M42 visuaalisesti?

Aloittaja Torsti, 28.12.2009, 13:25:34

« edellinen - seuraava »

Torsti

Tervehdys. Minua kiinnostaisi tietää Orionin sumulle sopivin suurennos/ kuvakentän koko. Tarkoituksena nähdä mahdollisimman paljon yksityiskohtia visuaalisesti. Panoptic 27mm tuottaa todella hienon ja terävän kuvan, mutta pienehkön. Radianin 6mm:sellä katsottuna sumu täyttää lähes koko kuvakentän. Edelliset ovat ainoat okulaarini tällä hetkellä, joten suosituksia mm, Orionin havaitsemiseen? Putkena 120/ 900 mm.equinox. Kiitos.

T:Jyrki

Never

Sopivaa suurennosta on aika mahdotonta sanoa, koska siihen vaikuttavat monta eri tekijää ja yksityiskohtiakin on erilaisia. Jos haluat nähdä sumusta pieniä yksityiskohtia (esim. sumun sisältä) käytät tietysti suurta suurennosta ja toisinpäin. Kokonaisuus tietysti näyttää paremmalta tuolla 27mm okulaarilla. 6mm vaan käyttöön ja katselet mitä M42 syövereistä löytyy. Täältähän löytyy muiden näkemyksiä:

http://www.deepsky-archive.com/

/Jake

Timpe

Jokin 15...19 mm okulaari sopisi hyvin tuohon väliin (ja tulevaisuutta ajatellen sellainen tuottaisi myös 2x Barlowillakin sopivat välisuurennokset ilman päällekkäisyyksiä).
Siis näin: (suluissa 2x Barlowin suurennukset ja sillä saatavat polttovälit)
27mm -> 33x (66x / 13.5mm)
17mm -> 53x (106x / 8.5mm)
6mm -> 150x (300x / 3mm)

Toki tuollainen välipolttovälin okulaari olisi hyvin monipuolinen moneen muuhunkin käyttöön mm. tähtijoukkojen ja galaksien kanssa.
- Timo Inkinen

Torsti

Moi. Sumuille ja galakseille tuollainen 50-100 x olisi siis käyttökelpoinen? Itse en ole oikein barlowin ystävä. kyllästyin aikoinaan pinoamaan lisäoptiikkaa putken ja okulaarin väliin, ja luovuin kokonaan kapistuksen käytöstä. Olisiko 12-15 mm okulaari tässä tapauksessa sopivahko(60-75X)?

T:Jyrki

Never

Lainaus käyttäjältä: Torsti - 28.12.2009, 22:50:03
Moi. Sumuille ja galakseille tuollainen 50-100 x olisi siis käyttökelpoinen?

Riippuu ihan kohteesta, kaukoputkesta, okulaarin laadusta, säästä... mutta käyttökelpoinen... kyllä. Itselläni on käytössä 11-senttisessä kaukoputkessa suurennokset 80x-180x ja varsinkin tuo loppupää sopii parhaiten himmeille galakseille. Jos seeing on erinomainen (jota ei siis tapahdu kyllä Suomessa) olen havainnut varsin leppoisasti vielä 360x suurennoksella :)

/Jake

Torsti

Kiitos. Harkitsen okulaaria välillä 10-15mm.

T:Jyrki