Jalustasta painot pois?

Aloittaja getty, 04.01.2011, 19:38:00

« edellinen - seuraava »

getty

Ottaako väki jalustasta painot aina pois, kun tulee tarvetta irrottaa OTA vähänkään pitemmäksi aikaa? Olen ottanut vastapainot (7,2kg) pois, jos tiedän etten saman yön aikana aio kiinnittää tötteröä jalalle. Onhan siinä melkoinen vääntö noilla punteilla akselin päässä, mutta jos akseleita ei liikuttele, niin kuinka haitallista laakereille olisi pitää puntit tangossa riippumatta OTA:n paikallaan olosta? Kampeet on siis sigun mukaiset ja jalka on ulkona pystyssä 24/7.
Entäs onko SCT-putken säilytysasennolla väliä? Olen pitänyt etukorkkinsa varassa ihan vain nokallaan nurkassa.
Pekka Peura, Oulu

jussi_k_kojootti

Lainaus käyttäjältä: getty - 04.01.2011, 19:38:00
Ottaako väki jalustasta painot aina pois, kun tulee tarvetta irrottaa OTA vähänkään pitemmäksi aikaa? Olen ottanut vastapainot (7,2kg) pois, jos tiedän etten saman yön aikana aio kiinnittää tötteröä jalalle. Onhan siinä melkoinen vääntö noilla punteilla akselin päässä, mutta jos akseleita ei liikuttele, niin kuinka haitallista laakereille olisi pitää puntit tangossa riippumatta OTA:n paikallaan olosta? Kampeet on siis sigun mukaiset ja jalka on ulkona pystyssä 24/7.

7.8kg tangon kanssa pysyy laiskuus-perustelulla jalustassa 24/7, putken nostan sisälle.  Hyvä kun nostit asian esiin, on aprikoituttanut minuakin.
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

Timpe

Kyselin aikoinaan samaa asiaa toisessa yhteydessä ja sain Kaizulta hyvän vastineen, joten lainaan sen tähän alle alkuperäisestä ketjusta:
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=4407.msg36004#msg36004

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 31.05.2009, 01:14:16
...clip... Jos kytkimissä on muovipintoja kantavana osana (ainakin Losmandyn jalustassa on muoviset kytkinpinnat) voi pitkäaikainen epätasapaino tehdä kytkimen toiminnasta takkuilevaa. Muoveilla on tapana virua eli paeta kuorman alta ajan myötä.
Laakereista poistuu rasva kuulan ja kehän välistä. Korroosio voi lähteä liikkeelle tällaisesta kohdasta, kehään tulee silloin ruosteiset kuulien kuvat. Minä säilyttäisin jalustaa niin että se on kohtuullisen hyvin tasapainossa ja silti kävisin sitä aika ajoin liikuttelemassa.
Kaizu

Omassa jalustassani on käyttökunnossa yht. 35kg vastapainoja (20kg+10kg+5kg) ja jätän noista ainoastaan 5kg puntin kiinni jalustan säilytyksen ajaksi. Siirrän senkin aivan lähelle jalustan runkoa vastapainoakselissa, jolloin tämä jalustakokonaisuus on hyvin lähellä tasapainotustaan. Lisäksi olen käynyt harvakseltaan pyörittelemässä jalustapäätä akseliensa ympäri ilman käyttötarvetta ja aina juuri ennen sen käyttöön ottamista, jotta rasvat sekoittuvat ennen käyttöä.
- Timo Inkinen