Käykääpä katsastamassa PEC- käppyrän mallia, vaikka ottaa mainos lauseet pois niin silti.
http://www.astrosysteme.at/eng/monts.html (http://www.astrosysteme.at/eng/monts.html)
"ASA uses Renishaw Encoders, which are verified electronically and resolve to an unbelievable 0,01-0,02 seconds of arc" ja "Dependent on the diameter of the encoder a tracking accuracy of 0,2 - 0,4 seconds of arc is provided without guiding. The Torque motors (direct drives without gears and no backlash) we are using could operate in a range of one-hundredth of arc seconds.
Thus in most cases guiding is not necessary and the use of ancillary support systems such as adaptive optics (Starlight, SBIG) is no longer necessary" . Eikä varmasti edes maksa paljoa :o
Hintahan oli 100 ensimmäiselle €13 500,-
Esitteessä oli myös pari muuta mallia, jotka tulevat markkinoille 2009. Toinen niistä on kevyemmälle kuormalle (<20kg) tarkoitettu ja hintaa 5k€. Aika mielenkiintoinen, jos olisin jalustaa vailla.
5 k€ = n. 30000 muoria...Lottovoiton jälkeen olisin tuollaisen jalustan tarpeessa :(
näistä tai joistain amatööri-rakennelmista oli jossain keskustelua ulkomaisella foorumilla. onkohan enemmän kyse suoraveto-moottorin hienoudesta, vai hienosta enkooderista jolla takaisinkytkentä pitää virheen pienenä?
periaattessa lineaarinen enkooderi pyörivän akselin kehällä on yksinkertainen idea. Bilteman hyllyltä tms. saa digi-työntömittoja jotka näyttävät lukemaa 0,01mm tarkkuudella. Mihinköhän se riittää?
vaikka 10cm säteellä tulisi 0,01/100 = 100 urad = 0,006 astetta = 0,34 kaari min = 21 kaari sekuntia
ei ihan vielä taida riittää? ja 10cm säde tarkoittaa 20cm halkaisiaa mikä on jo aika iso...
Enkooderi on helpompi tehdä tarkaksi kuin vetokoneisto koska välityksen läpi ei tarvitse siirtää isoja voimia. Vastakkain voi olla sileitä kitkapyöriä jotka on paljon helpompi sorvata tarkaksi kuin hammaspyörät.
Muutenhan tuo näyttää siltä että kun laman myötä tullee aikaa harrastaa, niin kaikille syömiseen ja autonvaihtoon varatuille rahoille alkaa ilmaantua uusia kohteita.
19 kEurolla saa vain pienen auton tai sitten jalustan. Jalusta kuluttaa vähemmän bensiiniä mutta sillä ei pääse töihin tai kauppaan.
Kaizu
Tämä DDM 60 on nyt näköjään markkinoilla. kantaa 25 kg ja hinta jää reilusti alle 10.000e
Vaikuttaa sangen houkuttelevalta, mikäli seurantatarkkuus vastaa Paramount -- Astrophysics tasoa.
http://www.astrosysteme.at/eng/mount_ddm60.html (http://www.astrosysteme.at/eng/mount_ddm60.html)
"The tracking accuracy is accomplished by comparing the actual position of the system, 100 times per second in real time. This permits any required corrections to be applied immediately. Dependent on the diameter of the encoder a tracking accuracy of 0,2 - 0,4 seconds of arc is provided without guiding."
... 0.2" taitaa olla sellainen mihin AP, tai Paramount ei kykene.. Jenkit on saanu kovan haastajan..
Lainaus käyttäjältä: jarikankaanpää - 23.09.2009, 20:35:41
Tämä DDM 60 on nyt näköjään markkinoilla. kantaa 25 kg ja hinta jää reilusti alle 10.000e
Niin... mitenköhän tuo ASA:n 25 kg:n luvattu kantavuus vertautuu Gemini G42 (http://www.astronomy.hu/g42.htm):een, jolle "luvataan" noin 40 kg kantavuutta?
ASA:n hintaluokka veroineen on noin 7 k€ (+ rahti) ja Gemini G42 varusteineen kustantaa vastaavasti noin 5,5 - 6 k€. Pikaisen silmäyksen perusteella ASA taitaa olla tarkempi seurannaltaan näistä kahdesta ja muutenkin olemukseltaan "hienostuneempi". Hyvä juttu, jos tulee lisää vaihtoehtoja tähänkin hintaluokkaan ennen 10 k€:n malleja :smiley:
Verrattuna G11, ASA:n akselit ovat huomattavasti paksummat ja laakerit kookkaammat. Siltä osin 25kg on aivan uskottava kuorma. Jos tarkkuus on sitä mitä luvataan, laitos on kaikki mitä harrastaja tarvitsee. Olisi kiva jos joku testaisi, kuinka pitkällä polttovälillä saa vaikkapa minuutin valotuksia ilman autoguideria.
Kaizu
Aikas vikkelästi käy meridianflippi ASAn jalustalla :cheesy: Löyty video youtubesta http://www.youtube.com/watch?v=0Yhsiv2A_Po&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=0Yhsiv2A_Po&feature=related)
Mikko
No huh huh. Viimeistään tämän jälkeen sitä tajuaa, että tuollainen Newton ei välttämättä ole paras ratkaisu tähtivalokuvaukseen suuressa mittakaavassa. En tällä toki väheksy käytössä olevia Newtoneita, sillä niillä saa #¤%! hyvää jälkeä aikaan. Mietin vain, kun tuonne nokkaan lämää kameran, filtteripyörän, OAGin, guiderikameran, AO:n ja fokuserin ja pyörittelee putkea tuolla vauhdilla, niin lycka till :shocked:
Asettaa myös kupolille jonkinlaiset kokovaatimukset tuollainen 'tötterö'.
Tarviskos meikäläisen päivittää jalusta tuohon malliin, eihän se vaikuta yhtään tän pilvipoudan jatkumiseen kun ei tilaa putkea siinä mukana. :rolleyes:
terveisin Antti
OAG:n ja guiderikameranhan voi myydä pois - niitä ei tarvii tossa jalustassa.
Lainaus käyttäjältä: Timo Kantola - 18.11.2009, 16:54:29
OAG:n ja guiderikameranhan voi myydä pois - niitä ei tarvii tossa jalustassa.
Olisin odottanut hymiötä tuonne lauseen perään. Ei jaksa meinaan uskoa ihan kaikkeen myyntimiesten höpinään :wink: Tietysti tuo tarkkuus riippuu vähän setupista ja vaatimuksista.
No kiven kovaan sälli väittää :
http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/2746764/page/0/view/collapsed/sb/5/o/all/fpart/1
" The traking accuracy is under 0,4 arc sec. rms/ 10min. UNGUIDED!!!"
Jos oikeesti kaveri aikoo vaikka jenkkilässä noita kaupata, niin puheille pitänee löytyä katetta ?
Jenkkien lupauksiin en aina jaksa uskoa :wink:
Lainaus käyttäjältä: Timo Kantola - 18.11.2009, 16:54:29
OAG:n ja guiderikameranhan voi myydä pois - niitä ei tarvii tossa jalustassa.
Minusta asia ei ole noin. Vaikka jalusta olisikin täydellinen, jää vielä:
- kaukoputken taipumat: tarkennin, peilit jne.
- ilmakehän väreilyt (seeing)
Jos jalustan seuranta on täysin kunnossa, voi OAG + seurantakamera + adaptiivinen optiikka keskittyä korjaamaan seeingiä ja putken taipumia sekä epätäydellistä napasuuntausta. Epätäydellisellä suuntauksella tarkoitan esim. virheitä puolen tunnin - tunnin yksittäisvalotusten mittakaavassa. Jokuhan voisi haluta käyttää vaikka 1 nm päästökaistoilla olevia suotimia, jolloin erittäin pitkät valotusajat tulisivat kyseeseen.
Okei, Yber-hemmot saa käyttää ASAn kanssa OAG:tä
Itse joutunen tyytymään rullamitasta ja kierretangosta kyhättyyn seurantaan 80" PE:llä :undecided:
Jatketaanpa juttua, kun jenkkien Cloudy Nights -foorumeilla ja aussien IceInSpace -foorumilla on näemmä käyty (kiivastakin) keskustelua ASA-jalustoista:
http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/3526804/page/0/view/collapsed/sb/5/o/all/fpart/1/vc/1 (http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/3526804/page/0/view/collapsed/sb/5/o/all/fpart/1/vc/1)
http://www.iceinspace.com.au/forum/showthread.php?t=54417&page=2 (http://www.iceinspace.com.au/forum/showthread.php?t=54417&page=2)
Ja onpa noita muutama kappale ehtinyt loppukäyttäjille saakka:
http://www.griffel.com/ (http://www.griffel.com/)
http://www.straylight.it/ (http://www.straylight.it/)
http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/4008636/page/0/view/collapsed/sb/5/o/all/fpart/1 (http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/4008636/page/0/view/collapsed/sb/5/o/all/fpart/1)
Lisää käyttäjäkokemuksia 85:sta ja mm. guidaamaton 1200s testivalotus.