Maksutov-Cassegrain 90 asteen kulmaprismalla ja dobson jalustalla?

Aloittaja LK, 31.12.2011, 17:15:11

« edellinen - seuraava »

LK

Edelleen erilaisia vaihtoehtoja olen pohdiskellut kaukoputkeksi ja jalustaksi, jonka voisi tosiaan joskus hilata vaikka tunturiin.

Helioksen tähtikiikarit ovat edelleen harkinnan kohteena, kuten myös hyvä kolmijalka kiikareille. Tähtivaelluksen ideana olisi siis patikoida tunturiin, ja sitten viipyä siellä muutam yö tähtitaivasta tarkkaillen. Lumien ollessa maassa painolla ei ole niin väliä, koska ahkiossa menee melkoinenkin kuorma, mutta lumien aikaan saa olla kaukana noista hiihtokeskuksista. Enemmänkin minua kiehtoisi tuo syksyn sulan ajan pimeys tunturissa, joten jalkapelillä. Silloin tietenkin painolla on toden totta merkitystä, kun rinkassa pitää kuljettaa muutkin tarvikkeet.

Mielessä on käynyt ultra light dobson, josta olen luopunut hinnan vuoksi. Lisäksi kasaaminen, puhtaanapito jne olisi aika haastavaa. Suljettu rakenne on helppo hoitoinen.

Nyt tuossa joulun aikaan mieleeni juolahti että voisihan sitä rakentaa erittäin kevyen dobson mallisen jalustan ja laittaa siihen keinumaan maksutov-cassegrain teleskoopin ja kulmaprismat mukaan. Makuualustalla voisi makoilla ja siinä samalla tarkkailla mitä taivaalta näkee. Matalat kulmat ilman prismaa ja suuret kulmat kulmaprisman avulla. Toki siis pelkästään visuaali havaitsemista, eikä kameraa. Dobsonjalustaa voisi sitten tukevoittaa mukana olevilla tarvikkeilla luovaa ajattelua käyttäen.

Miltä kuullostaa? Olisikohan tuossa jotain mitä pitäisi ottaa huomioon? Ainakin polttovälinlyhentäjä tulee mieleen vielä. Noissahan on suuret polttovälit. Kaukoputkella tietysti saisi syvempää taivasta näkyviin kuin kiikareilla. Skywatcherin  maksutov cassegrainia katsellut, 127mm, ja paino putkella 3,4 kg joka olisi sopiva.

mistral

Itse olen ajatellut ehkä joskus hankkia Celestronin SC 8". Jalustaksi kamerajalustan eli atsimutaalin. Tällaisella voisi katsella syvää taivasta ja planeettoja mutta myös lintuja ja vaikka hylkeitä saaristossa. Yhdistelmän paino olisi kuitenkin jossain 15 kg paikkeilla joten kaikkien telttojen ja muiden kanssa paino nousee jopa yli 25kg ja rajoittaa liikkumista luonnossa.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: LK - 31.12.2011, 17:15:11
Nyt tuossa joulun aikaan mieleeni juolahti että voisihan sitä rakentaa erittäin kevyen dobson mallisen jalustan ja laittaa siihen keinumaan maksutov-cassegrain teleskoopin ja kulmaprismat mukaan. Makuualustalla voisi makoilla ja siinä samalla tarkkailla mitä taivaalta näkee. Matalat kulmat ilman prismaa ja suuret kulmat kulmaprisman avulla.

Tuokin pystytys kaipaa jonkinlaisen (matalan) alustan alleen. Jollei muuta niin sopivan kumpareen, jonka päälle pystyttää kaavailemasi kokoonpanon. Esimerkkejä vastaavasta saat, kun heität hakukoneen kuvahakuun sanat "Questar telescope" :wink:
- Timo Inkinen

LK

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 01.01.2012, 14:47:50
Tuokin pystytys kaipaa jonkinlaisen (matalan) alustan alleen. Jollei muuta niin sopivan kumpareen, jonka päälle pystyttää kaavailemasi kokoonpanon. Esimerkkejä vastaavasta saat, kun heität hakukoneen kuvahakuun sanat "Questar telescope" :wink:
Jep, oikeilla jäljillä ollaan.

LK

Lainaus käyttäjältä: mistral - 01.01.2012, 13:49:03
Itse olen ajatellut ehkä joskus hankkia Celestronin SC 8". Jalustaksi kamerajalustan eli atsimutaalin. Tällaisella voisi katsella syvää taivasta ja planeettoja mutta myös lintuja ja vaikka hylkeitä saaristossa. Yhdistelmän paino olisi kuitenkin jossain 15 kg paikkeilla joten kaikkien telttojen ja muiden kanssa paino nousee jopa yli 25kg ja rajoittaa liikkumista luonnossa.
25-30kg menee vielä, mutta päivämatkat lyhenee roimasti. Mutta jos oletetaan että havaintopaikkaan menon ja sieltä pois tulon lisäksi ei muuten patikoida niin uskoisin että tuokin kulkisi, jos vain saa sidottua rinkkaan. Vai onko mielessä vene/kanootti/kajakki?

Meade-mad

Lainaus käyttäjältä: mistral - 01.01.2012, 13:49:03
Itse olen ajatellut ehkä joskus hankkia Celestronin SC 8". Jalustaksi kamerajalustan eli atsimutaalin... Yhdistelmän paino olisi kuitenkin jossain 15 kg paikkeilla...

Kamerajalustan käyttö raskaan putken kanssa on ongelmallista, koska systeemi on kokonaan korkeuskulma (alt) akselin yläpuolella ollessaan kohti horisonttia. Nyt kun kulmaa muutetaan, systeemin massakeskiön paikka muuttuu kulman muuttuessa. Kun putki on kohti taivaan napaa, systeemin massakeskiö ei ole korkeusakselin yläpuolella ollenkaan.

Alt/Az akselisto toimii silloin kun kulmamuutos ei vaikuta laakeripisteen voimiin -> jos kamerajalustalle asentaa putken, kannattaa tehdä dobsonmainen laatikko, jonka päällä korkeuskulmamuutokset tehdään.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

mistral

Lainaus käyttäjältä: LK - 01.01.2012, 19:40:04
25-30kg menee vielä, mutta päivämatkat lyhenee roimasti. Mutta jos oletetaan että havaintopaikkaan menon ja sieltä pois tulon lisäksi ei muuten patikoida niin uskoisin että tuokin kulkisi, jos vain saa sidottua rinkkaan. Vai onko mielessä vene/kanootti/kajakki?

Tarkoitin vaan että C 8" alkaa olla vaelluskäyttöön aika painava kokonaisuus. Itse ajattelin sitä rannikko- ja venekäyttöön. Mutta, kuten sanottu, aika näyttää toteutuuko tuo :)

mistral

Lainaus käyttäjältä: Meade-mad - 01.01.2012, 19:55:10
Kamerajalustan käyttö raskaan putken kanssa on ongelmallista, koska systeemi on kokonaan korkeuskulma (alt) akselin yläpuolella ollessaan kohti horisonttia. Nyt kun kulmaa muutetaan, systeemin massakeskiön paikka muuttuu kulman muuttuessa. Kun putki on kohti taivaan napaa, systeemin massakeskiö ei ole korkeusakselin yläpuolella ollenkaan.

Alt/Az akselisto toimii silloin kun kulmamuutos ei vaikuta laakeripisteen voimiin -> jos kamerajalustalle asentaa putken, kannattaa tehdä dobsonmainen laatikko, jonka päällä korkeuskulmamuutokset tehdään.

jk


Juu, jos C 8":n massapiste siirtyy zeniittikatselussa 20 senttiä pois jalustan keskilinjasta, saa siinä olla vankka kamerajalusta, mikään ei saa pettää :)

Kaizu

Retkikäyttöön suosittelisin vähän kevyempää putkea. Vaikka putken jaksaisi raahata havaintopaikalle niin vielä on vaara kolhia putki. Kollimointi voi kärsiä vaikka venekuljetuksessa http://www.youtube.com/watch?v=Vax3Zw1awrU.
Lintumiehet raahaavat putkensa lintujen luo. Putket ovat yleensä alle 100millisiä ja jossain määrin säältä suojattuja.

カイズ
Kai Forssen

mistral

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 01.01.2012, 22:52:29
Retkikäyttöön suosittelisin vähän kevyempää putkea. Vaikka putken jaksaisi raahata havaintopaikalle niin vielä on vaara kolhia putki. Kollimointi voi kärsiä vaikka venekuljetuksessa http://www.youtube.com/watch?v=Vax3Zw1awrU.
Lintumiehet raahaavat putkensa lintujen luo. Putket ovat yleensä alle 100millisiä ja jossain määrin säältä suojattuja.

カイズ

Nopeassa veneessä varsinkin keula hakkaa aallokossa, perässä ei ole yhtä paha tilanne paitsi tietysti suuremmalla nopeudella. Jollain 4 heppaisella meno on aika pehmeää, ja bensaa säästyy...