Mistä kannattaa ostaa Sky-Watcher 200/1200mm dobson?

Aloittaja makke12, 29.07.2008, 10:48:21

« edellinen - seuraava »

J.Laakso

Sky-Watcher skyliner 200/1200 on täysin sama putki kuin tuo 200/1200 dobson.
- Jukka -

makke12

Oho!! Siis millaisen seurantajalustan saa tuohon Skywatcher skyliner 200/1200mm

J.Laakso

Tuollaisen siihen ilmeisesti vielä saisi,joku asiasta enemmän tietävä voi korjata jos olen väärässä.

http://www.saunalahti.fi/~jsobser/ekvatjalusta.htm
- Jukka -

Meade-mad

Mihin tarkoitukseen, Makke, ajattelit käyttää seurantajalustaa?

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

makke12


Meade-mad

Jos tilaamasi laite on Dobson jalustalla niin se ei kaipaa seurantaa visuaalikäytössä. Koko laitteen idea on äärimmäisen yksinkertaisessa rakenteessa ja helpossa käytössä.

Seurantajalusta muuttaa koko tilanteen.

Jos varsinaisesti olet hakemassa kuvauslaitetta 200/1200 luokassa niin kunnollinen pelkkä jalustan yläpään akselisto maksaa selvästi yli tuhat euroa ja tarvitsee lähes kiinteän havaintopaikan tai tähtitornin. Dobson (alt/az) ei ole silloin oikea jalustatyyppi vaikka sen voikin nostaa seurantatelineelle.


jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

makke12

Tuolta villenkellosta kun putkea kyselin niin vastattiin putken olevan loppu ja uusi tilaus tehdään 2-3 viikon päästä. Villenkellossa myös sanotaan että jos putken toimitus kestää yli 7 päivää niin ilmoitetaan putken myöhästyvän. Kumpaa kannattaisi tässä vaiheessa uskoa kun ei ole ilmoitettu putken myöhästyvän ja sanotaan että uusia tulee 2-3 viikon päästä vai että tulee parin päivän sisällä???

Jorma Koski

Jos tässä kuussa tilaavat niin hetken kestää putkien tuleminen Syntan tehtailta Kiinasta ;D
Jorma Koski "Respondeo veritatem profunda"
Twitter
Facebook

Lauri Uusitalo

Eikos tuolla kaytetyissa ollut 250mm GSO myynnissa. Taitaa maksaa saman kuin uusi 200mm?
Kaukoputket: 25cm F5.6 Newton, SW 80ED, Lidl 70/700
Kiikarit: TS 25x80, Olympus 15x50

makke12

Siis.... missä käytetyissä? tähtibasaarissa?

Pekka Moisio

Makke12, jos olisin sinun tilanteessa, niin peruisin Villen Kellon tilauksen ja ostaisin tämän: http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=2742.0

Enemmän apertuuria, parempi optiikka(ehkä), mutta hieman isompi kooltaan. Hinta suunnilleen sama ja ainahan kannattaa tinkiä.

makke12

Vähän on kallis ja liian iso :-\ ainakin minulle kun olen 13v ;D

Pekka Moisio

Kun mikään muu ei kelpaa, kuin Villen Kellon 200/1200, niin sitten vain odottelemaan sen saapumista.

makke12

Kyllä kelpaisi mutta en kuulema saa ostaa hirveän isoa putkea ja tuo on aika maksimi tuo Skywatcher skyliner 200/1200

Lauri Uusitalo

Lainaus käyttäjältä: makke13 - 07.08.2008, 15:30:55
Vähän on kallis ja liian iso :-\ ainakin minulle kun olen 13v ;D

Onneksi olkoon Makke! Kylla 13v jo tuohon 10" GSOn okulaariin yltaa. Mutta tuleehan sille enemman hintaa jos yhtaan okulaaria ei valmiina ole. Mutta jos niita loytyy niin sitten yrittaisin pusertaa mutsilta/failjalta/kummilta/mummilta vahan lisaa fyrkkaa. Koska kyllahan 10" on sentaan 10"  >:D
Kaukoputket: 25cm F5.6 Newton, SW 80ED, Lidl 70/700
Kiikarit: TS 25x80, Olympus 15x50