Ensimmäistä kaukoputkea hankkimassa

Aloittaja Juha, 23.08.2006, 00:01:06

« edellinen - seuraava »

Vesa Kankare

Täältä ääni myös 10" dobsonille. 500 eurolla ei saa kuitenkaan valokuvaukseen soveltuvaa EQ+putki yhdistelmään ja visuaalikäytössä EQ jalustan hyödyt on lähinnä kovilla suurennoksilla katseltaessa. Dobson on paljon yksinkertaisempi käyttää, tukevampi ja huomattavasti edullisempi vaihtoehto visuaalikatseluun. Ja hetken päästä kun siihen tottuu, onnistuu isoilla suurennoksillakin katseleminen.

Aperture rules!
Vesku
www.vkastronomy.com

Poro

Et ole maininnut mitään, että missä havaitset?
Valolle saa parasta vastinetta dobsonilla, mutta sen siirtämiseen havainto paikalle tarvitaan sitten autoa. Itse voin havaita omalta takapihalta dobsonilla yöllä yhden jälkeen kun kaupunki niin huomaavaisesti sammuttaa katuvalot, autolla en ole lähtenyt havainto paikkaa etsimään. Nykyisten säiden takia ostin siihen tarkoitukseen pienen goto putken, jonka vie minne vaan kun nämä pilvet alkaa raottumaan.
Joten kun ostat sen putken ota huomioon myös sen saaminen käyttöpaikalle, esim SW 10" dobson painaa yli 20 kg, putki 12.5kg ja dobson jalusta 8kg
Asuminen maapallolla on kallista, mutta sisältyyhän siihen matka auringon ympäri.
S-W Star Adventurer, Nikon D750, Celestron telephoto SCT 750 mm f/6, samyang 135 f/2, sigma 24 mm f/1.4
Juha Raitio

MyyR

Lainaus käyttäjältä: Poro - 12.02.2008, 17:33:27
Et ole maininnut mitään, että missä havaitset?
Valolle saa parasta vastinetta dobsonilla, mutta sen siirtämiseen havainto paikalle tarvitaan sitten autoa. Itse voin havaita omalta takapihalta dobsonilla yöllä yhden jälkeen kun kaupunki niin huomaavaisesti sammuttaa katuvalot, autolla en ole lähtenyt havainto paikkaa etsimään. Nykyisten säiden takia ostin siihen tarkoitukseen pienen goto putken, jonka vie minne vaan kun nämä pilvet alkaa raottumaan.
Joten kun ostat sen putken ota huomioon myös sen saaminen käyttöpaikalle, esim SW 10" dobson painaa yli 20 kg, putki 12.5kg ja dobson jalusta 8kg

No itse aattelin kattella takapihalla tai etupihalla. Kun asun itse metsän keskellä niin ei haittaa noi kaupungin valot. Joten tuo paino ei ole ongelma. Paljoko pitäis pulittaa että sais hyvän putken ja jalustan et voi kuvata?

Kaizu

Vähän päälle tonnilla saa HEQ5-jalustan ja siihen päälle lyhyen linssin, Sky-Watcher Equinox-120 PRO OTA.
http://www.ursa.fi/ursa/tuotteet/kirjakauppa/index.php4?TOIMINTO_1=nayta_tuotteet&TUOTERYHMA=1&JARJESTYS=25
Jos aikoo kuvata pidemmällä polttovälillä niin sitten rahaakin palaa reilummin, putkeksi Sky-Watcher Skymax-180 Pro OTA ja alle vaikkapa Losmandyn G-11.
Ja jos tuntuu että tahaa vieläkin jää liikaa niin putkeksi Ritchey-Chretien ja alle joku isommista Astro Physiksin jalustoista. Sitä pakettia ei sitten enää kanniskella joten se pitää peittää tähtitornilla. Niitä valmistetaan tätä nykyä Rajamäellä.

Kaizu
Kai Forssen

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 12.02.2008, 20:53:35
Vähän päälle tonnilla saa HEQ5-jalustan ja siihen päälle lyhyen linssin, Sky-Watcher Equinox-120 PRO OTA.
Halvemmalla (ja helpommalla) vielä selviää, jos hankkii 80 mm ED lasin samalta toimittajalta. Lisäksi tarvitaan vielä X kpl sovittimia, korjauslaseja ja filttereitä, tietokone ja softaa. Kunnollisiin pitkiin valotuksiin tarvitaan autoguider jne. Kuvaaminen on loputon suo...
Vesku
www.vkastronomy.com

Pekka Moisio

Siis jos minulta kysytään niin kuvaamiseen ei kannata lähteä, mutta se on vain mun mielipide. Taivaan kohteet näyttää vaan niin paremmalta kun ne itse etsii ja itse näkee/kokee.

Maailma on täynnä niin hienoja kuvia, että jos siihenkin ralliin lähtee(tämän pelkän visuaaliharrastusvälinekeräilyn lisäksi), niin itku tulee. Ainakin minulla.

JOS ei kuvaa niin edelleen suosittelen mahdollisimman isoa apertuuria. 10" on jo ihan hyvä. JOS kumminkin kuvaamaan alat niin älä kuuntele mua..


Kaizu

Sama asia toisin sanoin kerrottuna: Jos haluat havaita vain kirkkainta prosenttia tähtitaivaan kohteista, pitäydy visuaalihavaintoihin. Siinäkin prosentissa riittää havaittavaa ihmisiäksi. Myöskin paljon useampi kohde muodostaa haasteen.
Onnistumisen tai epäonnistumisen pääsee helpostitarkastamaan vertaamalla piirrosta valokuvaan. Ostettava laitteisto on edullisempaa ja varsinainen havaintolaite on kullakin omassa päässä. Visuaalihavaitsemisen puolesta puhuu monikin asia. Niitä vain yhdistää yksi asia, yli 99% kohteista jää havaitsematta.

Kaizu
Kai Forssen

Falcer

ajattelin ostaa kaukoputken ja lähinnä sillä haluaisin katsella muita aurinkokunnan planeettoja olisiko ideoita minkä putken ostaisin max hinta 100e ja kuinkakohan selvästi näkisin kyseisellä kaukoputkella eri planeettoihin että erottuisiko kuun kraaterit aika lailla selkeästi ja marsikin näkyisi aika lailla hyvin eikä pikku täplänä?

Seppo Linnaluoto

Hei!

Sadalla eurolla taitaa ainoa vaihtoehto olla Lidlin myymä Skylux-linssikaukoputki, jonka objektiivin halkaisija on 70 mm. Kuun kraatterit näkyvät jo kiikarillakin, sen sijaan Marsista ei näy juuri mitään isommallakaan kaukoputkella. Sensijaan Saturnuksen renkaat näkyvät hyvin pienellälin kaukoputkella.

Seppo.Linnaluoto@ursa.fi

Marko.J

Minun mielipiteeni on, että satasella et kyllä saa sellaista putkea, johon olet tyytyväinen. Satasen putkella katselee kyllä kuun kraattereita. Marsista näkyy tuskin yksityiskohtia, kun ne ovat 20-senttisellä peiliputkellakin aika tiukassa (riippuu tietysti myös kelistä, okulaarista, omista odotuksista jne...).  Lisäksi noiden tavaratalojen halpisputkien jalustat ovat usein mitä sattuu, okulaarit kehnoja jne. Vertailukohdaksi voisi sanoa, että yksi hyvä okulaari (esim. Bader Hyperion) maksaa jo tuon 100 €.

Kannattaa minun mielestäni malttaa säästää vähän aikaa ja ostaa kerralla parempi putki, niin ei tule pettymyksiä eikä mene rahat hukkaan.
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

Meade-mad

Alkuun on hyvä käydä tiirailemassa vaikka jonkin tähtiyhdistyksen laitteilla. Ei maksa mitään tai jos maksaa niin hankintaan nähden vähän. Silloin saa käsityksen mitä on odotettavissa. Yhdistysluettelo löytyy Ursan kotisivulta.

Jos jokin optinen laite on "pakko" ostaa niin silloin hankintaan kiikari ja kaveriksi Ursan kartasto kiikarikohteita varten. Ylimääräinen satanen on silloin käytetty.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

papamiguel

Juu jos paikallisesti on joku harrastusyhdistys, niin heidän kanssaan kannattaa käydä vaikka ensin tutustumassa tiirailuun. Satasen hintaluokassa on Celestronilla jotakin aloittelijan putkia, jotka taitavat olla siellä Lidlin tarjonnan kanssa samoissa, mutta pienellä putkella tekee tietysti kompromissin vähän joka suhteessa havainnointeja aloitettaessa. Tietty jos haluaa vain pääasiassa katsella kuuta, niin kai siihen pienetkin putket käy ihan hyvin, eikä niistä silloin tarvitse maksella paljon. Mutta harrastusinto varmasti tässä on ratkaiseva tekijä ja siksi paikallisyhdistys ja Ursasta kysyminen ovat hyvä ensimmäinen askel :)

weskuli

Hei,

olen itse hankkinut noin satasen (Lidl-)putken, ja sille kaveriksi noin 50 € okulaarin, polttovälit 700mm ja 32mm. Kuu näyttää oikein mukavalta. Samoin esim. Plejadit. Saturnuksesta juuri erottaa, että se on Saturnus.

Halpaan putkeen ensin ostamani halpa okulaari oli huono hankinta ja väärässä kohdassa säästämistä. Kannatti sijoittaa tuo viisikymppiä ja vähän ylikin. Sekä kuvan laatu että käytettävyys ovat paljon parempia.

Okulaarinostajan laki: Kun ostat n:ttä okulaariasi, niin käytä siihen n*50 € ja pysyt tyytyväisenä.  :) 

t. Vesa K.

Kimmo Oinonen

Lainaus käyttäjältä: Seppo Linnaluoto - 17.02.2008, 22:02:34
Hei!

Sadalla eurolla taitaa ainoa vaihtoehto olla Lidlin myymä Skylux-linssikaukoputki, jonka objektiivin halkaisija on 70 mm. Kuun kraatterit näkyvät jo kiikarillakin, sen sijaan Marsista ei näy juuri mitään isommallakaan kaukoputkella. Sensijaan Saturnuksen renkaat näkyvät hyvin pienellälin kaukoputkella.

Seppo.Linnaluoto@ursa.fi


Itse en voinut elilen kävellä tilulilun ohi Nummelan Lidlissä, kun ovat laskeeneet sen hinnankin sinne vajaaseen 80 euroon. Kasasin putken illalla ja ennätin pikaisesti kokeilemaan puolijäähtyneellä putkella näkymiä M42:sta. Aluksi en oikein lämmennyt, mutta sitten sain perspektiiviä asiaan, kun muistin katselevani taivaita pienen linssiputken läpi. Minusta kohde näkyi, itse asiassa, melko hienosti mukana tulleella 12mm okulaarilla. Ehkä kymmenen minuuttia ennätin sumua tiirailla, ja sitten saapuivat pilvet - tietty. Mikään DS-putki tämä ei tietty ole, mutta enpä voinut vastustaa kiusausta aloittaa putken koeponnistamista Orionista, kun se suorastaan hyökkäsi silmille astuessani takapihamme terassille.

Ajattelin ottaa putken mukaan kiikareiden kaveriksi, kun matkustelen perheen kanssa ja en voi isoa dobsonia ottaa autoon mukaan. Putken mukana tulleet okulaarit joutunevat kuitenkin väistymään, koska minulla on ennestään parempia hyllyssä. Jalustan "hiekkatäytön" aion tehdä ensi tilassa, mutta se on nähdäkseni melko kivuton operaatio. Iloinen yllätys oli A5-kokoinen planisfääri joka tuli putken mukana. Minua alkoi myös kiinnostamaan auringon havainnointi, johon oma 10" dobsonini on hieman raju vekotin. Ehkäpä saan tästä tilulilusta myös välineen auringonpilkkujahtiin ...?

/* Kimmo */

ispi

Nyt olen tullut siihen vaiheeseen tässä harrastukessa, että ensimmäistä putkea etsiskelisin.
Olen tutkiskellut erilaisia putkia ja vaikea sanoa, mikä olisi se ensimmäinen.
Celestron Astromaster 90 EQ: http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=3495&show=all olen tutkiskellut, mutta sanokaapa te asiantuntijat miten asia on, että tekeekö tuolla mitään. Planeettojen ja kuun tutkiminen tarkemmin olisi se ensimmäinen asia, mutta kaikki avaruuden kohteet kiinnostavat.
Budjetti on suhteellisen "pieni", kuin 230€. Mutta suositelkaa jotain suhteellisen hyvää putkea, mitä tuolla rahalla saa. Pelikin saa olla, mutta kunhan vaan planeetat näkyvät joten kuten isoina, niin ok homma. Ja mitä pitäisi lisäksi ostaa mukaan?

Kiitos jo etukäteen.
Canon EOS 1000D + CLS Clip-filter
EQ6 Pro SynScan + Orion SSAG + "Cabin ridge" observatorio
SW 80ED + SW Focal reducer & flattener.
Newtonian 203/1000 + Coma corrector