Lisää fokusta Newtoneihin ja kameraobjektiiveihin

Aloittaja TuRe, 25.03.2009, 13:44:20

« edellinen - seuraava »

TuRe

Kun tarkennusvara uhkaa jäädä jostain syystä hieman vajaaksi ( lyhyemmästä päästä), niin oheisena on ratkaisu n. 10 mm lisäfokukseen. Se saattaa riittää hieman niukaksi jäävään tarkennukseen.
Ostin Canon sovitteen EOS/M42 ja sorvautin siihen1 mm nousun paikalle 0,75 kirteen nousun. Se jopa onnistui hyvin. Sorvaaja osasi lähteä kierteen keskeltä kumpaankin suuntaan, niin tuli vähiten "röpelöistä". Nyt lyhyt sovite käy kaikkiin T2-kierteisiin.
Tuomo Repo

GaryP

#1
Olen myös harmitellut ja ihmetellyt miksei tuota matalaa ole 0,75 kierteellä. Saisikohan joku sellaisia tehtyä? Teen itse , mutta huonoa tulee, melkeinpä sellaisia että on parempi liimata pysyväksi ratkaisuksi.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 25.03.2009, 14:02:54
Olen myös harmitellut ja ihmetellyt miksei tuota matalaa ole 0,75 kierteellä. Saisikohan joku sellaisia tehtyä? Teen itse , mutta huonoa tulee, melkeinpä sellaisia että on parempi liimata pysyväksi ratkaisuksi.

Johtunee jotenkin siitä, että M42 filmikameroissa etäisyys kierteestä kennoon on 45mm ja T2 obiskat tehty niin että etäisyys on 55mm. Tämähän ei tietty sitten pidä paikkaansa T2:n yleisimmälle (?) käyttökohteelle eli kaukoputkien kiinnittämiselle, mikä on vähän hölmöä. Johtaa kummallisiin ratkaisuihin niinkuin sellaiseen että TS:n 9mm off-axis guideri meneekin kameraan 1mm nousevalla kierteellä, koska sille sopiva adapteri on tuollainen matalampi.

Tosiaan, kukahan ottaisi valikoimiin noita matalampia paloja?