Mitä tuo "Edit" tarkoittaa tuolla viestin lopussa?

Aloittaja Tikkis, 28.01.2009, 22:57:42

« edellinen - seuraava »

Tikkis

Lainaus käyttäjältä: Jorma Kim - 28.01.2009, 20:35:34
EDIT: Niin, minähän en ole vielä ehtinyt onnitella uusista hank ........

Ikääntyneenä entisenä tekstiä editoineena toimittaja minun on pakko kysyä mitä tällä viime aikoina yleistyneellä EDIT:-etuviitteellä oikein halutaan sanoa.
Jos kyseessä on huomautus, lisäys tai korjaus, olisi niihin viittaava lyhenne oikeampi vaihtoehto. Eikä pidä myöskään unohtaa perinteistä JK. tai PS. -lyhennettä, joka viittaa jälkikirjoitukseen.

Jokainen toki kirjoittakoon mitä haluaa ja miten haluaa, mutta yksi kirjoitetun tekstin keskeisimmistä seikoista on viestin ymmärtäminen.

Tikkis
Itse koottu 480 mm, f/9 Apokromaatti moottorijalustalla,  Sky-Watcher Black Diamond ED 120 linssikaukoputki Giro ALtAz -jalustalla.

Uppo

Lainaus käyttäjältä: Tikkis - 28.01.2009, 22:57:42
Ikääntyneenä entisenä tekstiä editoineena toimittaja

Laitas tuonne perään jotain  :laugh:

Ja muista laittaa EDIT kanssa.
Jani Virtanen

GaryP

Lainaus käyttäjältä: Tikkis - 28.01.2009, 22:57:42
Ikääntyneenä entisenä tekstiä editoineena toimittaja minun on pakko kysyä mitä tällä viime aikoina yleistyneellä EDIT:-etuviitteellä oikein halutaan sanoa.
Jos kyseessä on huomautus, lisäys tai korjaus, olisi niihin viittaava lyhenne oikeampi vaihtoehto. Eikä pidä myöskään unohtaa perinteistä JK. tai PS. -lyhennettä, joka viittaa jälkikirjoitukseen.

Jokainen toki kirjoittakoon mitä haluaa ja miten haluaa, mutta yksi kirjoitetun tekstin keskeisimmistä seikoista on viestin ymmärtäminen.

Tikkis

Sitähän se on, kun tekee virheen omaan kirjoitukseen ja on käynyt sitä muokkaamassa, pieniä virheitä tai asiavirheitä, tai sitten vain täydennystä. Täällä tapahtuu niin kovasti koko ajan, että on parempi laittaa se EDIT sinne jotta HÄN, joka sen huomaa, lukee sen uudestaan. Ei tässä varmaankaan tarvitse sen kummemmin alkaa aikaa tuhlaamaan joka kerran kun muutoksia tekee.
:azn:

Kuten sanoit, jokainen kirjoittaa tavallaan, mutta kannattaa silti ottaa huomioon se, että sitä tekstiä pitäisi kyetä lukemaan muidenkin kuin niiden, jotka ajattelevat esim. minun "laput silmillä" tavallani.

Loppupeleissä vastuu on lukijalla, kaikkea ei pidä uskoa. Onneksi moderaattorit auttavat ääritapauksissa.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

kimiza

Lainaus käyttäjältä: Tikkis - 28.01.2009, 22:57:42Ikääntyneenä entisenä tekstiä editoineena toimittaja minun on pakko kysyä mitä tällä viime aikoina yleistyneellä EDIT:-etuviitteellä oikein halutaan sanoa.

Tikkis
Se meinaa ihan sitä että alkuperäisestä viestistä on unohtunut jotain, jolloin sitä viestiä käydään editoimassa painamalla Muokkaa- tai Edit-nappulaa riippuen foorumisoftan kielestä, ja unohtunut tekstinpätkä lisätään sinne. Ainakaan omalla kohdallani se ei ole "viime aikoina" yleistynyt käytäntö, vaan jo vuosia sitten vakiintunut, muilta opittu tapa. Toistaiseksi olen pitänyt itsestäänselvyytenä, että ihmiset tietävät, mitä se tarkoittaa, eikä tuo edittien käyttö ole ainakaan omaan tekstin luettavuuteeni vaikuttanut mitenkään kun kerran olen varttunutkin niiden parissa. Omaan korvaani lauseet, jotka ovat luokkaa "Lisäys: Niin, unohdin onnitella..." tai "Korjaus: Kirjoitusvirheitä" jotenkin särähtävät.

Se puolustuksestani. :smiley: Yritän kuitenkin korvata nuo Edit-huomautukset jollakin helppolukuisemmalla vastaisuudessa, niin kenellekään ei jää paha mieli.

Timpe

Offtopic-varoitus (vai pitäisikö tämäkin olla "varoitus aiheen vierestä kirjoittamiseen", kun mennään metsään oikein urakalla Petrin tähtitornista sanailun sijaan?)  :tongue:
Lainaus käyttäjältä: Tikkis - 28.01.2009, 22:57:42
... minun on pakko kysyä mitä tällä viime aikoina yleistyneellä EDIT:-etuviitteellä oikein halutaan sanoa.
Jos kyseessä on huomautus, lisäys tai korjaus, olisi niihin viittaava lyhenne oikeampi vaihtoehto...

"Edit" sanan käytöllä tarkoitan omalla kohdallani tekstin jälkikäteen tehtyä muokkausta. Minulle kyseisen lyhenteen lisääminen on muiden käyttäjien huomioon ottamista, jolla kerron samalla, mitä olen ko. viestiin lisännyt/muokannut/poistanut. Ilman tätä lisäystä lukija näkee vain, että tekstiä on muokattu jossakin vaiheessa, mutta tämä muokkaustarkoitus on hukassa. Siis näin:
     « Viimeksi muokattu: tänään kello 22:10:26 kirjoittanut Timpe »
Käytännössä omaa tekstiä muokkaamalla on mahdollista muuttaa omia sanomisiaan vaikka täysin päinvastaiseksi. Tämän voisi tehdä ilman hankalasti todistettavaa kiinnijäämistä, jollei joku muu ole lainannut omaa tekstiäni (sanasta sanaan) samaan viestiketjuun alemmaksi. Koen siis tämän vuoksi jossain määrin kiusalliseksi mennä muokkaamaan omaa tekstiäni sen jälkeen, kun viestiketju on jo edennyt usean viestin verran eteenpäin, jottei synny väärää mielikuvaa oman tekstini parantelusta jälkikäteen.

Minulle englanninkielinen "Edit:" on sinällään luontevampi tapa aloittaa muokkaus kuin tämä suomalainen "Korj." / "Lis." / "Huom. yms." -vaihtoehto, koska tähän englanninkieliseen versioon törmään viikottain lukemissani teksteissä ja suomalaisia lisäyksiä/korjauksia yms. näen aniharvoin missään muussa kuin virallisissa yhteyksissä. Kehno puolustus, mutta näilllä mennään eteenpäin, koska useimmat keskustelualueen käyttäjät eivät ole työkseen tekemisissä suomen kielen kanssa (ja ilmaisevat itseään miten parhaiten taitavat)  :undecided:
- Timo Inkinen

Uppo

Saisiko nämä muutamat(5) edelliset viestit siirrettyä vaikka johonkin kitinä ketjuun? Kuten Timpekin tuossa jo sanoin, niin metsässä ollaan ja syvällä alkuperäisestä aiheesta.

Jos vaikka joku mode sattuisi tämän lukemaan.
Jani Virtanen

Kaizu

Ymmärrän tuon "edit" merkinnän niin että ko. tekstiä on syystä tai toisesta jälkikäteen muokattu.

Kaizu
Kai Forssen

jaava

Minusta on reilua mainita editoineensa jälkikäteen (ja kertoa jopa mitä sekä milloin), koska viestin aikaisempaa muotoa on saatettu referoida muualta. Selkiyttää tilannetta ja on pieni vaiva.

Toinen asia on sitten kieliasu. Kaikenlaisia muotoja löytyy:
- Edit
- Editti
- Viimeksi muutettu?

JK, jälkikirjoitus tai PS, post scriptum lisäkettä olen käyttänyt silloin kun koko lisäys tulee tämän merkinnän taakse.

JV
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

Alfa_UMi

Itse haluan käyttää mahdollisimman paljon suomalaisia sanoja. Olenkin tässäkin tapauksessa käyttänyt sanoja: "lisäys" ja "korjaus".

Minulla on joskus ollut tapana muuttaa tekstiä rakenteeltaan hyvinkin paljon jos olenkin tullu siihen tulokseen, että teksti olisi ymmärrettävämpi toisenlaisessa muodossa. Lisäyksiä olen myös laittanut jälkikäteen. Tälläistä en tosin harrasta kuin korkeintaan sinä päivänä, jona viestin lähetinkin.
12x50 kiikari
20X30 monokiikari

GaryP

Minä teen korjaukset siihen missä on virhe, ja lisäykset yleensä varmuudeksi uuteen postaukseen. Selvyydenkin vuoksi.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...