut huomioon myös J-P:n mainitseman audio asian ja kamerat välittävät myös äänen sisään rakennettujen mikkien ansiosta.
  Tuo spiraali on kyllä kätevää, mutta se vetää hieman jäykäksi kovissa pakkasissa.

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Timpe

Kiitos Mikolle EQ6:n kantavuustiedoista. Täällä (http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/2172170/Main/2156488) on lisää EQ6:n kantavuudesta 12" Newtonin kanssa, mutta keskustellaan mahdolliset jatkot siitä jossakin muussa säikeessä niin ei tule tätä off-topicia observatorio-aiheeseen. Mukava kuitenkin kuulla, että EQ6 riittää näin kiinteään asennukseenkin :)
- Timo Inkinen

Mikko Päivinen

 Kokeilen juuri tällähetkellä erästä webkamera serveri ohjelmaa ja jos joku on kiinnostunut niin live kuvaa tornista pitäisi näkyä palvelimella osoitteessa http://192.168.1.33:8000/ 

Ei ole varmaankaan järin mielenkiintoista katseltavaa, mutta lähinnä olisi mukavaa jos tietäisin pääseekö kukaan katsomaan tuota vai onko vielä jokin asetus pielessä  ::)

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Pekka Moisio

Mä en päässyt katsoon, eli jotain on pielessä joko siellä tai täällä

Uppo

Tuo taitaa olla sisäverkkosi IP, ei oikein pelitä noin.
Jani Virtanen

astro_juhis84

Minulle tuli esiin Sivun lataamisvirhe, palvelin vastaa pyyntöihin liian hitaasti. Minun nettiyhteyden nopeus on luokkaa GPRS (liikkuva laajakaista), voi tosin johtua siitäkin.

Onko sinulla kaapissa jokin serveri, vai majaileeko serveri jossain muualla?
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Atik 314e mono ccd-kamera
https://www.instagram.com/astro_juhis84/
https://www.tiktok.com/@pyro_juhis84

Mikko Päivinen

hmmm.. no niin elikkäs nyt sitten olenkin taas pihalla kuin lumiukko mites sen nyt saapi toimimaan

Siis oma koneeni toimii serverinä tässätapauksessa  ::)

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

GaryP

Mikko, sun koneesi on palomuurin takana, ja käyttää privaattia IP-aluetta. Reititin/palomuurisi käyttää NATtia, joten eihän se onnistu näin. Harmi. Sun pitäisi konfftata purkki siltaavaksi, mutta silloin menetät palan tietoturvasta.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Mikko Päivinen

 Justiinsa niin eli kyllä tosiaan käyttää NATtia, mutta vionhan tietysti muuttaa sen tosiaan siltaavaksi. En oo ihan perillä näistä verkko hommeleista kuten jo huomasitte. Kokeilen tuota siltaamista  :D

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

PetriKe

Älä siltaa vaan tee purkkiin portforward tuohon porttiin 8000. Ja forward siihen ip-osoitteeseen, joka on tuon web-kuvan lähde.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

GaryP

Hyvä pointti! Minun pitäisi tehdä sama temppu omalle web-palvelimelle, mutta kun on ollut niin helppoa käyttää julkisia ip-osoitteita. Laiska mikä laiska...

;D

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Mikko Päivinen

 hey kiitoksia neuvoista. Kokeilen tuota forwardia heh. sain kaadettua koko verkon perskule enkä päässyt enää ees tornin koneelle. vasta nyt sain taas paketin kasaan.
Aina oppii jotakin uutta.

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Mikko Päivinen

#134
 Kupoli projektin välissä on välillä pakko värkätä omaakin tornia. Kyhäsin tornin tietokoneelle suojan vanerista jotta talvella koneen lämpötila pysyisi hieman korkeampana.

Laitoin koneen siis panssarilasin taakse jotta näen tarvittaessa mitä koneella tapahtuu ja kun nyt sattui olemaan tuollaisia paloja iso pino  :D Kannen saa nostettua ylös jos konetta tarvitsee käyttää paikanpäällä.
Päivitin myös koneen ohjelmistoja mm. TheSky 6 pro:lla, MaximCCD:llä, PinPoint:illa sekä CCDautopilot 4 pro:lla. Samalla tilasin torniin myös Technical innovationsin tarjoaman langattomalla sensorisysteemillä varustetun sääaseman. Vielä hankintalistalla tässä piakkoin on Optecin TCF-S moottorifokus.

Ripottelin tornin ympärille nyrkinkokoisia kiviä koska tippuva vesi roiski kurat maasta valkoisille helmoille. Samalla ladoin muutaman betonilaatan tornin oven eteen.

Tässä kuvassa luukuissa on vielä protomoottorit, mutta tilauksessa on kunnon systeemit vexonilta.
Vielä muutama euro, säätö ja asennus niin vihdoin ja viimein 8 vuoden takainen haave todellakin nököttää pihalla toimintavalmiina. Tietysti heti kun rahatilanne suo niin varustelukilpa jatkuu eli en jää tuleen makaamaan  :D

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A