Neulanreikäkameran valmistus

Aloittaja rintape, 29.07.2011, 12:57:25

« edellinen - seuraava »

rintape

Kai tämäkin kysymys täällä sallitaan, tarkoitus olisi kuitenkin taivaallisiakin kohteita tuolla kuvata. Ja toisekseen tämä on ainoa suomalainen keskustelupalsta, jossa viitsin mitään valokuvaukseen liittyvää kysellä. Kiitos siitä kaikille. Ja sitten asiaan:

Tein järkkärin runkotulpasta ensimmäisen kokeiluvesion. 0,1 mm reikä keskelle ja kyllähän sieltä maailma valottuu. Tosin yllättävän lyhyttä valotusaikaa joutuu käyttämään. Mutta maailmani näyttää kovin epäterävältä. Sen mitä olen neulanreiästä lukenut olen ymmärtänyt niin, että reiän koko määrää tarvittavan vaotusajan ja reiän etäisyys kennosta tai filmistä määrittelee polttovälin.

Miksi kuvani ovat niin kovin epäteräviä? Itselleni tuli mieleen, että tuo runkotulppa on kuitenkin niin paksu että hiukan kärjistetysti en kuvaa reiän, vaan putken läpi. Voisiko vika olla siinä(kin)?

Toinen mikä ihmetyttää on kun olen ymmärtänyt niin, että kuva muodostuisi väärinpäin. Mulla se on oikeinpäin. Teinkö nyt sitten #¤%&#! vie sen reiän ylösalaisin? :grin:

T. Petri
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

naavis

En ole järkkäristä koskaan tehnyt neulanreikäkameraa, mutta ymmärtääkseni paras tapa siihen on tehdä runkotulppaan suurempi reikä, jonka päälle teippaa esimerkiksi alumiinifoliota. Folioon voi tehdä terävällä neulalla hyvinkin pienen reiän. Kameraobjektiivit taitavat luonnostaan muodostaa kennolle kuvan väärinpäin, joten kamera kääntää kuvan itsekseen oikeinpäin.

Lauri Kangas

Neulanreikäkameralla käytetään todella pientä aukkosuhdetta (sinun tapauksessasi f/400-500), joten syväterävyysalue on ilmiömäisen pitkä. Se meinaa että neulanreikäkuvat ovat kaikkialta tarkkoja, mutta eivät mistään teräviä (jos reikä ei ole äärettömän pieni). Suurentamalla reikää saadaan enemmän valoa mutta kuvasta tulee entistä suttuisempi.

Toinen juju on että koska valo koostuu sellaisista ihmeen aalloista niin ne eivät mahdu liian pienestä reiästä läpi vaan diffraktio alkaa sutata kuvaa. 0.1mm reikä on nykyjärkkärille liian pieni, lueskelin joskus jostain että 0.3mm olisi optimaalinen terävyyden kannalta. Lisäksi niinkuin arvelit, tulppa ei toimi jos reikä ei ole reikä vaan rööri. Eli ei  muuta kuin parimillinen reikä tulppaan ja jotain foliota tai mustaa pahvia reiän päälle. Valokaarten avulla saa folioon tehtyä pyöreitä reikiä.

Ja kuten naavis jo sanoi niin yhtälailla linssitkin muodostavat kuvan ylösalaisin. Kamerainsinöörit on aikoinaan olleet niin fiksuja että keksivät laittaa sen kennonkin sinne väärinpäin ettei valokuvaajien tarvitsisi liikaa ihmetellä.

Edit: Ai niin ja muistakaa että neulanreiänkin voi tehdä tyylillä: http://www.ursa.fi/~mellon/c2007/070728-170256.jpg

Arzka

Kuinka laaja kuvakenttä neulanreikäkamerassa on?

Lauri Kangas

Riippuu miten lähellä kennoa reikä on. Tuollaisella runkotulppaan tehdyllä on sama kuin ~50mm objektiivilla. Mitä lähemmäs kennoa reiän saa, sitä lähempänä kenttä on 180 astetta mutta siinä tulee tietysti jo vähän mekaanisia sekä optisia rajoituksia mukaan.

pnuu

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 29.07.2011, 13:59:03
Edit: Ai niin ja muistakaa että neulanreiänkin voi tehdä tyylillä: http://www.ursa.fi/~mellon/c2007/070728-170256.jpg

Laitoit kuule ihan väärän linkin, tuo mun tekele ei ole kovin tyylikäs. Ja väärä värikin, kun noilla lyhyillä pitäisi "röörin" olla musta ;-D

Tässä on Tyyliä(tm): http://www.ursa.fi/~mellon/duckiescoping/index.shtml
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

rintape

Jatketaan testailua. Mulla on Panasonicin m4/3 standardin järkkäri. Siihenhän saisi 40 €:lla ihan tehdasvalmisteisen neulareiän. Ehkä pitää senkin hankintaan laittaa lupahakemus vetämään. Yksi mitä pitää kokeilla myös, on tehdä neulanreikä 2" nokkapalan eteen, saisi vähän polttoväliäkin.

Ei tässä ihan sellaisiin kuviin ja aiheisiin taida päästä mitä jo ehdin suunnitella. Kameran kenno on niin #¤%&#! herkkä laite. Tuota 0,1 mm reikää kun suuntailin työpaikan parkkipaikalle aurinkoisena päivänä, niin valotusajat oli 1/40-1/200 sekunnin luokkaa. Hämärässä ja pimeässä tietysti ajat venyy, mutta mun kuvaus visiot taitaisivat vaatia paperille kuvaamista ja siihen en kyllä taida ryhtyä. Tai olisihan sekin jännittävää kokeilla...

Petri

Lisäys: Conan Ankka on aika vaikuttava luomus.
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L