Uusi kaukoputki DSLR tähtivalokuvaukseen

Aloittaja tempe, 12.08.2013, 18:38:48

« edellinen - seuraava »

tempe

Tähän astisena kalustona on ollut TAL-1 perusokulaareineen ja Canon 10D. Nyt kun päivitin kameran 5DmkIII:een, ajattelin että oikea kaukoputki seurantalaitteistolla varustettuna voisi olla paikallaan. Millaista putkea suosittelisitte hieman edistyneempään kuvaukseen niin, että kuvia voisi ottaa sekä kaukoputkella että käyttämällä sitä seurantalaitteena kameran omilla objektiiveilla kuvaten (löytyy 200mm 2.8 L ja 24-70 2.8L) ? Dobson jalustaiset eivät ilm ole parhaita tuollaisen raskaamman DSLR:n kanssa? Hintahaarukka voisi olla siinä 1000-2000€ kieppeillä jos hinta/laatu-suhde on kohdillaan.

Lauri Kangas

Ostele HEQ5 tai EQ6 seurantajalustaksi. Voit laittaa kameraobjektiivin sellaisenaan siihen jalustan päälle ilman kaukoputkea. Erityisesti tuo 200L on mainio kapine siihen.

Siinä hieman kuvaillessa saat arvokasta perstuntumaa seurannan käytöstä ja ehdit mutustella, millainen pidemmän polttovälin laite olisi omiin tarkoituksiisi sopivin. Vaihtoehtoja on kaikenlaisia pienehköistä apokromaateista isompiin newtoneihin.

Timpe

Jos 200mm tuntuu liian lyhyeltä polttoväliltä, niin jokin pienehkö/laajakenttäinen apokromaatti on sille looginen seuraaja, kuten Lauri tuossa viittaa.
Tsekkasin nopeasti yhden laajakenttäisen 80/520mm apon tähän malliksi, minkä kuva-ala riittäisi tuolle rungollesi: http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p5194_TS-APO80Q---80mm-f-6-5-Quadruplet-Astrograph---44mm-field.html
Samankokoisen 44mm kentän antava 65/420mm pikkuputki olisi sitten tässä: http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p4639_TS-APO65Q---65mm-f-6-5-Quadruplet-Astrograph---44mm-field-diam-.html
Näillä putkilla taitaisi selvitä 5D MkIII:n kanssa ilman, että kuva-alan nurkat olisivat ihan kuralla tähtien muotojen suhteen tai pimeiksi vinjetoituneita. HEQ5 riittäisi jalustaksi näille kummallekin, mutta kuvauksen opettelua tulisi rutkasti tätä kauttakin...
- Timo Inkinen

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 12.08.2013, 20:58:58
Näillä putkilla taitaisi selvitä 5D MkIII:n kanssa ilman, että kuva-alan nurkat olisivat ihan kuralla tähtien muotojen suhteen tai pimeiksi vinjetoituneita.
Kaikkilla valovoimaisilla objektiiveilla joissa valoa taittavat elementit ovat kaukana kennosta esiintyy vinjetointia ihan sen vuoksi että kennon täysin valaiseva valokimppu ei mahdu rungon etuseinässä olevan reiän läpi. Sen lisäksi kameran peili tekee vielä oman varjonsa kuvan alareunaan. Joillain kameraobjektiiveilla joissa viimeinen linssi on lähellä bajonettia, vinjetointi on vähäisempää.

Kaizu
Kai Forssen

pnuu

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 13.08.2013, 10:14:52
Sen lisäksi kameran peili tekee vielä oman varjonsa kuvan alareunaan.

Peili kyllä poistuu kennon edestä kokonaan, ei se mitään varjoa saa aikaiseksi. Jos tuo oma f/1.4 ei vielä tuo peilin varjoa näkyviin, niin kuinka valovoimaisia optiikoita on ollut käytössä? 0_o
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

Kaizu

Kameraoptiikoilla, joissa viimeinen linssi on bajonetin kohdalla, ei peilin varjo tule näkyviin.
Kaukoputkioptiikassa objektiivi on kokonaisuudessaan tyypillisesti polttovälin päässä kennosta. Silloin F5 tuottaa sekä pimeät kulmat että peilin varjon kennolle. Ei peilin varjo täysin pimeä ole mutta kuitenkin selvästi erottuva.

Kaizu
Kai Forssen

Lauri Kangas

Nämä on kyllä ihan erikoistapauksia ja riippuu putken, kameran ja kameran kuvausmoodin yhdistelmästä. Ainoa tapa millä olen saanut peilin varjon itse näkyviin on 135mm f/2 L ja 450D livekuvamoodissa. Jostain syystä normaalissa kuvausmoodissa peili ei jäänyt kuvan tielle. Jollain muullakin oli sama ongelma.

Tässä yllä käsitellyt vinjetointiongelmat eivät ole ketjun avaajalle millään tasolla relevantteja huomioita.

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 13.08.2013, 13:17:37
Tässä yllä käsitellyt vinjetointiongelmat eivät ole ketjun avaajalle millään tasolla relevantteja huomioita.
Ovat siltä osin että kinokokoisella kennolla peilin varjo ja pahemmat vinjetointiongelmat haittaavat lähinnä kaukoputkella kuvatessa, eivät niinkään kameraoptiikalla.

Kaizu
Kai Forssen

Lauri Kangas

No kuulostaa kyllä kieltämättä hieman perustellulta. Suosittelen vierailemaan Komakalliolla, meillä on hylly täynnä joutilaita a(po)kromaatteja joita testailla!

Timpe

Linkkasin nuo kaksi putkea esimerkiksi 5D MkIII:lle niiden laajan 44mm piirtoympyrän takia. Jokainen kaukoputki vinjetoi jonkin verran kun mennään kauemmaksi kuva-alan keskustasta, eikä tästä ole suurta haittaa koska flat-kuvilla tämä kalibroituu nätisti. Toisaalta jos tuollaisen täyskennoisen (36x24mm) kameran eteen tuodaan jokin "vähäisempi" putki, niin täysikennoisen rungon suuren kuva-alan nurkkiin riittää valoa enää niin niukalti, ettei tätä äärimmäistä vinjetointia korjata enää flat-kuvillakaan. Tässä nimenomaisessa tapauksessa käytetyn kameran kennokoko määrittää nyt käyttöön tulevan linssiputken tyypin (jos puhutaan vain linssiputkista ja jätetään muut putkityypit huomiotta). Tämä piirtoympyrän koon erikoisvaatimus näkyy mm. noiden esimerkkiputkien korkeassa hinnassa suhteessa niiden kokoon.

Kaizu muistaakseni esitteli täällä muinoin EOS 5D:n (jokin versio, olikohan II?) vinjetointia Newton-putkessaan, kun putkessa oli vanha (5D:lle alimittainen) apupeili. Yritin hakea tuota kuvaa foorumin hakutoiminnolla, mutten löytänyt sitä. "Muistan kumminkin elävästi" kuinka 5D:n testikuvan nurkat paistoivat mustina ja keskellä oli nätti piirtoympyrän kokoinen tähtikenttä, josta esim. pienempikennoinen 7D runko olisi ottanut riittävän hyvän raakakuvan mennen tullen :tongue: -> Kaizu, jos tuo testikuvasi on vielä saatavillla, niin liitätkö sen tähän ketjuun muiden nähtäviksi esimerkkinä alikokoisesta piirtoympyrästä? (Tai voihan olla, että muistini teki tepposet ja tuota kuvaa ei ole ollut täällä foorumilla...) Niin tai näin, tuota äärimmäistä vinjetointi-tilannetta kannattaa välttää eli ketjun aloittajan kannattaa valita riittävän laajan piirtoympyrän antava kaukoputki kuvausputkekseen. Ja kun puhutaan vasta-alkajan kuvausputkista, niin lyhytpolttovälinen linssiputki on minusta putkityyppinä sopivin valinta tähän käyttötarkoitukseen, koska pidempipolttovälisillä kuvausputkilla esiintyvien ongelmien kanssa voi tulla seinä vastaan liian nopeasti.
- Timo Inkinen

Kaizu

Se saattoi olla tämä sivu.
http://www.kaiforssen.fi/Change%20of%20newton.htm
Vinjetointi tulee oikeastaan jo järkkärin rakenteesta. Ison kennon edessä kameran etuseinässä pitäisi olla riittävän iso reikä. Tästä syystä aikanaan M39 kierteen tilalle tuli M42 ja sitten erilaisia toineen toistaan isompia bajonetteja. Croppikennolla ongelman luulisi poistuvan mutta huomasimpa että sorvin ruoaksi ostamani Lumixin kennon vierelle oli rakennettu valon kulkua haittaava rengas sähköliittimineen, ei paljoa haittaa mutta kuitenkin.

Kaizu
Kai Forssen

Timpe

Jotain tuollaista se oli. Kaikki tapahtui varmaan samoihin aikoihin, kun Kaizulta tuli tällainen "välitilinpäätös" uuden kameran iloista tähtikuvauksessa: :wink:
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=4229.msg33927#msg33927
- Timo Inkinen

tempe

Kiitos vinkeistä. Tuon kennon koon suhteen tulee tietty mieleen että aps-c rajauskin on varmaan riittävän iso vielä 22mpix sensorilla.