Maaliskuun 2012 visuaalihavainnot

Aloittaja Iiro Sairanen, 15.03.2012, 20:26:13

« edellinen - seuraava »

Jyri Lehtinen

Lainaus käyttäjältä: Iiro Sairanen - 31.03.2012, 19:37:46
Silmien käytöstä on usein ollut puhetta ja minulla tuo vasen silmä on havaitseva silmä, vaikka olen oikeakätinen. Lisäksi varsinkin planeettoja havaitessa huomaa, että silmät näkevät värit selvästi eri tavalla.

Itsekin huomaan tämän värieron usein esim. havaitessa Aurinkoa valkoisessa valossa. Toisinaan ilmiön näkee myös sopivan sävyisellä punaisella tekstillä sopivan vihreän taustan päällä. Tällöin huomaan itse, että toinen silmistäni on punaherkempi kuin toinen ja teksti näkyy toiselle silmälle räikeän punaisena kun taas toiselle tummanpunaiselle. Saman olen myös huomannut, kun on lukenut tietokoneen näytöltä vaalean harmaalta pohjalta vaalean sinistä tekstiä. Toiselle silmälle teksti on ollut taustaa kirkkaampaa ja toiselle taas tätä himmeämpää. Käyttäessä kummassakin tapauksessa molempia silmiä syntyy omituisen sähköinen vaikutelma.

Never

Lainaus käyttäjältä: Jyri Lehtinen - 30.03.2012, 14:02:00Ei muuten ole mikään ihme, että kyseistä sumua on pidetty heijastussumuna. Protoplanetaariset sumut ovat vasta muodostumassa eikä niiden keskustähti ole kuumentunut tarpeeksi ehtiäkseen ionisoida ympärillään olevaa kaasupilveä. Tästä syystä niiden valo on lähinnä sironnutta keskustähden valoa. Tuo sironnut valo on myös polarisoitunutta, minkä pitäisi olla havaittavissa polarisaattorin avulla tarpeeksi suurilla kaukoputkilla.

No joo, helppohan se tietysti on pullistella tällä vuosituhannella ja sen laitteilla. Armoa ei siinä mielessä kyllä heru kun muistetaan että Hubble kuvasi kohdetta jo 1990-luvulla ja lähinnä sen suhteen, että kirjoissa ja softissa vielä esiintyy tällaisia virheitä (kun ei jakseta tarkistaa ja päivittää tietojaan). Toinen samankaltainen kohde on IC 2149 ja kaipa jossain vielä lukee että NGC 7635 on planetaarinen sumu.

Lainaus käyttäjältä: Pekka Lehtelä - 31.03.2012, 19:10:28Uskallan myöntää tietämättömyyteni ja kysyä mikä mies tämä Kent Wallace oikein on? Koetin googlettaa parhaani mukaan ja miehen nimi mainittiin monessa yhteydessä, mutta varsinaisia kotisivuja en hänen nimellään löytänyt. Varmaan jostain syvän taivaan gurusta on kyse.

Kent Wallace on (tietääkseni) kalifornialainen, veteraani ja ennen kaikkea planetaaristen sumujen havaitsija. Jos etsii havaintoja planetaarisista sumuista, sellainen todennäköisesti löytyy herra Wallacelta. Tietääkseni hänellä on taskussaan "visual first" havaintoja useista planetaarisista sumuista. Kotisivuja en kyllä itsekään löytänyt - onkohan herralla edes sellaisia...

Nopeasti mieleen muistuu ainakin Kentin ~50 sivuinen lista planetaarisista ja jokaisesta vielä havainto päälle. Harmittavasti piirroksia ei ole, samoin kuin Steve Gottliebin tapauksessa joka toisi melkoista lisämaustetta havaintoihin. Kent Wallacen lista lienee tämä: http://www.blackskies.org/PN_Files/monster.doc

/Jake

Never

Lainaus käyttäjältä: Iiro Sairanen - 31.03.2012, 19:37:46Silmien käytöstä on usein ollut puhetta ja minulla tuo vasen silmä on havaitseva silmä, vaikka olen oikeakätinen. Lisäksi varsinkin planeettoja havaitessa huomaa, että silmät näkevät värit selvästi eri tavalla.

Niin, kaikenlaisia luonnonoikkuja löytyy! Tiedän erään havaitsijan joka katseli etsimestä oikealla silmällä, okulaarista vasemmalla ja oli oikeakätinen. Itse käytän oikeaa silmää kaikessa, vasenta juuri lähinnä värien näkemiseen kun ei se rimpula oikein hallitse tuota DS-kohteiden bongailua oikean tavoin. Vasenta silmää on tullut joskus käytettyä myös mikäli oikea on ollut hyvin väsynyt. Pidemmissä sessioissa ja jos yrittää oikein pinnistellä ja tihrustaa jotain esim. tähtimäistä kohdetta niin itselläni ainakin silmä rasittuu selvästi ja parhaimmillaan rupean jo näkemään näitä "kummitustähtiä" näkökentässä. Sinänsä kestän valvomista ihan kohtalaisesti, mutta silmä kyllä tarvitsee lepoa varsinkin aurinkoisissa olosuhteissa.

Ja muistakaa aina arskat jos on aurinkoista ja haluatte havaita samana iltana!  :cool:

/J

Pekka Lehtelä

Lainaus käyttäjältä: mistral - 29.03.2012, 23:54:30
Vaatii hyviä unenlahjoja että saa nukuttua univelat pois, kun noihin aikoihin käy havaitsemassa. Meikäläiseltä ei onnistuisi :)

Mulla on 35 vuoden kokemus epäsäännöllisestä työstä. Ei vuorotyöstä, vaan täysin epäsäännöllisestä työstä jossa jokainen työvuoro alkaa mihin vuorokauden aikaan tahansa ja myös vuoron pituus joka kerran erilainen. Työvuorojen väli n. 9-10 tuntia.

Juju on siinä ettei niitä univelkoja ehdikään koskaan nukkumaan pois. Yövuoron jälkeen nukun muutaman tunnin ja se on siinä. Usein en pysty nukkumaan lainkaan ennen työvuoroa, uni ei vaan tule. Krooninen väsymys vaivaa mutta itsepähän olen ammattini valinnut enkä sitä kadu.

Pekka

Pekka Lehtelä

Lainaus käyttäjältä: Never - 01.04.2012, 10:11:03
Niin, kaikenlaisia luonnonoikkuja löytyy! Tiedän erään havaitsijan joka katseli etsimestä oikealla silmällä, okulaarista vasemmalla ja oli oikeakätinen. Itse käytän oikeaa silmää kaikessa, vasenta juuri lähinnä värien näkemiseen kun ei se rimpula oikein hallitse tuota DS-kohteiden bongailua oikean tavoin. Vasenta silmää on tullut joskus käytettyä myös mikäli oikea on ollut hyvin väsynyt. Pidemmissä sessioissa ja jos yrittää oikein pinnistellä ja tihrustaa jotain esim. tähtimäistä kohdetta niin itselläni ainakin silmä rasittuu selvästi ja parhaimmillaan rupean jo näkemään näitä "kummitustähtiä" näkökentässä. Sinänsä kestän valvomista ihan kohtalaisesti, mutta silmä kyllä tarvitsee lepoa varsinkin aurinkoisissa olosuhteissa.

Pystyisiköhän havaitsemaan molemmilla silmillä yhtä hyvin jos olisi alunperin havainnut molemmilla silmillä yhtä paljon? Minä itse näen vaikeimmat kohteet parhaiten kun katson oikealla silmällä ja pidän vasenta auki. Normaaleissa kohteissa pidän vasenta silmää kiinni. Mutta ihmiset ovat niin erilaisia, että jokainen varmasti löytää sen itselle parhaan tavan tehdä havaintoja.

Pekka

timokarhula

Lainaus käyttäjältä: Never - 01.04.2012, 10:04:42
Kent Wallace on (tietääkseni) kalifornialainen, veteraani ja ennen kaikkea planetaaristen sumujen havaitsija. Jos etsii havaintoja planetaarisista sumuista, sellainen todennäköisesti löytyy herra Wallacelta. Tietääkseni hänellä on taskussaan "visual first" havaintoja useista planetaarisista sumuista. Kotisivuja en kyllä itsekään löytänyt - onkohan herralla edes sellaisia...

Nopeasti mieleen muistuu ainakin Kentin ~50 sivuinen lista planetaarisista ja jokaisesta vielä havainto päälle. Harmittavasti piirroksia ei ole, samoin kuin Steve Gottliebin tapauksessa joka toisi melkoista lisämaustetta havaintoihin. Kent Wallacen lista lienee tämä: http://www.blackskies.org/PN_Files/monster.doc

/Jake

Minä satuin havaitsemaan etelän tähtitaivasta Kent Wallacen kanssa Akira Fujiin observatoriosta Länsi-Australiasta helmikuussa 1999.  Hänellä oli mukanaan klassinen Celestron-8 putki jonka hän oli tuonut Kaliforniasta asti.  Jos tarkistaa kartasta niin huomaa että hän kävi antipodissaan, eli melko tarkasti maapallon toisella puolella!  Kent oli huolellinen havaitsija, ei piirtänyt mitään mutta teki kirjaimellisia havaintoja eri suurennuksilla ja filttereillä.  Hän on havainnut yli 400 planetaarista sumua 8-tuuman putkella.  Hyllyssäni on Kentin lahjoittama kirjansa, The Planetary Pages, joka sisältää hänen havaitsemat planetaariset.  Hän oli muka saanut inspiraatiota W.A. matkalleen minun Sub Crucem Australem jutusta joka ilmestyi Webb Deep Sky Observer lehdessä 1995.  Monet sumut olivat ns visual firsts.  Olin läsnä kun hän näki mm Henize 2-186 Alttarissa (Ara).

/Timo Karhula