Kuva Antarcticalta ranskalaiselta tutkimusasemalta, jossa käytössä AP900GTO jalusta. Pakkasta parhaimmillaan -70C! Ja toimii :o
(http://www-luan.unice.fr/%7Earistidi/hivernage/Journal/images_sep06/astrophoto.jpg)
No saitko hyviä kuvia ;-)
No huh! Aika sissi jalusta kun kestää tuommoiset pakkaset. :o
Jalusta näyttää kyllä kestävän, mutta olen huolissani optiikasta kun Petri on unohtanut huurreputken ;) :P
Lainaus käyttäjältä: jörö - 30.11.2006, 09:10:32
Jalusta näyttää kyllä kestävän, mutta olen huolissani optiikasta kun Petri on unohtanut huurreputken ;) :P
Näyttää olevan Celestronin putki. Sillä kyllä näkee vaikka olisi kinos lunta korjauslinssin edessä...
Tarkkoja havaintoja, kyseessä on C11. 'Blue Snowball' sumun luulisi näkyvän hyvin ;)
Lainaus käyttäjältä: Zygga - 30.11.2006, 13:34:28
Näyttää olevan Celestronin putki. Sillä kyllä näkee vaikka olisi kinos lunta korjauslinssin edessä...
Niin, mutta ei silloin kun siinä on tuo pölysuojus korjauslasin edessä... (Eikös tuo harmahtava systeemi ole jokin pöly- tai tuiskusuojus?)
Minkälaista elektroniikkaa tämä jalusta pitää sisällään? Normaalisti hupi elektroniikan (lasten lelut) toiminta saattaa loppua alle 0 Celsius asteen lämpötilassa. Tehdas -ja sotilaskäyttöön tarkoitetut komponentit kestävät noin -40 - 80 asteen pakkasen. Jalustan sisälle voi laittaa lämpövastuksia takaamaan toiminnan kovissa pakkasissa.
Tuskin mikään jalusta tykkää jäästä ja lumesta.
Elektroniikan osalta löytyi AP:n sivuilta vain tämä:
All new electronics. All input lines are protected against heavy static discharge with transorbs. Larger internal chip to allow additional functions. FCC and CE certified
Ja moottoreista tämä:
Gearbox. Improved the gear profiles of the motor gearbox, so slewing is noticeably quieter. Amount of backlash delay in the motor gearbox has been reduced so that declination reversal occurs almost instantly. The gears are made by the same company that supplied NASA with the drive gears on the Spirit and Opportunity Mars Rovers. They have also produced components for the space station.
Eihän tuo jalustan suojaamattomana lumimyräkässä seisottaminen suositeltavaa ole. Ongelmia siitä seuraa jonkin ajan päästä. Pakkasen osalta sain aikoinaan AP:ltä vastauksen, että yli -20 C pakkasissa kannattaa moottoreiden maksiminopeus pudottaa puoleen. Jalustahan käyttää tätä nopeutta silloin, kun sen komentaa taivaalla kohteesta toiseen (slew). Ja kapulan LCD-näytön osalta lupasivat -40 C kestävyyden (eli ei hyydy).
Tottahan sen täytyy olla !
Kyllä se jalusta pitäis -30 -50 asteen pakkasta kestää, 24/7... mutta teoriassa nopeutta kannattaa säätää hitaammalle, ja kunnon rasvaus värkkiä sisällä!
Mutta eri asia on että toimiiko esim sähkö, akku, ym sähkölla toimiva laitteisto! jos jalusta on goto toiminnalla niin joutuu olemaan jo esim. Boosteri jproffessional (Swiss Made) käytössä ja maksaa noin 360euroa!
Boosteri antaa virtaa koneistolle 12v...(maks 1000A)(Cont 600A)väsymättä talvis aikaan ja lupaa käynnistää noin 20 henkilö auto kerta latauksella...tai käytännössä vois olla noin 12autoa !
Mutta miten käy optiikan? esim -70 C pakkasessa? tai jos hengittää linssit tai okun vahingossa sumuun :D
Siitä kai selvisit...?
Lainaus käyttäjältä: jörö - 30.11.2006, 09:10:32
Jalusta näyttää kyllä kestävän, mutta olen huolissani optiikasta kun Petri on unohtanut huurreputken ;) :P
Erillistä huurreputkea ei tarvitse, kun putki on jo huurteessa :P :P
Lisää todisteita eli kuvia Astro-Physicsin jalustoista Antarktikalla. Joku noista jalustoista olisi ollut minun, jollei olisi myyty tuonne :o
http://www-luan.unice.fr/~aristidi/hivernage/gallery/telescop.html (http://www-luan.unice.fr/~aristidi/hivernage/gallery/telescop.html)
http://www-luan.unice.fr/~aristidi/hivernage/gallery/extnuit.html (http://www-luan.unice.fr/~aristidi/hivernage/gallery/extnuit.html)
Näyttää siltä että he myös käyttävät Nikon D70 kuluttajakameraa, ei varmaan ajeta akuilla.
KW
Tässä sama kohde videopätkänä, moottoriparat. Kaveri ei kyllä säästele laitteita (-73 astetta)...
http://www.dailymotion.com/video/x6iqpk_monture_sport_
KW