Miten Skyliner 200:lla näkyy planeetat?

Aloittaja tomppa, 13.01.2010, 16:30:20

« edellinen - seuraava »

tomppa

Mulla on tässä suunnitteilla isomman putken hankinta ja kun toi dopson olis yks vaihtoehto, niin kiinnostais tietää miten planeetat näkyy nykyiseen SW102 MCT putkeen verrattuna.

Lauri Kangas

Polttoväli on lähes sama (dobsonissa jopa vähän lyhempi) joten suurennukset tulee olemaan samaa luokkaa, jos käytät samoja okulaareja. Erotuskyky on tuplasti parempi eli enemmän yksityiskohtia on tarjolla jos vain on tasainen keli. En ole niin varma kannattaako dobsonia ostaa planeettaputkeksi, mutta valonkeräyskyvyltään tuo on ihan toista maksutoviin verrattuna, eli jos myös syvä taivas kiinnostaa niin ehdottoman kannattava vaihdos.

Timpe

Lauri tuossa jo kirjoittelikin olennaiset erot, mutta itse huomasin aikoinaan 10cm Newtonista 20cm Newtoniin siirryttyäni, että niitä "hyviä" seeing-kelejä esiintyi jo huomattavasti harvemmin kuin "vanhaan hyvään aikaan" 10cm putkella. Osittain tämä johtuu suuremman 20cm lasikiekon hitaammasta jäähtymisajasta ympäristön lämpötilaan (ja nuoren miehen kärsimättömyydestä ;) mutta myös siitä että suurempi putki tarvitsee valon kulkutielle aiempaa laajemmat alueet hyvän seeingin ilmakehää.
- Timo Inkinen

Toni

Viime vuosina oon tehnyt silloin tällöin planeettojen visuaalihavaintoja Skylinerin vanhemmalla mallilla (siinä optiset mitat 200/1000) mutta olen ollut yleensä nirso sään suhteen. Silloin kun olosuhteet ovat natsanneet, niin mainiosti on piirteitä erottunut jopa Saturnuksen kaasukehästä. Mutta Venuksesta ei sentään. Marsiin voi käyttää punasuodatinta, mutta muilla värisuodattimilla näkymä tuskin paranee (contrast-boosterista en tiedä kun en ole kokeillut). Jos havaintoillan seeing ei ole sallinut 200x-suurennusta, niin olen suosiolla siirtynyt DS-kohteisiin tai täysi/kuperakuun taivaalla ollessa pistänyt pillit pussiin. Kannattaa etsiä kuu, planeetat ja komeetat -jaoston sivulta havaintopiirroksia. Niistä saa jonkinmoisen käsityksen mitä putkilla voi nähdä.
T. Veikkolainen, Järvenpää
Ursan havaintokeskus Tähtikallio, Syvä taivas - ja Aurinko-harrastusryhmät

"Toisinaan, milloin Venus yksinään hallitsee noin 45 astetta horisontin yläpuolella, se säteilee niin voimakkaasti, että melkein voi lukea sen valossa ja esineistä, joihin se sattuu, jää huomattava varjo."
- Afrikka-kirja (A. Gallen-Kallela, 1931)